استاندار خراسان رضوی گفت: این ریل سالانه حدود ۶ میلیون تن ظرفیت حمل بار دارد. این مسیر ریلی از نظر دسترسی افغانستان را به بنادر جنوبی کشور ما متصل می کند.
کد خبر: ۹۵۲۶۷۸۲
|
۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از مشهد، یقوبعلی نظری با اعلام این خبر، اظهار کرد: امروز شاهد اولین قطار با محموله باری بودیم که به ایستگاه روزنک در افغانستان وارد شد و به عنوان شروع عملیات اجرایی و استفاده از مسیر ریلی برای صادرات و ترانزیت مورد استفاده قرار گرفت.

 

وی افزود: از آنجا که این قطار باری است و محموله های صادراتی و ترانزیتی توسط آن حمل می شود طبیعی است که بر اساس نیاز فعالین برای حرکت این قطار برنامه ریزی خواهد شد. قطار مسافری هم در دستور کار و برنامه ریزی است که مسئولین مربوطه با مسئولین افغانستانی در حال رایزنی هستند.

 

رشد ترانزیت ایران در اثر دسترسی افغانستان به بنادر جنوبی

 

نظری در پاسخ به ظرفیت این خط ریلی جدید گفت:این ریل سالانه حدود ۶ میلیون تن ظرفیت حمل بار دارد. این مسیر ریلی از نظر دسترسی افغانستان را به بنادر جنوبی کشور ما متصل می کند و طبیعی است که ترانزیت بین کشور افغانستان و آب های آزاد از طریق ایران به سرعت گسترش داده و تسهیل می کند. در عین حال دسترسی افغانستان را به ترکیه و کشورهای غربی برقرار می کند.

 

وی گفت: ما با توجه به برنامه های تکمیلی که در دست اقدام با کشور افغانستان داریم بسیار امیدوار هستیم جهش خوبی را در ترانزیت و صادرات کالا به کشور افغانستان، چین و آسیای مرکزی داشته باشیم.

 

اولین محموله باری این خط ریلی مصالح ساخت ادامه مسیر است

 

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: اولین محموله باری که به سمت افغانستان رفت مربوط به مصالح مربوط به ساخت و ساز همین ریل و ادامه آن به سمت هرات بوده است. بخشی از این مصالح را مسئولین افغانستانی از کشور ترکیه تهیه کرده بودند و بخشی از آن هم در داخل کشور تهیه شده است که از طریق ریل به ایستگاه روزنک برای احداث ادامه راه آهن به سمت هرات استفاده خواهد شد.

 

وی افزود: سال ۱۳۹۹ راه آهن خواف به سمت هرات افتتاح شد اما این مسیر ناقص بود و به دلایل فنی و نقص هایی که وجود داشت مورد استفاده قرار نگرفت. با توجه به تغییر حاکمیت و وضعیتی که در کشور افغانستان صورت گرفت خسارات جدی و گسترده ای به ریل تا ایستگاه روزنک و همچنین خود ایستگاه وارد شد که این خسارات با نظر مسئولین افغانستانی در طی این مدت برطرف شد.

 

۲ سال دیگر شاهد پایان این خط ریلی هستیم

 

نظری خاطر نشان کرد: با توجه به گفت و گوی اولیه ای که داشته ایم و با در نظر گرفتن مساحت ۷۰ کیلومتری که از ایستگاه روزنک تا هرات موجود است امیدوریم این خط ریلی ۲ ساله تمام شود.

 

وی در خصوص تاثیری که این خط ریلی بر خراسان رضوی می گذارد تصریح کرد: این مسیر ریلی صادرات ما از استان را به سمت افغانستان تسهیل می کند و ظرفیت را افزایش می دهد. همچنین این خط افزایش ظرفیت ترانزیت از گمرکات استان خراسان رضوی و همچنین سایر نقاط را در پی خواهد داشت.

 

توانایی خراسان رضوی برای صادرات و تامین نیازمندی های کشورهای همسایه

 

نظری افزود: ظرفیت صادراتی ما در خراسان رضوی بسیار خوب و گسترده است. در این استان ما از صادرکنندگان و تولیدکنندگان قوی و مجربی بهره مند هستیم که می توانند نیازمندی های کشورهای همسایه از جمله افغانستان را تامین کنند. ما می توانیم همه اقلامی که در استان تولید می شود و منع صادراتی ندارند را در برنامه صادراتی استان قرار دهیم.

 

استاندار خراسان رضوی گفت: هر عمران و آبادی و ایجاد زیرساخت در مناطق مختلف تاثیراتی به دنبال دارد و باعث ایجاد امنیت و اشتغال می شود. در نتیجه احداث این خط ریلی ما شاهد تاثیرات منطقه ای مثبت و همچنین فایده برای کشور از نظر صادرات و ترانزیت خواهیم بود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار