توسعه دامداری با تسهیلات اقتصاد مقاومتی/ دامدار ساوجی که اقتصاد مقاومتی را محقق کرد

احمدی جوان 36 ساله ساوجی که به کار دامداری سنگین مشغول است؛ توانسته کسب و کاری در این زمینه برای خود و شش نفر دیگر ایجاد کند و از سوی دیگر به عرصه تولید نیز کمک رساند.
کد خبر: ۹۵۰۵۱۸۷
|
۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دامداری و دامپروری یکی از عرصه های اقتصادمقاومتی و از جمله عرصه هایی است که از یک سو ارتباط تنگاتنگی با سلامت مردم و از سوی دیگر به دلیل سهم ویژه محصولات دامی در سبد غذایی خانوارها، بستر مناسبی برای تولید، کارآفرینی و اشتغال به شمار می رود.

حمید احمدی جوان 36 ساله ساوجی و از فعالان این عرصه است که توانسته کسب و کاری در این زمینه برای خود ایجاد کند و از سوی دیگر به عرصه تولید نیز کمک رساند.

وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی درخصوص شروع کار خود در این عرصه گفت: از سال 96 شروع به کار در عرصه گاوداری پرواری کردم؛ علاقه زیادی به دامداری داشتم و همین علاقه باعث شد تا کار در اداره برق را رها کنم و به این کار مشغول شوم.

توسعه دامداری با تسهیلات اقتصاد مقاومتی/ دامدار ساوجی که اقتصاد مقاومتی را محقق کرد

وی با اشاره به سرمایه اولیه برای شروع کار خود گفت: بزرگترین کمک را دایی ام به من داشت که زمین 2000 متری خودشان را برای کار در اختیارم قرار دادند و در ساخت بنا هم کمکم کردند؛ در واقع با احتساب هزینه زمین و خرید دام و آذوقه سال 96 با دویست میلیون تومان شروع کردم که برای خرید دام و آذوقه با 100 میلیون پرداخت کردم و این مبلغ را از فروش ماشین و پس اندازم تامین کردم.

احمدی درخصوص آموزش ها و تجربه لازم برای شروع کار گفت: برای شروع کار سعی کردم از تجربیات فعالان این عرصه و دامپزشکان بهره بگیرم و در کنار آن اطلاعات مورد نیاز را از مقالات و منابع معتبر دریافت کردم.

این کارآفرین ساوجی در پاسخ به اینکه برای چند نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است، تصریح کرد: به شکل مستقیم و غیرمستقیم در مجموع برای شش نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.

احمدی درخصوص مشکلات موجود گفت: برای ورود به این عرصه مشکلات وجود دارد که خوب می شود آن ها را یک به یک رفع کرد مثل همان بحث فضای مناسب برای کار، مجوز و حتی سرمایه اولیه، اما امکاناتی که دست کم من و سایر دامداران این منطقه نیاز داریم بحث انرژی است و عمده مشکل هم تامین انرژی آب و برق است.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات ما بازار فروش و قیمت تمام شده‌ دام است که هزینه خرید نهاده و مالیات و هزینه ها با دریافتی نهایی فاصله بسیار دارد؛ عمده بازار فروش ما به قصاب های منطقه است که خوب به صورت نقد پول را پرداخت نمی کنند.

احمدی در پاسخ به اینکه امور پشتیبانی دام چه حمایتی در این بخش به دامداران می کند، بیان کرد: متاسفانه از امور پشتیانی هم تاکنون خیلی حمایتی نشده ایم. حمایت شان به این شکل است که مبلغ و هزینه دام را بعدا به ما پرداخت کنند؛ حالا چقدر زمان ببرد و چقدر اذیت بشویم مشخص نیست، این سؤال را می‌خواهم از مسئولین بپرسم که مگر در بازار یک کیلو نهاده نسیه به دامدار داده می‌شود؟ 

توسعه دامداری با تسهیلات اقتصاد مقاومتی/ دامدار ساوجی که اقتصاد مقاومتی را محقق کرد

وی با اشاره به حمایت دستگاه های اجرایی گفت: می شود گفت بعد از اینکه کار را شروع کردم، نیاز به مجوز داشتم که خوب جهاد کشاورزی همکاری لازم را انجام دادند و در بخش سرمایه ای مبلغ یکصد میلیون تومان از بسیج سازندگی تسهیلات در اختیارم قرار دادند که کمک شد برای گسترش فعالیتم.

این جوان فعال ساوجی در پایان با اشاره به اهداف برنامه ریزی شده خود گفت: اولین و بزرگترین هدفم گسترش دامداری است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار