خبرهای داغ:
رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی گفت: مراسم اربعین مظهر وحدت اسلامی و تبلور عواطف ایمانی است.
کد خبر: ۹۵۳۷۱۷۶
|
۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعة المصطفی، امروز در نشست علمی اربعین‌پژوهی در جمع رزمندگان لشکر عملیاتی ۱۷ علی بن ابی طالب(ع) با اشاره به مبانی قرآنی و روایات درباره پیاده‌روی اربعین گفت: روایت بسیاری و سیره زندگی علما عظمت و جایگاه راهپیمایی اربعین را نشان می‌دهد. همچنین اربعین تمثیل برخی آیات کلام الله مجید است.

وی اربعین را از شعائر الهی و نشانه تقوایی دل دانست و بیان داشت: آیه ۳۲ سوره حج هرچند پیرامون مناسک حج نازل شده است اما قرآن قاعده کلی را بیان می‌نماید. امروز اربعین به نشانه علاقه به امام حسین(ع) و نماد پیروان اهل بیت(ع) مبدل شده است.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی با اشاره به آیه پنجم سوره ابراهیم، اربعین را مصداق ایام الله دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس آیه پنجم سوره ابراهیم، رهبران دینی و علما موظف به یادآوری ایام مهم الهی به مردم هستند. همانگونه که پیامبران، ایام الله را به مردم یادآوری می‌کردند؛ ما هم موظف به یادآوری برخی رویداد‌های مانند روز عاشورا، ایام اربعین و … به مردم هستیم.

رضایی با تصریح بر اینکه، اربعین یکی از مصداق‌های عمل صالح است، ابراز داشت: عمل صالح موجب وحدت مسلمانان و خشم کفار می‌شود. در آیه ۱۲۰ سوره توبه تاکید شده است که افراد قدمی برنمی دارند تا زمانی‌ که موجب خشم کفار شود، مگر اینکه عمل صالحی برای آنان ثبت شود. قطعا راهپیمایی باشکوه اربعین موجب خشم کفار می‌شود و همین دلیل به تنهایی می‌تواند بیانگر اهمیت این گردهمایی بزرگ باشد.

وی با بیان اینکه راهپیمایان اربعین از جمله مهاجران الی الله هستند و اظهار کرد: بر اساس آیه ۱۰۰ سوره نساء، هرکس به قصد مهاجرت به سوی خدا و رسول او از خانه خود خارج شود و در این راه جان دهد، اجر او با خداست. از آنجا که در این آیه عنوان رسول ذکر شده است، به جایگاه رسول خدا و جانشینان آن حضرت اشاره دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه مراسم اربعین را مصداق یاری خدا و کمک به دین الهی و اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) دانست و اذعان داشت: در آیه هفتم از سوره محمد ذکر شده است که اگر خدا را یاری کنید، خدا نیز شما را یاری می‌کند و قدم هایتان را استوار می‌نماید. یکی از موارد کمک به دین الهی یاری رساندن به اهل بیت(ع) است و شرکت در راهپیمایی اربعین، از مصادیق محسوب می‌شود.

در ادامه حجت الاسلام رضایی اصفهانی اربعین را نشانه یاری‌رساندن به مظلومان عنوان کرد و گفت: در تفسیر آیه ۳۳ سوره اسراء ذکر شده است که منظور از مظلوم در این آیه، امام حسین(ع) است و هرکس به خون خوانی آن حضرت قیام نماید، از مصادیق یاری مظلوم خواهد بود.

وی مراسم اربعین را مظهر وحدت اسلامی و تبلور عواطف ایمانی خواند و گفت: بر اساس آیه ۱۰۳ سوره آل عمران، از مهم ترین مصادیق حبل الله در کنار قرآن کریم، اهل بیت(ع) هستند. اربعین محل گردهم آمدن پیروان مکتب اهل بیت و حتی سایر مذاهب و ادیان الهی است. امام حسین(ع) همه را گردهم جمع کرد و این مورد مصداق وحدت میان مسلمانان است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی در پایان با اشاره به اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در برخی کشورهای غربی، تصریح کرد: بر اساس حدیث ثقلین، جدایی میان قرآن و اهل بیت وجود ندارد و هرگونه تکریم اهل بیت و امام حسین(ع)، تکریم قرآن کریم و هرگونه اهانت به این کلام الهی، توهین به اهل بیت به شمار می‌آید. قرآن کریم بیشترین ضربه را به کفار وارد کرده است و این حملات نیز نشانه ترس و نگرانی آنان از روند گسترش اسلام و حرکت به سوی معنویت به ویژه در کشورهای غربی است. بنابراین اهانت‌های اخیر به قرآن کریم در مراسم اربعین امسال باید با پاسخ یکپارچه و محکم راهپیمایان مواجه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار