نویسنده جوان ساوجی گفت: ظرفیت حوزه دفاع مقدس بیش از اینها است؛ این حوزه نیاز به کار دارد و ناشناخته مانده است باید جامعه را با اتفاقات آن زمان آشنا کرد تا بتوانیم بخشی از دین خود را به شهدا ادا کنیم.
کد خبر: ۹۵۲۴۹۲۱
|
۱۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹

 

توجه به بسترهای مغفول مانده دفاع مقدس ضروری است/ آثار دفاع مقدس باید ماندگار و اثرگذار باشدبه گزارش خبرگزاری بسیج از ساوه؛ موضوع دفاع مقدس و پاسداشت ارزش‌های بر آمده از بطن و متن این حماسه ماندگار به قدری حائز اهمیت است که نبایستی به سادگی از کنارش گذشت. در همه جوامع 

برای حفظ یاد و خاطره دوران دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف و کوچک جلوه دادن آن، توسط دشمنان می‌طلبد که اهالی قلم به سهم خود قدمی در این راه برداشته و تا فرصت باقیست خاطرات گنج‌های به جا مانده از آن برهه از تاریخ و هویت کشورمان را مکتوب کنند.

زهرا خدائی نویسنده جوان ساوجی که چند سالی می‌شود قلم می‌زند. کتاب‌های "جامانده" و "اعزام مجدد" از اثار این نویسنده جوان است. به بهانه روز چهاردهم تیرماه روز قلم ساعتی را به گفتگو با وی نشستیم تا وی از نحوه ورودش به این عرصه و دغدغه‌هایش برای‌مان بگوید.

وی در معرفی خود می‌گوید: زهرا خدایی هستم، اهل ایران و زاده شهرستان ساوه، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی هستم؛ گرچه روزهای سخت و دوره پر از افتخار جنگ تحمیلی را به چشم ندیده‌ام ولی دیده‌ام یادگارانی را با زخم تن و‌ روح چگونه با غرور در جمع‌هایشان از آن روزها یاد می‌کنند.

درخصوص علاقه خود و فعالیتش در حوزه ادبیات دفاع مقدس گفت: سال ۹۸ به واسطه همکاری با مجموعه حفظ آثار سپاه و برای ثبت تاریخ شفاهی رزمندگان دوران دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا در منزل آنان حضور پیدا می‌کردم، همزمان هم به پیشنهاد یکی از دوستانم که در باغ موزه دفاع مقدس با هم به راهنمایی و روایتگرای در باغ موزه بودیم ترغیب به نوشتن شدم و همین پیشنهاد سرآغازی برای نوشتن بود.

چند کتاب تالیف کرده‌اید و چرا حوزه دفاع مقدس را انتخاب کردید؟

سه کتاب تالیف کرده‌ام و ۳ کتاب دیگر هم در دست نوشتن دارم؛ معتقدم که ادبیات دفاع مقدس بازتاب غرور ملت ایران است. هر کسی که وارد حوزه ادبیات دفاع مقدس می‌شود برای دلش کار می‌کند و می‌داند تجارتی به مفهوم مالی در کار نیست.

انگیزه شما برای ورود به این عرصه چه بود؟
قطعا کسانی که در حوزه شهدا کار می‌کنند، خودشان در این مسیر نمی‌روند گویی دستی وارد این مسیرت می‌کند، یک حسی که در من وجود دارد بحث ادای دین است. تاریخ باید ثبت شود همانطور که بارها مقام معظم رهبری فرموده‌اند"اگر شما خاطرات شهدا و جنگ را روایت نکنید، دشمن این کار را خواهد کرد و آن چیزی را روایت خواهد کرد که حقیقت نداشته است" معقتدم که باید آثاری را بنویسم که ماندگار شود و به دست آیندگان برسد.

علت موفقیت خود را این مسیر مرهون چه چیزی یا چه کسانی می‌دانید؟
بعد از توکل به خدا و استمداد از ذات پاک ربوبی، احساس می‌کنم اموری در بستر سازی و فراهم کردن شرایط به من کمک می‌کند. در این بین استاد بنده زحمات زیادی را برای اینکه در این مسیر موفق شوم متقبل شدند و همچنین نقش خانواده نیز بسیار پررنگ بود که بارها قوت قلبم بوده‌اند و باعث شدند تا در این راه مشکلات را پشت سر بگذارم.

مختصری در مورد یکی از کتاب‌های تألیف شده خود بگوئید
کتاب "جامانده" به بیان شخصیت و خاطرات شهید "حاجیلو" و روایتگری همسر ایشان می‌پردازد، راوی کتاب فاطمه حاج امینی همسر شهید حسین حاجیلو است که به بیان خاطرات زندگی مشترک و همچنین خاطراتی از دوران دفاع مقدس پرداخته‌ است. تحریر و تکمیل این کتاب حدود ۱۸ ماه زمان برد که حاصل تحقیق و مصاحبه‌ با خانواده و همرزمان شهید بود و در بیش از ۱۰۰ صفحه منتشر شده است.

توصیه شما به نویسندگانی که در حوزه ادبیات دفاع مقدس کار می‌کنند
نویسندگی به ویژه در جهان امروز، از مهمترین ابزارهای فرهنگی و تبلیغی است. همچنین در نخستین آیاتی که به پیامبر(ص) نازل می‌شود، صحبت از خواندن و قلم است و خداوند در آیات نخست سوره «علق »می فرماید:
«بخوان به نام پروردگارت که جهان را آفرید، همان کس که انسان را از خون بسته ای خلق کرد. بخوان که پروردگارت از همه بزرگواراتر است همان کسی که به وسیله قلم تعلیم نمود.»
نویسندگان باید بدانند که به برکت قلم، آیات قرآن و گفتار پیامبر(ص)و امامان معصوم علیهم السلام و فقهای بزرگ و علمای سترگ پیشین به ما رسیده است. پس ما هم باید با نشر وصیت‌ها و خاطرات شهدا در ترویج سیره آنان در جامعه بکوشیم.

کلام آخر

ظرفیت حوزه دفاع مقدس بیش از اینها است؛ این حوزه نیاز به کار دارد و ناشناخته مانده است، به رغم همه فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه دفاع مقدس هنوز بسترهای زیادی در این حوزه مغفول مانده که باید به آن توجه شود و جامعه را با اتفاقات آن زمان آشنا کرد تا بتوانیم بخشی از دین خود را به شهدا ادا کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار