تبریز- مدیرکل بنیاد حفظ آثار و بنیاد شهید آذربایجان شرقی خبر داد: جلد یک کتاب سناریو محتوایی و اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان رونمایی شد.
کد خبر: ۹۵۳۷۴۱۱
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی،امیر دریادار رضا عباسی در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، گفت: در دوران دفاع مقدس سه هزار روز رزمندگان نه تنها در نبرد و صحنه جنگ بلکه در عمق دشمن  جنگیدند و حماسه آفریدند و امروز مسئول حفظ آثار آن ها هستیم.

وی با اشاره به نقش اصحاب قلم و رسانه در ثبت و ضبط آثار دفاع مقدس و رزمندگان و دعوت از آن ها برای تولید آثار محتوایی پارک موزه، بیان کرد: زاویه هنر و رسانه در این راستا مهم و حیاتی است چراکه بخشی از ماموریت ما در حفظ آثار مربوط به هنر و رسانه است.

دریادار عباسی با اشاره به پارک موزه دفاع مقدس استان نیز گفت: موزه نزدیک هشت سال است که کار می شود و نزدیک ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۶۴ هکتار است و بخش هایی از آن به تاریخ دفاع استان پیش از انقلاب پرداخته می شود و ۸۵ درصد آن پس از انقلاب و دفاع است.

وی با بیان اینکه این مرکز فرهنگی صرفا موزه دفاع نیست و بخش های از آن برای استفاده مردم از نظر تفریحی و گردشگری و ... نیز در نظر گرفته شده است، افزود: آنچه مقرر است در باغ موزه اتفاق بیفتد عرصه و موزه جدیدی است و به جرات می توان گفت  با توجه به بازدیدهایی که از موزه های جنگ دیگر کشورها داشتیم، در دنیا بی نظیر است.

دریادار عباسی اضافه کرد: این موزه باید به صورت روز همیشه طبق ذائقه های مختلف طراحی، به روز رسانی و برای بازدید مردم در راستای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت آماده شود. 

وی ادامه داد: آنچه در این موزه می خواهد اتفاق بیفتد دستاوردهای انقلاب است آن هم در برهه ای که هجمه امروز به راه امام و مبانی انقلاب است و باید اقتدار نظام در دفاع مشاهده شود، باید مردم ببینند دنیا در برابر ما ایستاده بود و بدانند تجهیزات عراق چگونه بود و ما با چه تجهیزاتی اندک در برابر آن ها ایستادیم.

دریادار عباسی با بیان اینکه رهبری امام، اقتدار نظام و باورهای رزمندگان که پایبند نظام و رهبری بودند و حماسه می آفریدند باید در موزه ها به عناوین مختلف و در قالب های هنرمندانه بیان شوند، اظهارداشت: باید اتحاد بین اقوام و مذاهب، زبان در ایستادگی مردم نشان داده شود.
وی نقش همه اقشار را در خط مقدم، جبهه و  پشتیبانی از جنگ مهم عنوان و بیان کرد: حضور زنان  از آن جمله بود که علاوه بر فعالیت در ستاد پشیبانی، در شستن لباس های خونی، دوخت و پخت مواد غذایی و آمادسازی آن ها در خاکریز جنگ نیز حماسه ساز بودند و نمونه آن پرستاری از خود همین شهر تبریز است که در یازده عملیات حضور مستقیم داشته است.

رونمایی از کتاب سناریو محتوایی و اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس آذربایجان شرقی

وی حضور روحانیت، آزادگان در دوران اسارت، جهادگران و نیروهای مسلح را از دیگر اقشاری برشمرد که در دوران دفاع مقدس در کنار هم در برابر دشمن ایستادند.

دریادار عباسی تاکید کرد: باید موزه طوری طراحی و جانمایی شود که فردی وقتی وارد باغ موزه می شود امیدآفرینی کند، مردم بدانند آن روز ما سیم خاردار نداشتیم، گلوله «آر پی چی هفت» نداشتیم و امروز تسلیحات و پهباد تولید می کنیم.

وی اضافه کرد: مردم باید بدانند در زمان جنگ شناورهای ما توانمندی حضور در دریا را نداشتند اما با عملیات شهید صفری و مروارید پرونده دریا را بستیم و از راه های موصلاتی خود برای کشتی های باری پشتبانی می کردیم و امروز ناوشکنی ساختیم که هشت ماه در دریا می ماند.

مولف کتاب سناریو محتوایی و اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس آذربایجان شرقی نیز در ادامه ماهیت را موضوع مهمی در طراحی محتوای موزه عنوان و اظهارداشت:  تلاش داری در آنچه اتفاق افتاده به ریشه و ماهیت آن توجه کنیم.
مهدی باکری آنچه پشت بی سیم با شهید کاظمی رد و بدل می کند همان موضوع و جمله حضرت زینب(س) است و این ریشه و ماهیت و عقبه دفاع مقدسی ماست.

حسن نجفی اضافه کرد: راه اندازی موزه برای چیست به دنبال تفاوت است که بدانیم چرا رزمندگان برای شهادت پیشی می گرفتند، تفاوت جنگ ما با دیگر جنگ ها و نیت الهی که پشت دفاع ما بود که برای دفاع از کشور نبود برای دفاع از اسلام بود و چرا رزمندگان ما در جبهه دسته شاخصی راه می انداختند  قبل از عملیات علت آن همان نیت و عقبه بود، عقبه ای که اعتقاد به جنگ حق علیه باطل دارد.

وی توجه به پیش فرض ها، هویت فرامنطقه ای آفندی دفاع،هم آوایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع برای جریان سازی و  تولیدات محتوایی مهم دانست و افزود: دستاورد موزه باید فرار از مرگ و ایستایی، فرار از انبارداری و نمایش صرف بوده و کارکرد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی داشته و از مصرف خصوصی به سمت مصرف عمومی حرکت کرده و نگاه وسیع برای طیف های مختلف داشته باشد.

نجفی تاکید کرد: هویت آفندی حرکت موزه  باید جلوتر از جامعه و باید با نگاه به آینده و آینده پژوهشی باشد و باید برای تحقق این موضوع  تعریفی از آینده داشته باشیم که نیازمند تفکر استراتژیک و نگاه تحلیل گر بوده و این نقشه راه شناخت منابع، ارزیابی و استفاده از فرصت ها می طلبد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار