بسیج البرز گزارش می دهد؛

نامهربانی با یار مهربان

دسترسی به فضای مجازی، تمایل افراد به مطالعه کتاب را کاهش داده و موجب نامهربانی با این یار مهربان شده است؛ گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه به توجه و همت مسئولان آموزشی و فرهنگی و تلاش همه‌جانبه فراگیر نیاز دارد.
کد خبر: ۹۴۶۸۷۷۰
|
۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، کتاب وسیله‌ای است که قابلیت انتقال انواع دانش به نسل های آینده را دارد و انسان با مطالعه آن می تواند بر اطلاعات خود بیفزاید و از تباهی بگریزد، به همین دلیل ائمه اطهار (ع) همواره عنایت و تأکید ویژه‌ای به خواندن و نوشتن کتاب داشته‌اند و امت خویش را به حفظ دانش از طریق آن، دعوت می‌کردند.

نامهربانی با یار مهربان

با مطالعه کتاب هایی که حاصل افکار سالم، معارف و تجربه ها باشند، خوانندگان آن ها نیز مطالب و نظرات مثبت و کاربردی نویسندگان این کتب را تصاحب خواهند کرد و در زمره صاحبان معارف قرار خواهند گرفت. در واقع می توان گفت که کمال این همنشینان و یاران مهربان، در جسم و روح بشر اثر خواهد کرد.

قدم زدن در بوستان معطر و خوش رنگ کتاب، به حدی جذاب و دلنشین است که تحت هیچ شرایطی دلت نمی خواهد وجودت را از میزبانی این مهربان ترین یار دور کنی، آنجاست که تنهایی و افسردگی که گاهی میهمان وجودت می شوند، بار سفر بسته و جای خود را به این مونس بی منت می دهند.

نامگذاری هفته ای به نام «کتاب و کتابخوانی» فرصت مناسبی است تا کمی بیندیشیم و به قدرت بی بدیل کتاب در انتقال مفاهیم صحیح به انسان پی ببریم اما در کمال ناباوری، با پیشرفت تکنولوژی و ورود گوشی های هوشمند به زندگی بشر، کتابخانه های حقیقی جای خود را به فضای مجازی داده اند.

مرتضی ولی پوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با اشاره به آخرین گزارش مرکز آمار ایران، اذعان کرد؛ سرانه مطالعه کتاب در استان البرز، ماهانه ۶ ساعت و ۳۶ دقیقه است که انتظار  می رود با برنامه ریزی دقیق و هم افزایی همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه دستگاه‌های فرهنگی در آینده نزدیک شاهد ارتقای شاخص‌های کتابخانه‌ای و به دنبال آن افزایش سرانه مطالعه در استان باشیم.

آیا تاکنون به این فکر کرده ایم که چه میزان از عمر خود را در مسیر مطالعه و کسب علم و دانش از این طریق صرف کرده ایم؟ شاید با خود بگوییم حداقل 12 سال از عمر هر کس در دوران تحصیل سپری می شود و همین زمان، بهانه خوبی برای استفاده از کتاب و دانش نهفته در آن است اما جای تأسف است که امروز دانش آموزان حتی برای تحقیقات خود نیز به کتابخانه ها مراجعه نمی کنند و به فضای مجازی روی می آورند.

محسن برجی، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج در سومین جلسه شورای سیاستگذاری اجرای طرح پایتخت کتاب ایران، با اشاره به نقش تاثیرگذار کتاب در زندگی و ارتقای سطح دانش و فرهنگ نسل آینده، بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در کودکان تاکید کرد.

وی ارتقای باور مسئولین حوزه کتابخوانی را مهم‌ترین اقدام در این زمینه دانست و عنوان کرد: فرآیند تکامل بشر، مطالعه کتاب است. تمامی دستگاه‌های مربوطه باید فرهنگ کتابخوانی و مهارت آن را برای کودکان نهادینه کنند لذا همه باید برای افزایش میران مطالعه در شهر کرج تلاش کنیم.

فاطمه منعمی، دبیر شورای اسلامی شهر کرج نیز سیاستگذاری برای نهاینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه را موجب مصون سازی و کاهش آسیب های اجتماعی دانست و تأکید کرد: ترویج فرهنگ مطالعه را باید از سنین کودکی در فرزندان نهادینه کنیم که در این راستا باید از ظرفیت مادران نیز استفاده شود.

وی با بیان اینکه چند سالی است فرهنگ هدیه دادن کتاب در جامعه کمرنگ شده که با ریشه ‌یابی دلایل این امر باید برای احیا و نهادینه ‌کردن این سنت پسندیده برنامه‌ریزی شود، گفت: فاصله گرفتن از فضای مجازی، حضور فعالان عرصه کتاب در گروه‌های مختلف، استفاده از ظرفیت خیرین و کانون های پرورش فکری و همکاری دستگاه های ذیربط از جمله راهکارهای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستند.

گفتنی است یکی از دلایل گریز شهروندان از کتاب، پایین بودن سطح فرهنگ مطالعه و عدم آگاهی از مفید بودن آن در تمام شرایط زندگی است و از آنجا که تغییرات اساسی هر جامعه به تمام نهادهای فرهنگی آن وابسته است، می‌توان به این نکته پی برد که مسئولین باید نگران آمار سرانه مطالعه کتاب در البرز باشند.

علیرغم تأکیدات فراوان بر اهمیت کتابخوانی، وجود شبکه‌های مجازی و عضویت آمار بالایی از هموطنان در این فضا و دریافت اطلاعاتی که صحت آن‌ها مشخص نیست، از شمار مطالعه کنندگان کتاب کاسته است. با وجود سهولت دسترسی به موبایل و امکانات آن، دیگر میلی به ‌مرور کتاب‌ها مشاهده نمی شود و در واقع فناوری های نوین بر روش های سنتی مطالعه غلبه کرده اند.

بنابراین گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه کنونی ابتدا به توجه و همت مسئولان آموزشی و فرهنگی و سپس به تلاش همه‌جانبه فراگیر نیاز دارد و همکاری نهادهای مربوطه در برپایی نمایشگاه‌های کتاب، با کیفیت بالا، برگزاری مسابقات کتابخوانی در مدارس، ادارات و سازمان ها می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.

ناگفته نماند که در برخی مواقع، قیمت بالای کتاب ها موجب نامهربانی با این بار مهربان می شود که در این راستا لازم است متولیان امر در جهت کنترل قیمت کاغذ و همکاری با نویسندگان و ناشران در زمینه چاپ کتب، گام های مؤثری بردارند تا شاهد افزایش سرانه مطالعه و در پی آن جامعه ای باسواد و فرهیخته باشیم.

تهیه گزارش: مینا صدیقیان

انتهای پیام/ص

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار