سال‌هاست که نمادهای غربی سهم زیادی از بازار لوازم التحریر کشورمان را تحت تاثیر خود قرار داده و به نظر می‌رسد عزم راسخی برای جلوگیری از نفوذ افسانه‌های غربی در فرهنگ ایرانی جود ندارد.
کد خبر: ۹۵۳۷۸۲۳
|
۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ همزمان با آخرین روزهای شهریور ماه وجود لوازم‌التحریر در خیابان و بازار، رنگ و بویی دیگر به روزهای آخر تابستان می‌دهد.فروشگاه‌های نوشت افزار، کیف و کفش شاهد حضور فرزندان و والدینی است که در حال بررسی قیمت‌ها و خرید اجناسی با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر هستند.

بازار خرید لوازم‌التحریر داغ است و به مانند سال‌های گذشته امسال هم نوشت‌افزار خارجی پرنگ‌تر و با زرق و برقی خاص، نسبت به نوع ایرانی ارز اندام می‌کند.

اگر کمی به ذائقه دانش‌آموزان در انتخاب لوازم‌التحریر توجه کنیم به راحتی می‌توانیم تمایل و اشتیاق آنان را در خرید لوازم تحریر با نمادهای کارتونی خارجی ببینیم، اقلامی که با رنگ و لعابی جذاب بر بازار خرید چیره شده‌اند و نه تنها بر روی طرح جلد دفاتر و جامدادی و کیف دانش آموزان نقش بسته‌اند که طراحی قوی این شخصیت‌های کارتونی زنگ خطری است تا بدانیم فضای ذهنی کودکان‌مان با تربیتی در حال عجین شدن است که هیچ گونه همخوانی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد.

از سوی دیگر بسیاری از خانواده‌ها در هنگام خرید به موضوع خرید کالای ایرانی و متناسب با فرهنگ اسلامی توجهی نداشته و در نهایت به رغم قیمت‌های گزاف این نوع از نوشت‌افزار، تن به خواسته‌های فرزندانشان می‌دهند.

فروزن، بن‌تن، باربی، باب اسفنجی، دختر کفشدوزکی، بچه رئیس، مرد عنکبوتی و ده‌ها شخصیت کارتنی خارجی که توسط کمپانی‌های بزرگ تبلیغاتی دنیا، فضای مجازی، رسانه‌ها و تلویزیون‌های ما را پر کرده‌اند در این بازار فرهنگی گوی سبقت را از طرح‌های ایرانی نظیر ربوده‌اند.

جذابیت غیرقابل انکار طرح‌ها و شخصیت‌های خارجی

الهام عسگری که به همراه پسرش در حال خرید دفتر و لوازم تحریر بودند، درخصوص طرح‌ محصولات گفت: فرزندم بیشتر نوشت افزارهایی را دوست دارد که نمادی از شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه‌شان را داشته باشد و بیشتر آن‌ها هم غربی است.

وی افزود: طرح‌های خارجی از رنگ‌بندی جذابتری برخوردار هستند از طرفی شخصیت‌های کارتونی خارجی در ذهن بچه‌ها ماندگار شده است، به همین دلیل با اصرار سعی در استفاده از آن دارند.

کم کاری در معرفی قهرمانان ایرانی_اسلامی

حسینی که در یکی دیگر از مراکز خرید لوازم‌التحریر به همراه دو فرزندش مشغول انتخاب طرح جامدادی هستند، می‌گوید: هرجای بازار را که نگاه کنی از تولیدات خارجی وارداتی پر شده و بچه‌ها وقتی این طرح‌ها را می‌بینند، دوست دارند که خرید کنند.

وی با اشاره به اینکه شخصیت‌های کارتونی خارجی با بچه‌ها انس گرفته است، افزود: شخصیت‌های ایرانی برجسته‌ای در تاریخ کشورمان کم نداریم که می‌توانیم همان را به بچه‌ها بشناسیم و متاسفانه هم من به عنوان پدر و هم آموزش و پروش و سایر مسئولین در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم.

حسینی گفت: برای فرزندم یک بار طرح آرش کمانگیر را خریدم، اما از آنجایی که خیلی درباره این شخصیت اسطوره‌ای شاهنامه اطلاعی نداشت، از آن استقبال نکرد؛ اگر والدین فرصت بیشتری برای داستان خوانی و معرفی این شخصیت‌ها بگذارند و مدرسه و جامعه هم پای کار باشد قطعا کودکان و نوجوانان با این شخصیت‌ها آشنا می‌شوند.

وی تاکید کرد: طرح‌های روی لوازم‌التحریر در هویت بخشی به دانش‌آموز بسیار مهم است؛ اگر می‌خواهیم هویت ایرانی- اسلامی در کودک شکل بگیرد، باید در زمینه طرح‌های ایرانی لوازم‌التحریر فعال‌تر باشیم.

حسینی یادآور شد: حتی اگر ما والدین هم فرزندانمان را به خرید وسایل ایرانی تشویق کنیم آن‌قدر تنوع محصول در بازار زیاد است و در مدارس نیز دانش آموزان دیگر از آن‌ها استفاده می‌کنند که تلاش ما بی‌نتیجه می‌ماند پس نباید نقش آموزش‌وپرورش را هم در  زمینه فرهنگ سازی نادیده گرفت و باید از مدارس آغاز کنیم.

لزوم حمایت دولت از تولیدکننده با کیفیت

موسوی‌ یکی از لوازم التحریرفروشان، کیفیت طرح‌های خارجی را یکی از دلایل استقبال دانش‌آموزان دانست و گفت: قیمت لوازم التحریر بالاست و خانواده‌ها سعی می‌کنند تا اقلام باکیفیت را برای فرزندشان خرید کنند تا در طول سال بابت آن هزینه مجددی را صرف نکنند.

وی حمایت دولت از تولیدکننده با کیفیت را یکی از ابزارها دانست و افزود: قیمت تولیدات ایرانی در بیشتر مواقع بالاتر است و حتی خیلی از شخصت‌های کارتونی ایرانی جذاب امروزی فقط در سایت‌های اختصاصی‌شان به فروش می‌رسد حالا اگر این نمادها در کنار طرح‌هایی همچون شکرستان، فیلشاه، شهر موشها، رستم و سهراب در بازار قرار بگیرند و حمایت دولت از شرکت‌های ایرانی باید تداوم داشته باشد، می‌توانیم شاهد این باشیم که الگوهای غربی در ذهن کودکانمان کمرنگ شود.

موسوی ادامه داد: ۷۰ درصد بازار نوشت افزار در اختیار محصولات وارداتی به خصوص محصولات بدون کیفیت و ارزان قیمت چینی قرار گرفته که در دسترس همگان است ولی خیلی از طرح‌های انیمیشنی که کودکان با آن ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند ضمن اینکه به راحتی در دسترس نیستند قیمت بالاتری هم دارند.

با گشتی در بازار لوازم‌التحریر درخواهید یافت که تشریفات و تجملات با فرایند ورود فرهنگ و نمادهای بیگانه در هم آمیخته شده و معجونی از زرق و برق و هزینه‌های گزاف را به وجود آورده است که باعث شده این نوع سبک زندگی در لحظه لحظه زندگی‌هایمان خودنمایی کند.

باتوجه به ارتباطی که انیمیشن با ذهن کودک برقرار می‌کند و توانمندی طراحان ایرانی، یکی از گام‌های مهم برای جذاب سازی شخصیت‌های کارتونی ایرانی تولید فیلم‌های بلند انیمیشن است و در کنار آن حمایت از تولیدات داخلی، کاهش بهای تولیدات داخلی و افزایش کیفیت آن‌ها، استفاده از نمادهای داخلی و بازگرداندن سادگی به دنیای پر مشغله امروز می‌تواند راه رهایی از این وضعیت باشد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار