گفتگو با مخترع جوان ایلامی پیمان کولیوند

از رادارگریز کردن پهپادها تا تولید برق در فضا به وسیله مولد RTG

پیمان کولیوند گفت: فناوری جدید تولید شده او با هدف تولید برق با استفاده از RTG امکان پذیر بوده، با این تفاوت که در مولد ساخته شده، ماده پرتوزا مانند پلوتونیم۲۳۸ وجود ندارد و از منبع گرمایی دیگر استفاده شده و می توان با رعایت نکات حفاظتی پلوتونیوم و ساخت چشمه آن، این مولد را برای ماهواره ها ساخت .
کد خبر: ۹۴۱۷۱۲۷
|
۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴

«پیمان کولیوند» از نخبگان استان ایلام است که با وجود داشتن سن کمتر از  30 سال توانسته صدها اختراع علمی و فنی را به نام خود ثبت کند.

وی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج ابراز کرد: علیرغم فعالیت های علمی و داشتن اختراعات در حوزه های تخصصی برق، الکترونیک و صنعت دفاعی،  تا کنون نتوانسته از حمایت ویژه مسئولان و متولیان امر حمایت از نخبگان بهره مند شود.

کولیوند با گله مندی از مسئولان ابراز کرد: متاسفانه بوروکراسی های بی اساس و سنگ اندازی های بسیار از سوی مسئولین، انگیزه و رغبتش را برای فعالیت در حوزه علمی و اختراعات جدید کمرنگ کرده است.

ساخت مولد برق با استفاده از آب

مخترع جوان دره شهری در بخشی از اظهاراتش به جدیدترین اختراع خود در حوزه برق و صنعت دفاعی اشاره و بیان کرد: در جدیدترین اختراعش توانسته، مولد برق را با آب خالص و بدون هیچگونه مواد دیگر تولید کند، که این مولد با چند قطره آب،  قادر به تولید برق برای شارژ گوشی، روشن کردن لامپ و سایر مصارف برقی است.

وی استفاده از آب و هزینه پایین برای ساخت این مولد را از مهم ترین قابلیت های اختراع جدید خود دانست و گفت: قیمت تمام شده این مولد برق، کمتر از 10 هزار تومان است، اما می تواند بیش از 300 ساعت یک لامپ LED یک وات را روشن و یک گوشی هوشمند را شارژ نماید.

رادارگریز کردن  پهپاد ها و تولید برق برای فضایپیماهای تحقیقاتی

کولیوند با بیان اینکه رادارگریز کردن موتور پهپادها را نیز ساخته و در حال ثبت این دستاورد جدید است اظهار کرد: رادارها برای بسیاری از کشورها که در حوزه صنعت هوافضا فعالیت می کنند، یک ابزار استراتژیک محسوب شده و رادارگریز کردن این حوزه از مهم ترین مسائلی است که مورد توجه فعالان عرصه هوافضا قرار دارد.

وی ادامه داد: فعالان عرصه هوا فضا با استفاده از روشهایی همچون پنهان کردن رادارها و امواج فراسرخ و با استفاده از مولد RTG  که به باطری اتمی نیز شهرت دارد، سعی در انجام این کار می نمایند، چراکه ماهواره های مختلف بخشی از تولید برق آنها از مولد RTG  است و آنهایی که از خورشید دور هستند نیازمند این مولد برای تغذیه هستند .

مخترع جوان ایلامی خاطرنشان کرد: فناوری جدید تولید شده او با هدف تولید برق با استفاده از RTG  امکان پذیر بوده، با این تفاوت که در مولد ساخته شده، ماده پرتوزا مانند پلوتونیم238  وجود ندارد و از منبع گرمایی دیگر استفاده شده  و می توان با رعایت نکات حفاظتی پلوتونیوم و ساخت چشمه آن، این مولد را برای ماهواره ها ساخت .

دستگاه تولید برق از امواج رادیویی بهترین اختراع مخترع ایلامی

کولیوند، تولید برق از امواج رادیویی را بهترین اختراع خود دانست و اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان حوزه برق و الکترونیک در زمان دفاع از پروژه و در مراحل مختلف ساخت، معتقد بودند که تولید برق از امواج رادیویی امکان پذیر نبوده و همین مخالفت ها عزم بنده را برای ساخت این محصول جزم کرد و خوشبختانه توانستم با حمایت معاونت علمی و پژوهشی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام این محصول را تولید و روانه بازار کنم.

وی افزود : اختراع تولید برق از امواج رادیویی رتبه برتر کشور در نمایشگاه جشنواره جهادگران علم و فناوری، در سال گذشته را کسب کرد و خوشبختانه با مورد توجه قرار گرفتن این دستگاه توانستم تفکر راه اندازی شرکت دانش بنیان را به واقعیت تبدیل کنم.

برای کسب درآمد و مخارج زندگی تعدادی از اختراعات را به نام دیگران ثبت کردم

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری ایلام، مخترع دره شهری مهم ترین دل مشغولی خود را ثبت برخی از اختراعات و نوشتن پروپوزال و پروژه های تخصصی برای دیگران دانست و گفت: این مسئله یکی از اشتباهات زندگیش بوده، اما برای کسب درآمد و رفع مشکلات مالی چاره ای جز این کار را پیش روی خود ندیده است.

وی ادامه داد: با توجه به نگاه و نیاز مردم محصولات کوچک و بزرگی را در حوزه مهندسی پزشکی، مهندسی برق و هوافضا اختراع کرده و عدم اهمیت مسئولین به توانمندی های ایشان در حوزه تخصصی منجر شده تا بسیاری از اختراعاتش تنها در مرحله طرح و ایده و پیش رشد باقی بماند.

اشتغالزایی برای 8 نفر در شرکت دانش بنیان افق

مخترع ایلامی بیان کرد: شرکت دانش بنیان افق را در سالهای اخیر در شهرستان دره شهر راه اندازی کرده و علاوه بر ایجاد اشتغال ۳۰ نفر به صورت غیر مستقیم ، توانسته 8 نفر را به صورت مستقیم وارد بازار کار کند.

وی با بیان اینکه درخواستهای همکاری متعددی از داخل و خارج از کشور داشته عنوان کرد: مهم ترین چالش ما در عرصه تولید، نداشتن سرمایه لازم و نبود سرمایه گذار مطمئن است و این در حالی است که بدلیل نداشتن هزینه ساخت محصولات، با وجود داشتن مجوز تولید انبوه ، به ناچار متوسل به تولید بصورت تک محصولی و سفارشی شده است.

بدون تعارف؛ از مسئولان و متولیان حمایت از نخبگان گله مندم

جوان مبتکر دره شهر با انتقاد از مسئولین گفت: متاسفانه فعالیت بسیاری از شرکت های دانش بنیان، از مواردی است که مورد نیاز جامعه هستند، اما مسئولین و متولیان حمایت از نخبگان با ابلاغیات متعدد و بعضاً بی اساس، سدی محکم برای عدم پیشرفت نخبگان و در نتیجه مهاجرت این قشر از جامعه  را فراهم کرده اند.

کولیوند از مسئولان خواست، تا تلاش نخبگان را مورد توجه قرار دهند و بجای سنگ اندازی، سنگهای جلوی پای نخبگان را بردارند و با حمایت های مادی و معنوی،  زمینه رشد و پیشرفت کشور را فراهم آورند.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از تسهیلات کلان به جای صرف درست در جای درست، به افرادی واگذار می شود که هیچگونه بهره ای برای مردم نداشته، در حالیکه بسیاری از نخبگان با اینکه می توانند با دریافت این تسهیلات پاسخگوی اشتغال، کارآفرینی و رفع مشکلات جامعه در حوزه های مختلف باشند از این تسهیلات بی بهره هستند.

دعوتنامه سازمان فضایی ناسا را نپذیرفتم

کولیوند می گوید: از سازمان فضایی ناسا دعوت نامه داشته اما چون اعتقاد دارد که مردم استان و کشورش بر سایر کشورها ارجعیت دارند آن را رد کرده و هیچگاه از این عمل خود ابراز پشیمانی نکرده است.

مبتکر دره شهری اذعان کرد: اگر مسئول و متولی امر نخبگان در کشور شوم، تمام حمایت را بر اساس عمل و تلاشی که نخبگان صورت می دهند توزیع خواهم کرد، تا زمینه های لازم برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و رونق تولید فراهم شود.

وقتی مسئولان نیز بدقول می شوند

وی اذعان کرد: بسیاری از جوانان و نخبگان در کشور می مانند تا بسازند و آباد کنند، اما متاسفانه بدقولی مسئولان عالی امر حمایت از نخبگان، بی توجهی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و بسیاری از متولیان علمی، در جهت رفع مشکلات نخبگان، به دغدغه بسیاری از نخبگان تبدیل شده و زمینه ساز کوچ نخبگان از کشور شده است.

کولیوند در پایان اظهارات خود با تقدیر از نماینده ولی فقیه در استان و معاونت علمی و پژوهشی بسیج سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام به جهت حمایتهای مادی و معنوی از فعالیت های ایشان گفت: نخبگان خواسته های به حقی دارند و نیازمند حمایت ویژه و توجه هستند که اگر چنین امری محقق نشود و خواسته های آنان مورد بی مهری و بی توجهی قرار گیرد کشور از ریل توسعه دور خواهد شد و امیدواریم با توجه جدی و ویژه مسئولان زمینه عمران و آبادانی کشور در عرصه های مختلف فراهم شود.

خبرنگار:فرشته نیازی

ارسال نظرات
آخرین اخبار