در گفت و گو با بسیج مطرح شد:

رژیم طاغوت عزم راسخی برای برخورد با فساد نداشت/محمدرضا پهلوی ۳۵ میلیارد دلار دارایی کشور را خارج کرد

مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه کاشمر بابیان اینکه در دربار رژیم طاغوت عزم راسخی برای برخورد با فساد وجود نداشت، گفت: شاه مخلوع محمدرضا پهلوی هنگام فرار از ایران، 35 میلیارد دلار از ثروت این مردم را از کشور خارج کرد.
کد خبر: ۹۴۸۶۸۰۸
|
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، حجت الاسلام علیرضا چهکندی‌نژاد با تبریک جشن های میلاد مولود کعبه و ایام الله دهه مبارک فجر و نیز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، حکومت محمد رضا پهلوی را  لکه ننگی در تاریخ مدیریت این کشور دانست و اظهار کرد: بررسی تاریخ نشان می‌دهد از عوامل مهم سقوط حکومت‌ها و زوال آنها، بحث فساد و عدم مبارزه با آن است.

مسئول دفتر نماینده ولی‌فقیه در ناحیه کاشمر، با بیان اینکه گسترش فساد از نظر کمیت، کیفیت و تنوع هر چه بیشتر باشد مطمئناً خطر سقوط بیشتر است، خاطرنشان کرد: تاریخ نشان می‌دهد که حکومت پهلوی هم از نظر تنوع (فساد اخلاقی، اعتقادی، اقتصادی، جنسی، سیاسی و…)، از نظر کیفیت (صدر تا ذیل حاکمیت و جامعه) و از نظر کمیت به‌گونه‌ای بود که مجبور بودند خود را از مردم پنهان کنند.

وی با تأکید بر اینکه عدم برخورد با فساد و ریشه‌دواندن فساد در رأس حاکمیت و نهادینه‌شدن آن یا سیستماتیک شدن فساد باعث بی‌اعتمادی مردم به حاکمیت می‌شود، تصریح کرد: در رژیم طاغوت هر دو این موارد بود و هم عزم راسخ برای برخورد با فساد وجود نداشت و هم در تاروپود حکومت ریشه دوانده بود.

وی با اشاره به اینکه فساد در دوران پهلوی به‌گونه‌ای بود که روزنامه‌نگار فرانسوی می‌گوید اگر در یک کلمه از مردم ایران بپرسید چرا علیه حکومت قیام کرده‌اند مطمئناً پاسخ آنها فساد اخلاقی در ردیف اول خواهد بود، اذعان کرد: شعارها و دیوارنوشته‌ها در زمان شاه این امر را تأیید می‌کرد.

حجت‌الاسلام چهکندی‌نژاد ادامه داد: ما شیر و موز نمی‌خواهیم، ما شاهِ دزد نمی‌خواهیم، اسلام دین جنبش و جهاد است برنامه‌اش کوبیدن فساد است، تا شاه در ایران است فساد هم هست، مرگ بر رژیم فاسد از جمله این شعارها بود و برخی شعارها فساد اخلاقی دربار مانند فرح را مورد هجمه قرار می‌داد که می‌گفتند شاهپور بختیار در کاخ بسته، کارتر می‌زند، شاه می‌خواند و فرح می‌رقصد.

وی تکبر و خودخواهی را از دیگر عوامل سرنگونی رژیم شاهنشاهی دانست و بیان کرد: برتری‌طلبی جز ذات آنها شده بود و به هیچ‌کس حق اظهارنظر نمی‌دادند تا جایی که رئیس ستاد مشترک وقتی به‌خاطر تملق، شاه را برادر خطاب می‌کند و به او تذکر می‌دهند، مجبور به استعفا می‌شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در ناحیه کاشمر با بیان اینکه بی‌اعتنایی به مردم از دیگر عوامل فرار شاه و سرنگونی او بود، تشریح کرد: رژیم شاه برای مردم هیچ‌گونه حقی قائل نبودند و آنها را در امور مملکتی دخالت نمی‌دادند و حتی به آنها توهین می‌کردند و این را نشانه شجاعت می‌دانستند.

وی همچنین ادامه داد: شاه در یک کنفرانس مطبوعاتی در سال ۱۳۵۳ مردم ایران را تنبل خطاب کرد و آنها آزادی را در عدم اتکا به آرای مردم می‌دانستند و برخی اوقات مردم را به گوسفند تشبیه می‌کرد (این مردم قادر به انجام هیچ‌چیز نیستند، مثل گوسفند می‌مانند).

چهکندی‌نژاد با تأکید بر اینکه فساد مالی در رژیم پهلوی بیداد می‌کرد، افزود: هنگام فرار شاه طبق آنچه روزنامه فاینشنال تایمز برآورد کرده است، شاه بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار از ثروت مردم ایران را از کشور خارج کرده و این تنها بخشی از فساد اخلاقی و مالی محمدرضا شاه است.

وی همچنین ابراز کرد: فساد سیاسی و وابستگی و دلدادگی به غرب و فساد دینی اعتقادی محمدرضا شاه بر هیچ فردی پوشیده نیست و به‌خاطر گسترش فساد محکوم به سقوط و فرار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار