خبرهای داغ:

روایتی از «عموکرم» پهلوان کرمانشاهی که در آزادسازی خرمشهر شهید شد

شهید «کرم طهماسبی» که به واسطه منش پهلوانی و جوانمردی به «عمو کرم» معروف بود با شرکت در عملیات آزادسازی خرمشهر در نزدیکی دروازه ورودی این شهر به شهادت رسید.
کد خبر: ۹۴۳۵۲۲۱
|
۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج کرمانشاه، شهید کرم طهماسبی کله‌جوبی در سوم مهرماه ۱۳۳۵ در خانواده‌ای متدین و مذهبی در یکی از محلات فقیرنشین کرمانشاه دیده به جهان گشود و دوران تحصیلی را تا اخذ دیپلم گذراند.

با اوج گیری مبارزات انقلابی مردم بر علیه رژیم پهلوی در خیل مبارزان جبهه حق قرار گرفت و در اکثر راهپیمایی‌ها و تظاهرات مردمی حضوری فعال داشت. در سرکوب ضد انقلابیون غائله کردستان رشادت‌های فراوان از خود نشان داد و برای حفاظت از پادگان کردستان بسیار تلاش کرد.

هنوز فجایع عمال ضد انقلاب در غرب کشور آرام نشده بود که جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی آغاز شد و در این میان لحظه‌ای آرام نداشت به همین علت راهی جبهه‌های جنوب شد و به دلیل مجاهدات‌ها و لیاقت‌های فراوانی که در راه دفاع و حفاظت از دین، انقلاب و کشور از خود نشان داد به عنوان فرمانده سپاه پاسداران در اسلام آبادغرب و فرمانده سپاه در صحنه نبرد مشغول خدمت شد.

عمو کرم که شوری حسینی در سر داشت با حصر آبادان خود را به منطقه رساند و در سال ۱۳۶۱ در عملیات بیت المقدس شرکت کرد و سرانجام در نزدیکی دروازه خرمشهر در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۱ در سن ۲۶ سالگی به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر پاک این شهید والامقام در گلزار شهدای شهر کرمانشاه به خاک سپرده شده است.

بهروز حقیقی از هم رزمان و هم محله‌ای های شهید طهماسبی در گفتگو با خبرگزاری بسیج از کرمانشاه، با بیان اینکه این شهید بزرگوار در عملیات بیت المقدس قبل از آزادسازی خرمشهر و در همان مراحل اولیه آغاز عملیات به درجه رفیع شهادت نائل آمد، گفت: آشنایی ما با شهید کرم به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد، در نزدیکی‌های خیابان شهید جمال الدین اسدآبادی (کَل هواس سابق) با هم بچه محل بودیم.

وی ادامه داد: شهید طهماسبی محل رجوع انسان‌های نیازمند و مستضعف بود و کسی بود که فقط در راه رضای خدا مشکلات مردم را رفع و رجوع می‌کرد، به همین خاطر در محله به یک انسان پهلوان صفت و جوانمرد معروف بود.

«عمو کرم» پهلوان صفت و جوانمرد

حقیقی اضافه کرد: به دلیل همین خصایص وی مردم محله، شهید طهماسبی را با لقب عمو کرم می‌شناختند و صدا می‌زدند.

وی افزود: در اوایل شکل گیری حرکت انقلاب اسلامی، افراد کمی از انقلاب شناخت داشتند و مردم عادی با انقلاب آشنایی نداشتند، اما بواسطه شناخت شهید کرم به انقلاب پیوستند.

وی با تاکید بر اینکه شهید طهماسبی یکی از نیروهای مؤثر در انقلاب اسلامی در استان کرمانشاه بود، ادامه داد: مردم کرمانشاه می‌دانستند شهید کرم راه اشتباه را انتخاب نمی‌کند، بنابراین دور وی برای حمایت و به پیروزی رساندن انقلاب جمع شدند.

اعزام به جبهه بخاطر علاقه به شهید کرم

حقیقی تاکید کرد: این پیروی و دنباله روی راه شهید کرم تا به پیروزی رساندن انقلاب و سپس در مرحله بعد، دفاع مقدس ادامه داشت و بسیاری به خاطر وی رهسپار جبهه‌های جنگ شدند.

وی خاطر نشان کرد: شهید طهماسبی در سال ۱۳۵۷ به همراه شهید جعفری، شهدای اشک تلخ و امیر سالمی هسته اولیه سپاه را تشکیل دادند.

روایت شور حسینی «عمو کرم» و شهادت بدون سرش

حقیقی با اشاره به نحوه شهادت شهید طهماسبی در عملیات بیت المقدس، بیان کرد: در این عملیات سر شهید از تنش جدا می‌شود و حتی شناسایی وی با سختی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مَنش و خصلت جوانمردی این شهید بزرگوار در زندگی افراد زیادی تأثیر گذاشته است، گفت: وی یک انسان عارف پیشه بود که ارتباط معنوی خاصی با ائمه اطهار خصوصاً امام زمان (عج) داشت و بسیاری بعد از شهادتش جذب راهش شدند و هنوز هم این مَنش شهید کرم ادامه داد.

رسول ایوانی از دیگر همرزمان شهید کرم طهماسبی نیز اظهار کرد: در روزهای پایانی حکومت طاغوت در راهپیمایی علیه حکومت پهلوی که قرار بود از مسجد آیت الله بروجردی به سمت مسجد نواب ادامه داشته باشد به همراه شهید کرم و شهیدان اشک تلخ حضور داشتیم که در بین مسیر با مقابله نیروهای گارد شاهنشاهی برخوردیم.

شجاعت ویژگی برجسته «عمو کرم» بود

وی ادامه داد: در لحظات سخت درگیری با گارد شاهنشاهی عمو کرم نقشه‌ای را طرح ریزی و با سرعت عمل و شجاعت خودش به همراه جمعی داوطلب آن را به اجرا در آورد.

این یادگار دفاع مقدس خاطرنشان کرد: عمو کرم به همراه جمعی از راهپیمایی کنندگان از مسیر خیابان رشیدی، گارد شاهنشاهی را دور زدند و از پشت سر با آنها درگیر شدند.

وی افزود: این درگیری تمرکز نیروهای گارد را بهم زد و مردم راهپیمایی کننده به مسجد نواب رسیدند و در آن درگیری موفقیت با انقلابیون بود که بدون سلاح موفق شدند نیروهای گارد شاهنشاهی را از محل فراری دهند.

ایوانی با اشاره به رشادت‌های عمو کرم طهماسبی در وقایع مختلف انقلاب و دفاع مقدس، تصریح کرد: در قائله کردستان که یکی از سخت‌ترین درگیری‌های اوایل انقلاب بود، به همراه شهید کرم در پادگان سنندج حاضر شدیم.

وی ادامه داد: هیچگاه لحظات اعزام به این پادگان سنندج را فراموش نمی‌کنم که آقا سعید جعفری فرمانده سپاه کرمانشاه با حضور در جمع رزمندگان و رساندن پیام امام خمینی (ره) بر اهمیت حفظ کردستان تاکید کرد و گفت: «امروز کربلاست و کربلا و حسین علیه السلام یار و یاور می‌طلبند. امام دستور فرموده که کردستان از وجود ضد انقلاب پاک شود.»، همیشه گفتند که در مواقع سختی باید دوست را بشناسی و آنجا که عمو کرم لبیک گویان به فرمان امام در این راه سخت قدم گذاشت نشان داد که چقدر رفیق خوبی می‌تواند باشد.

اسلحه ام را زمین نگذارید!

شهید کرم طهماسبی در وصیت‌نامه خود نوشته است: «خدایا، پروردگارا میدانم که در راه اسلام و قرآن چه ناچیز است قطره‌هایی سرخ خون من. الهی، ببخش این بنده‌ای سراپا تقصیرت را؛ مادر عزیز و خواهران مهربانم حال وقت آن رسیده که با رسالت زینب‌وار خود مقاوم و استوار قامتتان را بلند گیرید وندای الله اکبر، خمینی رهبر سر داده و سخن شهیدان را به گوش عالم برسانید؛ برادران عزیز و همرزمان خوبم اسلحه ام را زمین نگذارید و گوش به فرمان امام امت راهم را ادامه دهید که اطمینان دارم خواهید داد».

ارسال نظرات