خبرهای داغ:
کارگاه امر به معروف و نهی از منکر بهارستان

کارگاه امر به معروف و نهی از منکر در ناحیه امام حسین(ع) اصفهان برگزار شد.

کارگاه امر به معروف و نهی از منکر با حضور دکتر نظارتی زاده در نمازخانه ناحیه امام حسین(ع) اصفهان برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۱۲۲۲۷
|
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از ناحیه مقاومت بسیج امام حسین(ع) اصفهان: به همت معاونت عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسین(ع) کارگاه امر به معروف و نهی از منکر با حضور دکتر نظارتی زاده در نمازخانه ناحیه امام حسین(ع) اصفهان برگزار شد.

در این کارگاه دکتر نظارتی زاده افزود:عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، بهترین نشانه اهتمام فرد به امور خلق و توجه به مسائل مهم زندگی برادران دینی است. امر به معروف و نهی از منکر، یعنی احساس مسئولیت کردن در برابر ارشاد و یاری دیگران و سکوت نکردن در برابر اشتباه و گرفتاری دیگران، بلکه به هدایت و مدد او شتافتن. خداوند در قرآن کریم از زبان حضرت لقمان، خطاب به فرزندش می گوید:

یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ اصْبِرْ عَلی ما أَصابَکَ إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُورِ. (لقمان: 17)

پسرم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و در برابر مصایبی که به تو می رسد، شکیبا باش؛ چون از کارهای مهم است.

لازمه امر به معروف و نهی از منکر، نفی خودخواهی و انحصارطلبی است. چنان که این رهنمود، به صراحت در آیات رحمانی آمده است:

وَ الْمُوءْمِنُونَ وَ الْمُوءْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُوءْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطِیعُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ. (توبه: 71)

مردان و زنان باایمان، ولیّ یکدیگرند، امر به معروف و نهی از منکر می کنند، نماز را برپا می دارند و زکات را می پردازند و از خدا و رسولش اطاعت می کنند. به زودی، خدا بر آنان رحمت خویش را ارزانی می دارد. همانا خداوند، توانا و حکیم است.

وی در ادامه بیان داشت:بی گمان، اجرای درست آن، اجرای دقیق احکام دینی را و ترک آن، فراموشی احکام دینی را درپی دارد. در کلامی از امام باقر علیه السلام در اینباره می خوانیم:

به درستی که امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه صالحان است. وظیفه واجبی است که به وسیله آن دیگر واجبات برپا می شوند، راه ها امنیت پیدا می کنند، درآمدها حلال می شوند، مظالم بازگردانده می شوند، زمین آباد می گردد، از دشمنان انتقام گرفته می شود و کارها رو به راه می گردد.

زیاد بودن روایات پیشوایان دین درباره امر به معروف و نهی از منکر، نشان دهنده اهمیت فراوان این فریضه در میان دیگر ارزش های عملی اسلام است و همه مسلمانان در همه جای جهان، مشمول حکم امر به معروف و نهی از منکر هستند و این، وظیفه گروهی خاص نیست، بلکه در حقیقت، نوعی نظارت همگانی است. همچنین این حکم را می توان در همه زمان ها در قالب گفتار و رفتار به اجرا درآورد و به افرادی خاص و اندک برنمی گردد، بلکه همه افراد را دربرمی گیرد، به گونه ای که در حکومت اسلامی، در صورت مشاهده لغزش و انحراف حاکمان، می توان آنان را نیز با وظایفشان آشنا ساخت. در متون اسلامی هیچ یک از عبادت ها و اعمال شایسته به جز امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان عامل برپایی دین و ضامن بقا و استمرار شریعت معرفی نشده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار