پوشیدن چادرهای رنگی از دیرباز در برخی از مناطق کشور از جمله کرمان، یزد، کردستان و بخشهایی از آذربایجان متداول بوده و هست و هم اکنون زنان روستایی، عشایر و شالیزارهای شمال و زنان اقوام ترکمن، کرد و بانوان روستایی در شهرستان فیروزکوه از چنین چادرهایی استفاده می کنند.
کد خبر: ۹۵۲۳۱۴۸
|
۰۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج شهرستان فیروزکوه، طاهره حاجی مزدارانی، خبرنگار و فعال رسانه‌ای در یادداشتی نوشت: جالب است بدانید بانوان روستایی در شهرستان فیروزکوه با چادرهای رنگی حتی در مراسمات سوگواری مانند عاشورا شرکت میکنند.

وشتان رنگی ترین روستای فیروزکوه است، منطقه اى که بیشتر زنان آن بنا بر سنتى از زمانهاى گذشته و شاید به قدمت پیدایش روستا، چادر رنگی بر سر مى کنند.

اغلب زنان این روستا که در بخش ارجمند " فیروزکوه " است و در 110 کیلومتری شهرستان فیروزکوه واقع شده  بنا بر سنتی قدیمی برای حضور در مراسم  های عزاداری هم  از چادر رنگی استفاده می کنند.

برخی از اهالی روستا معتقدند روستاییان به دلیل وجود امام زاده بر خلاف روستاهای دیگر  شهرستان فیروزکوه از گذشته تا کنون در مجامع عمومی از چادر رنگی استفاده میکردند.

 این روستا به علت اینکه تمام ساکنین بومی آن از سادات موسوی هستند به دارالسیاده وشتان معروف است. اغلب جمعیت بومی آن دریاباری و با یکدیگر نسبت سببی دارند.

این روزها استفاده از رنگهای دیگر در پوشش زنان ایرانی به یکی از بحثهای مهم تبدیل شده است به گونه ای که بر اساس نظرسنجیهای انجام گرفته توسط دبیر خانه سومین دوره جشنواره "زنان سرزمین من" که داده های آن توسط بخش پژوهش دانشگاه صنعتی شریف استخراج شده است 1/74 درصد زنان جوان ایرانی اعلام کرده اند که پوشش چادر با رنگهای متنوع و مدلهای مختلف را به سایر پوششها ترجیح می دهند.

در این نظرسنجی 16 هزار و 799 نفر در نظرسنجی مربوط به تنوع و زیبایی چادرشرکت کرده و به آن پاسخ دادند. بر اساس داده های استخراج شده از این نظر سنجی تنها 2 درصد شرکت کنندگان نظر مساعدی نسبت به تنوع رنگ و مدل چادرها نداشته اند.

با توجه به روحیه مذهبی اغلب زنان کشور و استفاده آنان از چادر مشکی و اینکه صنعت نساجی کشور علی رغم قدمت دیرینه ای که دارد هنوز به تکنولوژی تولید پارچه چادری مشکی که از نظر کیفیت همانند محصولات چینی و هندی باشد دست نیافته است ایران به اصلی ترین وارد کننده این پارچه در جهان تبدیل شده است و بنا به گفته مسوولان صنعت کشور سالانه ۶۰میلیون مترمربع از این پارچه به کشور وارد می شود که بیش از نیمی از آن‎ ‎به صورت قاچاق وارد می‌شود.

صنعت پارچه چادری ایران بر اساس آمار اعلام شده سالانه تنها 5/1 تا 2 میلیون مترمربع تولید دارد که بخشی از آن ‏نیز به دلیل نداشتن مرغوبیت فاقد مشتری است.

بنا بر اخبار اعلام شده طی 12 سال گذشته بیش از 300 میلیون دلار به مقصد کشورهای ژاپن، چین، کره و تایلند که تولید کننده های اصلی پارچه چادری مشکی هستند ارز از کشور خارج شده است.

باستانشناسان معتقدند سابقه پوشش چادر در ایران ریشه در تمدن بین‌النهرین دارد که به دوران پیش از پادشاهی هخامنشی بازمی‌گردد و زنان دارای جایگاه اجتماعی به نشانه تمایز از دیگر طبقات از این پوشش سنتی استفاده می‌کردند.

پوشیدن چادرهای رنگی از دیرباز در برخی از مناطق کشور از جمله کرمان، یزد، کردستان و بخشهایی از آذربایجان متداول بوده و هست و هم اکنون زنان روستایی، عشایر و شالیزارهای شمال و زنان اقوام ترکمن و کرد و روستای وشتان شهرستان فیروزکوه از چنین چادرهایی استفاده می کنند.

ترویج استفاده از پوششهایی با رنگهای دیگر علاوه بر آنکه بر موازین دینی ما مسلمانان منطبق است فوائد اجتماعی و اقتصادی فروانی نیز برای جامعه در پی خواهد داشت و به همین دلیل نیز استفاده از الگوهای مناسبی مانند نحوه پوشش زنان روستای "وشتان " و ترویج و تقویت آن می تواند دیگر زنان کشور را نیز به استفاده از این مدلهای جدید ترغیب کند.

 

ارسال نظرات