تمام نهادهای مسجدی به‌ویژه کانون‌های فرهنگی هنری و پایگاه‌های مقاومت بسیج، در تقویت مسجد به‌عنوان هسته مقاومت فرهنگی، مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کنند.
کد خبر: ۹۵۳۳۹۵۴
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از ساوه؛ مسجد مظهر پاکی و ترویج معارف اسلامی و قلب تپنده حیات اسلام است.

نخستین مسجدی که توسط پیامبر رحمت حضرت محمد(ص) در مدینه بنا شد مرکز تصمیم گیری تمام امور مسلمین و جامعه اسلامی بود از این رو این مکان مقدس می‌بایست کانونی برای پویایی جامعه اسلامی و آماده ساختن مسلمانان برای دفاع از ارزش‌های اسلامی باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند: در مسجد تراز اسلامی، شور و بهجت عبادت خالص با نشاط زندگی پاک و خردمندانه و سالم، در هم می‌آمیزد و فرد و جامعه را به تراز اسلامی آن نزدیک می‌کند.

به مناسبت 30 مرداد روز جهانی مساجد به سراغ مسجد امام حسن(ع) شهرستان ساوه و ارکان آن رفتیم تا درخصوص اهمیت و کارکرد مساجد لحظاتی را به گفتگو بپردازیم.

شهیدان تربیت یافتگان مساجد 

حجت الاسلام حسن مروتی امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ساوه با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر مسجد محوری گفت: مساجد سنگر اسلام هستند و انسان های وارسته‌ای در طول تاریخ اسلام تربیت شده اند.
وی افزود: مساجد از همان ابتدای تاسیس در صدر اسلام، جایگاهی فراتر از محل عبادت داشتند و امورات مختلف مردم، توسط پیامبر اکرم (ص) و اصحابش رسیدگی می‌شد اما یکی از مهمترین کارکردهای مسجد، تربیت نسل آینده است.
حجت الاسلام مروتی بیان کرد: پایگاه بسیج شهید باهنر مسجد امام حسن مجتبی(ع) ساوه به عنوان اولین پایگاه این شهرستان محل رشد و تعالی شهدای بزرگواری مانند شهید مهدی ناصری از فرماندهان لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) و ۴۰ شهید این شهرستان است.
وی افزود: شهیدان تربیت یافته مساجد و مکتب اسلام هستند که با خون خود، نهال انقلاب اسلامی را آبیاری نمودند و در دهه پنجم انقلاب شاهد تنومند شدن این شجره طیبه با تربیت نسل های بعدی همچون شهیدان حججی و جواد الله کرم هستیم.
امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع) ساوه با اشاره به اهمیت کار جهادی بیان کرد: یک تربیت یافته مسجد هر کجا می رود باید منشا خیر و آبادانی باشد.

مسجد محور فعالیت‌های مختلف در نظام اسلامی

عبداله چهره نیز از هیئت امنای این مسجد و فرمانده پایگاه بسیج شهید باهنر نیز با تاکید بر اهمیت مسجد محوری گفت: مسجد، نقش محوری در تحقق حکومت و تمدن اسلامی دارد اگر به این نقش توجه شود کشتی نظام اسلامی از سخت‌ترین طوفان ها و تحریم ها به سلامت عبور می کند.
وی افزود: از نونهالی تا دوران تحصیل و ازدواج در این مسجد از روش های مختلف برای تشویق مسجدی ها استفاده می شود و علاوه بر شهدای والامقام دفاع مقدس تاکنون چند عالم دین، استاد دانشگاه، معلم، نویسنده، ورزشکار و کارمندان ارشد در این مسجد پرورش یافته اند‌.
چهره با اشاره به اهمیت جذب از سن نونهالی اظهار کرد: تجربه چند دهه فعالیت نشان داده افرادی که از سن کم در مسجد فعال می شوند و در نماز جماعت شرکت می کنند بهتر در مسجد ماندگار می شوند.
وی ادامه داد: برنامه های مختلفی همچون ورزش و اردو می تواند موجب جذب به مسجد شوند، وقتی که شخصی وارد مسجد شد به مرور می توان به او آموزش داد و در مراحل مختلف تحصیلی تشویق کرد تا به مدارج بالای علمی برسد.
این فعال مذهبی اجتماعی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر جوانی جمعیت تاکید کرد: در بحث اشتغال و ازدواج جوانان در این مسجد حمایت هایی انجام می شود تا جوانان به موقع ازدواج کنند و از آسیب‌های اجتماعی مصون بمانند.

مساجد بزرگ‌ترین کانون‌های تربیت
ابراهیم معصومی مسئول کانون فرهنگی و تربیتی این مسجد و معاون مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ساوه نیز گفت: مساجد بزرگ‌ترین کانون‌های تربیت و خانواده محور هستند که اگر از این ظرفیت به درستی استفاده شود نه تنها فرزندان بلکه بزرگترها نیز می توانند آموزش‌های مناسبی را دریافت کنند.
وی با اشاره به تجربیات چندین ساله خود در امور تربیتی افزود: در همین مسجد نوجوانانی داشتیم که ترک تحصیل کرده بودند ولی از طریق دوستان مسجدی مجدد به ادامه تحصیل تشویق شدند و توانستند تا مدارج بالای دانشگاهی تحصیل کنند.
معصومی بیان کرد: باید از برنامه‌های فرهنگی و آموزشی مساجد حمایت شود و این نیازمند یک عزم گسترده در میان همه مسئولین است.
وی ادامه داد: در حالیکه دشمنان علیه تربیت دینی و فرهنگ ما می‌تازند نیاز است که مساجد به عنوان سنگر مستحکم تقویت شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار