جایی برای پارک نیست!

پیدا کردن فضا برای پارک خودرو اگر در سال‌های گذشته یک معضل برای رانندگان بود در چند سال اخیر تبدیل به یک کابوس برای عموم شهروندان هم شده است.
کد خبر: ۹۴۷۴۳۴۵
|
۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سال‌هاست که پیدا کردن جای پارک در اراک به یک معضل تبدیل شده است. خیابان‌های باریکی که از ابتدا پذیرای انسان بودند و نه وسیله نقلیه حالا گرفتار حجم بالای اتومبیل‌ شدند و یک "مصیبت همیشگی" را برای صاحبان خودروهای شخصی رقم زده‌اند، آن هم نبود جایی برای پارک خودرو است.

نبود پارکینگ یا دور بودن آن، عرض کم خیابان‌های اصلی، استقرار و تمرکز شعب بانکی، ساختمان پزشکان و مراکز تجاری باعث شده تا رانندگان مجبور به پارک دوبل و سوبل در خیابان‌های اصلی باشند و حتی کوچه‌ها به محل پارک انبوهی از خودرو تبدیل شوند که ضمن ایجاد سد معبر، جلوه‌ی شهری را زشت و ناپسند کرده‌اند.

تولیدات خودرو در سال‌های اخیر به شکل چشم‌گیری رو به افزایش است و همین عامل باعث می‌شود تا میزان تردد و ترافیک در سطح شهرها افزایش پیدا کند و می‌طلبد که مسئولان شهری زودتر چاره‌ای برای رفع این مشکل بیاندیشند.

افزایش تردد خودروها و وسایل نقلیه علاوه بر اینکه باعث آلودگی هوا و افزایش ترافیک شهری می‌شود؛ از نظر اجتماعی چون رانندگی در این وضعیت را سخت و طاقت‌فرسا می‌کند به کاهش سطح آستانه تحمل افراد می‌انجامد و چه بسیار پرونده‌های قضایی که ریشه در این معضل بزرگ شهری دارد.

در حالی که براساس قانون باید به ازای هر واحد مسکونی 25 متر پارکینگ وجود داشته باشد؛ نه تنها این قاعده در اکثر نقاط شهری نقض شده است بلکه در فضابندی نادرست پارکینگ‌های عمومی حذف و به مکان‌های تجاری و خدماتی تبدیل شده‌اند.

پیدا کردن فضا برای پارک خودرو اگر در سال‌های گذشته یک معضل برای رانندگان بود در چند سال اخیر تبدیل به یک کابوس برای مسافران هم شده است.

شهرهای توسعه یافته و کلانشهرها با ساخت پارکینگ‌های طبقاتی تا حدودی توانسته‌اند مشکل ترافیک بافت مرکزی شهر را حل کنند ولی متاسفانه این امر تاکنون در شهر اراک عملی نشده است. اما راه حل چیست و تا به کی باید به دنبال فضایی برای پارک خودرو گشت؟

در طول چند سال گذشته اراک شاهد رشد قارچ‌گونه مجتمع‌های درمانی و تجاری بدون‌‌ پارکینگ بوده است از جمله خیابان امام خمینی به سمت میدان ولیعصر(عج)، خیابان خرم و خیابان عباس‌آباد که سرانه ساخت پارکینگ در ساختمان‌های نوساز اصلا رعایت نشده است.

در برخی از خیابان‌ها نصب پارکومترها که به جای حل مسئله، صورت مسئله را پارک کرده‌اند، بر این معضل دامن می‌زند. در واقع پارک حاشیه‌ای آخرین راهکاری است که مدیران شهری اراک می‌توانستند برگزینند.

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی 

اکبری یکی از شهروندان اراکی در گفتگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی، فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی را یکی از دلایل مهمی دانست که شهروندان اراکی ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی خود به مرکز شهر سفر کنند و تمایلی به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نداشته باشند.

وی به خبرنگار ما گفت: عم نظارت بر خطوط تاکسیرانی باعث شده که رانندگان باتوجه به تعداد مسافران مسیر انتخابی را برگزینند به جای اینکه در مسیری تردد کنند که کارنامه ‌شان برای‌شان تعیین کرده است.

نادیده گفتن نیاز خدمات‌گیرندگان در ساخت و سازها

میرزایی دیگر شهروند اراکی که در حال بالا و پائین شدن خیابان امام خمینی(ره) برای یافتن محلی برای پارک بود، گفت: در این منطقه پارکینگ عمومی نزدیکی وجود ندارد، در حالیکه مطب بیشتر پزشکان در این قسمت از شهر وجود دارد و خوب مراجعه‌کنندگان هم بیمارانی هستند که اکثرا محدودیت‌های حرکتی دارند.

این شهروند اراکی از مسئولان خواست تا پیش از صدور مجوز یک ساختمان به ویژه ساختمان پزشکان تمام زوایای امر را در نظر بگیرند و گفت: دست کم تدبیری که می‌توانند مسئولان داشته باشند صدور مجوز با پارکینگ است نه اینکه یک طبقه منفی را در اختیار پارکینگ پزشکان قرار دهند و مراجعه کنندگان را نادیده در نظر بگیرند.

وی ادامه داد: هر روز که می‌گذرد بر حجم ترافیک شهری افزوده می‌شود و به همین نسبت میزان نارضایتی شهروندان نیز افزایش می‌یابد؛ امیدواریم مسئولین شوای شهر در این دوره تدبیری بیاندیشند و علاج این معضل کنند.

به نظر می‌رسد بایستی مجموعه‌ای از اقدامات حمایتی از بخش خصوصی برای توسعه فضاهای پارکینگ در سطح شهر اراک پیش‌بینی شود. این موارد از جمله اقداماتی است که می‌تواند از ناحیه مدیریت شهری یا دستگاه‌های دیگر از بخش خصوصی انجام شود و در نتیجه با عادلانه کردن قیمت فضای پارک و مطلوب کردن توسعه پارکینگ برای بخش خصوصی به گسترش پارکینگ دامن بزند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار