خبرهای داغ:
با حضور سردار زهرایی؛

اولین ایستگاه زمینی هوشمند بارورسازی ابرها در بیرجند افتتاح شد

اولین ایستگاه زمینی هوشمند بارورسازی ابر‌ها در سطح کشور با حضور سردار زهرایی مسئول سازمان بسیج سازندگی در بیرجند افتتاح شد.
کد خبر: ۹۴۹۲۱۰۳
|
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۸


افتتاح اولین ایستگاه زمینی هوشمند بارورسازی ابرها
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، اولین ایستگاه زمینی هوشمند بارورسازی ابر‌ها در سطح کشور با حضور سردار زهرایی مسئول سازمان بسیج سازندگی کشور، فرمانده سپاه خراسان جنوبی و جمعی از مسئولین در بیرجند افتتاح شد.

این ایستگاه به همت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی و با همکاری شرکت دانش بنیان نوین تجهیز دانش فضای فجر و محققین دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند ایجاد شده است.

علی آبادی مخترع و مجری طرح در این مراسم اظهار داشت: افتتاح اولین ایستگاه هوشمند زمینی باروری ابر‌ها در کشور است که از دو نوع ژنراتور در ایستگاه استفاده کردیم ژنراتور‌هایی که از سوخت جامد و ژنراتور‌هایی که از سوخت مایع استفاده می‌کنند در ایستگاه نصب شده اند.

وی با بیان اینکه خاصیت مهم ایستگاه هوشمند بودن آن است که تاکنون در سطح دنیا موارد بسیار نادری داشتیم گفت: نحوه عملکرد ایستگاه به این ترتیب است که داده‌های فیزیکی از جمله دما، میزان رطوبت و پوشش ابر در محل ایستگاه اندازه گیری و به مرکز کنترل ارسال میشود در مرکز کنترل این داده‌ها تحلیل و آنالیز می‌شود و با داده‌های ماهواره‌ای مقایسه می‌شود اگر شرایط برای باروری ابر‌ها فراهم باشد دستور عملیات از مرکز صادر می‌شود.

علی آبادی ادامه داد: این عملیات ادامه خواهد داشت تا زمانی که شرایط برای باروری ابر‌ها نامساعد باشد که در این صورت خاموش شدن صادر می‌شود.

وی عنوان کرد: از فناوری نانو در ساخت موادی که استفاده می‌شود بهره بردیم خروجی دستگاه‌ها و ژنراتور‌هایی که داریم نانوذراتی هستند در مقیاس ۱۰ تا ۱۰۰ نانومتر که با جریانات بالارونده باد می‌توانند به درون ابر‌ها راه پیدا کنند.

این محقق جوان گفت: روش باروری زمینی یکی از روش‌های باروری ابر‌ها است.

ب-۹۶۰۶ 

انتهای پیام/ 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار