خبرهای داغ:
از فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس؛

"عملیات خیبر" از بزرگ ‌ترین عملیات های تاریخ دفاع مقدس بود/فرماندهان ما در زمان جنگ تحمیلی "امامت" می‌کردند

سردار غلامرضا جعفری بیان کرد: عملیات خیبر یکی از عملیات های بزرگ در تاریخ دفاع مقدس بود. ویژگی خاص فرماندهان ما در زمان جنگ تحمیلی این بود که آنها " امامت" می‌کردند.
کد خبر: ۹۴۱۷۸۳۲
|
۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۲

قزوین_به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، سردار غلامرضا جعفری، از فرماندهان ارشد دوران دفاع مقدس در مراسم گرامیداشت شهدای عملیات خیبر و سردار سرلشگر شهید رضا حسن‌پور اظهار‌ کرد: لشگر ۱۷علی بن ابیطالب متشکل از رزمندگان ۳ استان زنجان، سمنان و قم بود که حضور این استان ها از عملیات رمضان تا پایان عملیات بدر ادامه داشت.

وی گفت: بعد از عملیات بدر رزمندگان استان سمنان از لشگر خارج شدند. رزمندگان استان زنجان در عملیات خیبر از لشگر خارج شدند و رزمندگان استان قزوین فعلی پس از پایان عملیات بدر و با تشکیل تیپ مجزا از لشگر خارج شدند.
 
سردار جعفری در ادامه یادآور شد: عملیات خیبر یکی از عملیات های بزرگ در تاریخ دفاع مقدس بود. در عملیات رمضان، در دستیابی به اهداف مدنظر و تصرف یا همسایگی بصره موفق نشدیم. کار شناسایی عملیات خیبر توسط سردار شهید علی هاشمی،"سردار هور" پس از یکسال به پایان رسید.

فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس اذعان کرد: یک ماه مانده به عملیات، رزمندگان لشگر علی بن ابیطالب به منطقه اعزام شدند. در این یک ماه، تیم‌های شناسایی جهت بررسی موقعیت آبراهه ها و مسیرها و توجیه فرماندهان گردان ها اعزام شده بودند. شهیدان حسن‌ پور و زین الدین جهت شناسایی منطقه روی سیل بند جزیره محیط را بررسی کردند. ویژگی خاص فرماندهان ما در زمان جنگ تحمیلی این بود که آنها " امامت" می‌کردند و  تا زمانی که خودشان وارد میدان نمی‌شدند و محیط را شناسایی نمی‌کردند، نیرو را به محل اعزام نمی‌کردند.
 
سردار جعفری گفت: لشگر ۱۷ علی ابن ابیطالب در راستای تحقق اهداف عظیم خود در این عملیات مجهز به ۱۸ گردان طرح لبیک و ۱۰ گردان سازمانی بود. هیچ تجربه‌ای در انجام عملیات‌های آبی-خاکی نداشتیم و برای نخستین بار بود که در منطقه "هور" با شرایط خاص خود و بدون امکانات و تخصص لازم و محدودیت های موجود آموزشی وارد میدان شدیم.
 
وی افزود: با توجه به ظرفیت ۱۵ نفره قایق جهت جابجایی افراد گردان ۳۰۰ نفره، نیازمند حداقل ۲۰ قایق برای انتقال نیروهای به سمت مواضع دشمن بودیم. جهت عدم جلب توجه دشمن قبل از رسیدن به سیل بند دشمن باید موتور قایق را خاموش می‌کردیم.
 
فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس تصریح کرد: گردان علی بن ابیطالب، گردان امام رضا(ع) از قزوین و گردان سیدالشهدا در محور اول حضور داشتند. محور دوم را نیروهای لشگر‌های حضرت رسول(ص) و ۱۴ امام حسین(ع) در طلائیه پوشش می‌دادند. مسئولیت تصرف جزیره با لشگر ۱۷ علی بن ابیطالب بود.
 
وی خاطرنشان کرد: حفظ جزیره منوط به آزادسازی جاده طلائیه بود. برای تحقق این هدف طلائیه باید از دست دشمن گرفته می‌شد. با وجود هوشیاری دشمن، اگر گردان امام رضا(ع) نمی‌توانست سد سیل بند را بشکند و به آن نفوذ کند، توسط پدافند دشمن متوقف می‌شد.
 سردار جعفری در پایان گفت: اکنون مرزهای ایران از عراق، افغانستان، روسیه و یمن فراتر رفته و تا مدیترانه گسترش یافته است. تمام این موفقیت‌ها را مدیون خون پاک شهدای هشت سال دفاع مقدس هستیم.

انتهای پیام/۱۰۱۱

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار