امام خمینی با توجه به ارزش و کرامت زن و اهمیت نقش او دیدگاه جامعی براساس جهان بینی مکتب اسلام دارند.
کد خبر: ۹۵۱۹۳۸۳
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۹
 

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، در یادداشتی به قلم سیده زهرا حسینی، مدرس دانشگاه آمده است:

جایگاه زنان در منظر امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره) با توجه به ارزش و کرامت زن و اهمیت نقش او دیدگاه جامعی براساس جهان بینی مکتب اسلام دارند. ایشان معتقد بودند بانوان در اسلام عالی رتبه هستند. جملات و عبارات زیادی در ارتباط با حجاب، تعلیم و تعلم، خودباری و انسان‌سازی و جایگاه سیاسی و اجتماعی بانوان با بیانی‌ساده و معانی عمیق از ایشان به یادگار مانده که همانند منشوری جاویدان است. لذا درک ارزش و جایگاه انسانی در جهت ارتقاء سطح کیفی زندگی زنان جامعه از مهمترین اهداف دولت اسلامی بوده است.
 

حضرت امام خمینی(ره) خانواده را اولین و موثرترین جایگاه تربیتی بشر و محل بروز و ظهور عواطف انسانی و رکن عمده جامعه می‌داند. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی دست یابد، فرزندان بهتری تربیت خواهد کرد و محیط خانواده گرم‌تر و باصفاتر خواهد شد و جامعه پیشرفت می‌نماید.
 

دامن مادر بزرگترین مدرسه‌ای است که بچه در آنجا تربیت می‌شود. آنچه که بچه از مادر می‌شنود، غیر از آن چیزی است که از معلم می‌شنود. بچه در دامن مادر بهتر تربیت می‌شود تا در جوار پدر، تا در جوار معلم. «صحیفه امام، ج 9،ص 294 - 293 ».
 

حضرت امام مشکلات تربیتی جامعه را به جدا شدن فرزند از مادر و خلاهای ناشی از آن نسبت می‌دهند. ایشان ریشه اکثر بزهکاری‌ها و آسیب‌ها و مفاسد اجتماعی را در نتیجه عدم درک محبت مادری و محروم بودن از آن می‌دانند.
 

بچه‌هایی که از دامن مادر جدا شده‌اند و در پرورشگاه‌ها رفتند، محبت مادر ندیده‌اند، عقده پیدا می‌کنند. این عقده‌ها «منشأ همه مفاسدی است یا اکثر مفاسدی است که در بشر حاصل می‌شود. این جنگ‌هایی که پیدا می‌شود، این دزدی‌ها، این خیانت‌ها. «صحیفه امام،ج 9،ص 294 - 293»
 

از نظر امام زن نه فقط با حضور مثبت و سازنده خود در جامعه، بلکه با حضور در روان و ذهن مردان و فرزندان در خانواده و در نهایت با حضور در روحیات جامعه، مسیر اصلی جامعه و تکامل انسانی را تعیین می‌کند. بنابراین، زنان در هر جامعه‌ای

تعیین‌کننده مسیر حرکت آن جامعه‌اند.
 

بچه وقتی در دامن مادرش هست می‌بیند مادر اخلاق خوش دارد. اعمال صحیح دارد. گفتار خوش دارد. این بچه از همانجا «اعمالش و گفتارش به تقلید از مادر که از همه تقلیدها بالاتر است و به تزریق مادر که از همه تزریق‌ها مؤثرتر است.

«صحیفه امام، ج7 ،ص 283»
 

امام، باور داشت که سعادت و شقاوت کشورها بسته به وجود زنان است و این زن است که با تربیت صحیح و درست خود، انسان‌ساز است و زمینه پیشرفت کشور و جامعه را فراهم می‌کند. پس زنان باید در کسب فضائل اخلاقی و کمالات روحی

و معنوی تلاش نمایند؛ زیرا نقش موثری در رشد معنوی جامعه دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار