رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۶۹ پرونده مهم قضایی در مدت دوماهه سال جاری توسط شورای حل اختلاف استان منجر به سازش شد.
کد خبر: ۹۵۲۲۸۶۱
|
۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از یاسوج، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد ابراهیم ساجدی امروز در نشست با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، افزود: هدف از شورای حل اختلاف احیای فرهنگ اخوت و اصلاح، سازش در جامعه ،کاهش هزینه ها و اطاله دادرسی و حل فصل کردن ریشه‌ای اختلافات است.

وی اظهار کرد: اعضای شورای حل اختلاف سعی می‌کنند دعاوی و اختلافات را به‌صورت ریشه‌ای حل کنند و هر پرونده که در شورای حل اختلاف منجر به سازش شود موجب کاهش حداقل ۵ پرونده ورودی به دادگستری خواهد.

رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: به طور مثال وقتی یک دعوای خانوادگی در دادگستری مطرح می‌شود مباحث مختلف از جمله مهریه، تقسیط، تعدیل، عسر و حرج، استرداد جهیزیه، تامین خواسته، توقیف اموال و طلاق را با خود به همراه دارد و وقتی در شورای حل اختلاف به این پرونده ها رسیدگی و به سازش ختم شود آمار ورودی پرونده به دادگستری را کاهش می دهد.

حجت الاسلام ساجدی با اشاره به اینکه رسیدگی به پرونده‌های دعاوی با مبلغ تا ۲۰۰ میلیون ریال و حل و فصل آنها در صلاحیت شورای حل اختلاف است، گفت: دادگاه‌های استان قریب به ۳۰ درصد از پرونده‌های خود را به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهند.

رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ۱۸ شعبه حل اختلاف در شهر یاسوج داریم که ۱۰ شعبه را برای حل و فصل و سازش پرونده‌ هایی که از دادگاه و دادسرا به این شورا ارجاع داده می‌شود قرار داده ایم.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: در سال ۱۴۰۱ موجودی ما از سال قبل هزارو ۳۵۶ پرونده در کل استان بود، ۴۶ هزار و ۴۸۱ پرونده وارد شده در سال ۱۴۰۱ داشته ایم که از این تعداد ۴۵ هزار و ۵۹۵ پرونده منجر به سازش و مختومه شد.
رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق بررسی های صورت گرفته پرونده‌های مانده برای ۱۴۰۲ پرونده‌هایی هستند که از دادگاه و دادسرا برای سازش به شورا ارجاع شده و با توجه به اینکه پرونده‌های سازشی زمان زیادی می‌برند در حال پیگیری هستند.

سازش ۱۶۹ پرونده مهم در شورای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد/  ۲۸ پرونده قتل تقاضای عفو و گذشت دارند

دو هزارو ۲۴۲ پرونده از سالهای قبل برای سال ۱۴۰۲ مانده است

حجت‌الاسلام ساجدی افزود: از مجموع ۴۶ هزارو ۴۸۱ پرونده معرفی شده به شورای حل اختلاف استان، ۳۲ هزار و ۵۷۱ پرونده قابل سازش بود و ۱۱ هزار و ۵۴۱ فقره منجر به سازش شد یعنی اینکه ۳۵ درصد از این پرونده‌ها در سال گذشته منجر به سازش شده اند.

وی ادامه داد: ۷۱۸ فقره پرونده با مبالغ میلیاردی در زمینه قتل و مهریه سنگین منجر به سازش شد و بیشترین پرونده ها مربوط به ضرب و جرح، اختلافات ملکی و اختلافات خانوادگی و مطالبه وجه بوده که به سازش انجامیده است.

رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در دو ماه سال جاری تعداد ۱۶۹ پرونده مهم منجر به سازش شد و تعداد دو هزار ۹۷۳ فقره از پرونده‌های سال ۱۴۰۱ که به منجر به محکومیت و زندان شده اند با تلاش صلح یاران و اعضای شورای حل اختلاف استان به صلح و سازش انجامید.

حجت‌الاسلام ساجدی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۰۶ نفر به‌عنوان صلح یار شناسایی و جذب شدند  و در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۹ نفر جدید به صلح یاران شورای حل اختلاف استان اضافه شده است.

وی ادامه داد: ابلاغ این افراد توسط رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به مدت یکسال صادر شد و هدف از این کار این بود که میزان فعالیت و عملکرد آنها برای ادامه همکاری بررسی و اگر عملکرد قابل قبولی نداشتند نیروی جدید جایگزین آنها شود.

معاون قضایی دادگستری استان در خصوص بحث داوری و میانجیگری نیز داورهای ما در حال آموزش هستند تا بتوانند ضریب به صلح کشیدن اختلافات را افزایش دهند.

وی افزود: در حال حاضر ۲۸ نفر در حال آموزش داوری عمومی و ۱۳ نفر در زمینه داوری تخصصی خانواده نیز در حال آموزش هستند.

رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در رابطه با پرونده‌های قتل استان در سال ۱۴۰۱ با تلاش شورای حل اختلاف استان، صلح یاران و ائمه جمعه و بزرگان استان پرونده ۷ قاتل که برایشان حکم قصاص صادر شده بود به سازش انجامید و قاتلان به آغوش خانواده های خود برگشتند که از این تعداد ۴ پرونده قتل مربوط به یک نزاع دسته‌جمعی در شهرستان بهمئی بوده است.
حجت‌الاسلام ساجدی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ یک پرونده قتل در شهرستان بویراحمد نیز به سازش انجامیده است.
وی افزود: هم اکنون در سطح استان ۲۸ قاتل که حکم قصاص برای آن‌ها صادر شده است از شورای حل اختلاف درخواست عفو و گذشت شده که امیدواریم بتوانیم پرونده آن‌ها را به سازش ختم کنیم.
رئیس توسعه حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: یک پرونده قتل در سال ۱۴۰۱ در شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه بدون یک ریال از سوی خانواده داورپناه منجر به سازش و قاتل پس از تحمل ۱۴ سال حبس، از زندان آزاد شد.

وی بیان کرد: هم اکنون ۶۴ شعبه حل اختلاف شهری و ۸۲ شعبه روستایی در استان کهگیلویهو بویراحمد فعالیت دارند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
آخرین اخبار