مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی مطرح کرد:

آغاز عملیات اجرایی پارک آبخیز دره مودر اراک

عبدالحسین محمدی گفت: در راستای افزایش فضای سبز و مکان های گردشگری اراک پارک آبخیز دره مودر همانند دره گردو در مجاورت شهر اراک بالاتر از آرامستان اجرا می شود.
کد خبر: ۹۴۷۷۲۵۰
|
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی عبدالحسین محمدی مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان در جمع خبرنگاران افزود: این پارک آبخیز در مساحتی به وسعت ۳۶۵ هکتار در شمال غربی و مجاورت شهر اراک اجرایی می شود.

وی ادامه داد: ۵۰۰ میلیون تومان در مرحله نخست به اجرای این پارک آبخیز اختصاص یافته و تاکنون ۷۵ درصد کار مطالعاتی این پروژه انجام شده است


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطر نشان کرد: در راستای افزایش فضای سبز و مکان های گردشگری اراک پارک آبخیز دره مودر همانند دره گردو در مجاورت شهر اراک بالاتر از آرامستان اجرا می شود.


محمدی گفت: احداث جاده دسترسی به این پارک در گام نخست در دستور کار بوده و پیمانکار انتخاب و با عقد قرارداد، اجرای عملیات کلید خورد.


وی ادامه داد: طول تقریبی جاده دسترسی به پارک یک کیلومتر و عرض آن ۲.۵ تا ۳ متر است که جهت انتقال وسایل اولیه از جمله، نهال ها، سیستم آبیاری قطره ای و ... احداث می شود.


مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: این جاده، در پایان پروژه نهالکاری می شود و با ایجاد مانع، وسایل نقلیه امکان ورود به منطقه را نخواهند داشت.


محمدی گفت: با توجه به پتانسیل بند خاکی موجود در منطقه مودر، پروژه های متعددی از جمله بندهای گابیونی جهت کنترل سیلاب و رسوب، آلاچیق، بسترهای استراحت کوهنوردان، احیای چشمه ها و ایجاد آبشار مصنوعی ،عملیات خشکه چین، اسکله ماهیگیری، کمپ اقامت شبانه، سرویس بهداشتی ، نمازخانه، ساختمان نگهبانی، عملیات نهال کاری و توسعه فضای سبز در راستای اجرای طرح پارک آبخیز اجرایی می شود.


محمدی با بیان اینکه امسال فعلا جاده دسترسی اجرایی می شود، گفت: اعتبار مورد نیاز برای اجرای کامل پروژه ۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است، اما با توجه به افزایش قیمت ها احتمال افزایش اعتبارات مورد نیاز وجود دارد و با توجه به اینکه پروژه ملی است می توانیم اعتبارات خوبی را جذب کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: زمانبندی اجرای پروژه ۵ سال است اما تلاش خواهیم کرد که ظرف سه سال آینده کار را به انجام برسانیم.


وی اضافه کرد: پروژه در داخل مسیر آبراهه های منطقه انجام می شود و تامین آب برای نهالکاری با اولین بارش، منابع مخزن ذخیره آب تامین می شود.

ارسال نظرات