نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان

مذاکره از موضع ضعف درباره حقابه بی‌نتیجه است

زاهدان/ نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان گفت: در پیگیری حقابه ایران از افغانستان مذاکره از موضع ضعف راه به جایی نخواهد برد و مسئولان باید با اقتدار از همه اهرم‌های در اختیار بهره بگیرند.
کد خبر: ۹۴۲۰۶۱۳
|
۲۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی را دعا و مناجات با خداوند متعال و پیروی از پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) عنوان کرد و ضمن قرائت و تفسیر فرازهایی از صلوات شعبانیه، گفت: قرائت صلوات شعبانیه در هنگام نماز ظهر ماه شعبان مستحب است و این صلوات دارای چهار بخش شامل درود بر پيامبر(ص) و اهل بیت(ع)؛ درخواست های میانی؛ توصیف ماه شعبان و نیز دعاهای پایانی است.

امام جمعه زاهدان افزود: ابتدای این زیارت با تمثیل هایی در خصوص پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) آغاز می شود به گونه ای که پیامبر و خاندانش درخت نبوت، محل رفت و آمد ملائکه، معدن علم الهی و اهل خانه ای هستند که وحی الهی بر آن خانه نازل می‌شده است.

آیت‌الله محامی ادامه داد: در فراز دوم، بیان شده که خدایا بر پیامبر و خاندانش درود فرست که کشتی نجاتی برای مردم بوده و مردم را به ساحل امن می‌رسانند و هر کس این کشتی را رها کند غرق خواهد شد.

وی اظهار داشت: پیامبر(ص) و خاندانش کسانی هستند که هر کس جلوتر از آن‌ها حرکت کند از دین خارج شده و هر کس عقب بماند و پا جای پای آن‌ها نگذارد او هم عقب‌مانده خواهد بود و هلاک خواهد شد و هر کس پابه پای آن‌ها باشد رستگار می گردد.

نماینده ولی‌فقیه در استان اظهار داشت: در فراز سوم چنین بیان شده که خداوندا بر پیامبر(ص) و اهل بیتش(ع) درود فرست که اینها یک محدوده محافظت شده‌ای هستند که به پناهجویان پناه می دهند و فریادرس انسان‌های بیچاره‌اند و پناهگاه کسانی هستند که از سختی‌ها، مشکلات و شیاطین فرار کرده‌اند و می خواهند از گناه و آلودگی به دور باشند.

امام جمعه زاهدان بیان داشت: در ادامه و در فراز چهارم صلوات، چنین بیان شده که خدایا بر پیامبر(ص) و خانواده اش درود فرست به گونه ای که موجب رضایت آن‌ها شود که آن‌ها حق بزرگی به گردن ما دارند و ما وظایف فراوانی در برابر آن‌ها داریم و از دست ما کاری ساخته نیست جز این که از خودت بخواهیم بر آن‌ها درود بفرستی و این صلوات را به جبران حق آن‌ها بر گردن ما قرار بده.

آیت‌الله محامی به قرائت و تفسیر فراز پنجم صلوات شعبانیه پرداخت و گفت: در فراز پنجم اینگونه بیان شده که خدایا بر پیامبر(ص) و خاندانش درود فرست زیرا پیروی از آن‌ها را برای ما واجب کردی و این مهمترین وظیفه‌ای است که بر عهده داریم و باید مطیع سخن آن‌ها باشیم همان گونه که در قرآن نیز اين دستور بیان شده است.

امام جمعه زاهدان ادامه داد: بخش دوم این زیارت نیز با درود بر پیامبر(ص) آغاز می شود و بیان می کند که خدایا بر پیامبر پیامبر(ع) و اهل بیت(ع) درود فرست و قلب و دل مرا با عبادت و اطاعت از خود دریاب و آباد کن؛ مرا با گناه خوار مکن و آن گونه قرار ده که خود دوست می داری و خدایا توفیق عنایت کن تا به نیاز نیازمندان برسم و با نیازمندان مواسات داشته باشم و در این امتحان سربلند شوم.

وی با الهام از بخش دوم صلوات شعبانیه به بیان توصیه ای پرداخت و تصریح کرد: با توجه به‌ وضعیت سخت معیشتی و مشکلات اقتصادی مردم و از طرفی روزهای پایانی سال نباید تنها به فکر خود و خانواده‌های خود باشیم بلکه خانواده‌های آبرومند زیادی در جامعه وجود دارند که دست‌های بخشنده باید به یاری آن‌ها شتافته و در این امتحان الهی سربلند بیرون بیایند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته زاهدان گفت: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تقویت ایمان مردم و از طرفی تقویت اعتماد عمومی و زمینه‌سازی برای حضور مردم به خصوص جوانان در صحنه‌های مختلف اجتماعی و اداره جامعه است.

خطیب جمعه زاهدان با اشاره به برخی مناسبت‌های گذشته و پیش رو عنوان داشت: در هفته آتی روز شهید و شهدا به مناسبت تاسیس بنیاد شهید به فرمان امام خمینی(ره) و همچنین روز جوان به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع) را در پیش داریم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در میان اعضای مجلس خبرگان رهبری و همچنین پرتاب ماهواره به فضا و استقرار آن در مدار زمین توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در هفته گذشته به بیان وجوه مشترک رخداد‌ها و مناسبت‌ها پرداخت و تصریح کرد: ایمان به خدا و حضور مردم و جانفشانی آن‌ها خصوصا جوانان بر م

رهنگی وجه مشترک همه این رخدادها و مناسبت‌هاست.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان تاکید کرد: با حضور پرشور اقشار مختلف مردم به خصوص جوانان با ایمان و باانگیزه، در عرصه دفاع مقدس پیروز و در عرصه‌های سازندگی و علمی دستاورد و پیشرفت‌هایی داشتیم.

امام جمعه زاهدان عنوان داشت: نیروهای نظامی از جمله ارتش و سپاه و بسیجیان با همین ایمان و عزم جدی در عرصه‌های دفاع مقدس حضور پیدا کرده و برای ملت ما پیروزی رقم زده و افتخارآفرینی کردند و شهدا با ایمان و اعتقاد به خدا و غیرت دینی، وطن اسلامی را حفظ کردند که این جان فشانی با هیچ چیز هم قیمت نیست.

وی بیان داشت: گاهی به خانواده شهدا کم لطفی و علیه آن‌ها جوسازی می‌شود اما اینها تنها بر اساس ایمان و غیرت دینی رشادت به خرج دادند.

آیت‌الله محامی ادامه داد: سرمایه عظیم نیروی انسانی در کشور در هر عرصه‌ای ورود کنند عامل موفقیت خواهند بود و اگر برای حضور همین مردم برنامه‌ریزی شود در عرصه اقتصاد مقاومتی نیز پیروزی به دست می‌آورند و این استعداد‌هایی که توانستند صنایع دفاعی و نظامی را رشد دهند تا رتبه‌های برتر را در این جهت کسب کنیم پس می‌توانند در سایر عرصه‌ها از جمله اقتصاد، صنایع خودروسازی و لوازم خانگی نیز نقش‌آفرینی کنند اما مشخص نیست که مسئولان نمی‌خواهند یا نمی‌توانند زمینه نقش‌آفرینی جوانان را فراهم کنند.

وی ادامه داد: روز جوان به عنوان احترام و تقدیر از جوانان نامگذاری شده اما ما باید جوانان را عملا تقدیر و تکریم کنیم آن هم با فراهم کردن عرصه کار و اشتغال و ایجاد زمینه خودباوری که استعداد و توانمندی خود را بروز دهند و در غیر این صورت نامگذاری یک روز کفایت نمی‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری عنوان کرد: ایشان بر چند نکته از جمله ایمان، اعتماد به نفس ملی، اعتماد عمومی و نشر معارف اسلامی و بیان سبک زندگی اسلامی تاکید داشتند که باید تلاش کنیم با تأسی به این فرمایشات مقام معظم رهبری راه پر افتخار شهدا را ادامه و با همان ایمان و ایثار و از خودگذشتگی در برابر دشمن مقاومت و برای رشد و شکوفایی کشور به صورت شبانه‌روزی تلاش کنیم.

آیت‌الله محامی اظهار کرد: مسئولان دولت بر تسریع در انتصابات در سطح استان‌ها تاکید داشتند که استاندار، مسئولان و وزرا باید تکلیف انتصابات در استان ما را مشخص کنند.

وی ادامه داد: مدیریت استان حق مردم است و شرکت سهامی نیست و نباید افراد یا جریان‌هایی به دنبال سهم‌خواهی باشند و انتظار از مسئولان، وزرا و استاندار این است که بر اساس معیار‌ها انسان‌های ارزشی، جهادی، انقلابی، مدیر، با تعهد، متخصص و توانمند را برای اداره مجموعه‌ها از هر قوم و مذهب بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب کنند تا بتوان خدمات بیشتر ارائه نموده و مشکلات مردم را کاهش دهند.

امام جمعه زاهدان خاطر نشان کرد: اگر وارد رقابت‌های حزبی و جناحی شده و سهم‌خواهی کنیم مسئولان ضعیف انتخاب می‌شوند و نه تنها تا زمان حضور آن‌ها بلکه به علت از دست رفتن فرصت‌ها تا سال‌ها بعد نیز مردم دچار مشکل هستند و همه کسانی که در انتخاب فرد نالایق دخیل بودند در برابر خدا و مردم مسئول‌اند.

آیت‌الله محامی با اشاره به جمله معروف امام خمینی(ره) عنوان داشت: حق گرفتنی است نه دادنی و یکی از مصادیق این جمله حقابه ایران از افغانستان است که این حق گرفتنی است و مسئولان باید با اقتدار به دنبال گرفتن حق باشند و مذاکرات از موضع ضعف و با خواهش و تمنا راه به جایی نخواهد برد.

وی ادامه داد: مسئولان باید اولا از ظرفیت مردمی، طوایف، قبایل و ریش سفیدان مرتبط با مردم افغانستان ا

تفاده و در کنار آن نیز از اهرم‌های در اختیار بهره بگیرند و مذاکره از موضع ضعف راه به جایی نخواهد برد.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان‌وبلوچستان اظهار داشت: اگر بخشی از یک استان کشور ما به یک چیز و آن هم آب و حقابه خود به افغانستان محتاج باشد بخش زیادی از مردم و کشور افغانستان به مصادیق و موارد فراوانی از کشور ما نیازمند هستند از برق و سوخت گرفته تا آذوقه و سوال اینجاست که چرا ما نباید از این اهرم استفاده کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار