خبرهای داغ:
پیشکسوت دفاع مقدس، جهاد و مقاومت در گفت و گو با خبرنگار «بسیج»:

حکومت بر قلبها عامل موفقیت فرماندهان نظامی/ سردار سلیمانی معرف فرهنگ جهاد و شهادت در جهان است

فرشاد: فرماندهانی که در جنگ توانسته بودند روی ایمان و قلب سربازانشان تأثیر بگذارند همه سربازان تا آخرین لحظه کنارشان قرار گرفته بودند. آنجا مدیران خوب که بر قلبها حکومت کرده بودند توانستند یکپارچگی یگان خودشان را حفظ کنند.
کد خبر: ۹۴۰۲۲۵۰
|
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، در سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی یادی از هم رزمان ایشان در دوران هشت سال دفاع مقدس کنیم که عده ای شهید شدند، عده ای از میان ما رفته اند و عده ای با گفتار و رفتار شایسته شان مبلغ فرهنگ ایثار و شهادتند.

در ادامه شرح گفت و گوی صمیمی علی فرشاد سرتیپ‌دوم ستاد، بازنشسته نیروی زمینی ارتش، پیشکسوت دوران دفاع مقدس و جهاد و مقاومت با خبرنگار خبرگزاری بسیج را می خوانید...

بسیج: از حضورتان در دفاع مقدس و نقش آفرینی در عملیات مرصاد بفرمایید؟

پیشکسوت دفاع مقدس، جهاد و مقاومت: در دوران دفاع مقدس فرمانده یگان توپ‌خانه در لشکر 88 ارتش انجام وظیفه کردم و درعملیات مرصاد  به عنوان فرمانده آتش بار توپخانه در سومار حضور داشتم (سومار منطقه عملیاتی غرب کشور است). پس‌از پذیرش قطعنامه توسط امام خمینی(ره) در 27 تیرماه 67 عملاً درگیری های ما و عراق کاهش پیدا کرد و تیراندازی قطع شد اما ارتش عراق در 31تیر یعنی چهار روز بعد از پذیرش قطعنامه حملاتی را برعلیه ما شروع کرد و ما شروع به مقاومت کردیم جهت دفع حملات  نظامی ارتش عراق در منطقه سومار ما قاطعانه با دشمن درگیر بودیم. متاسفانه برای حفظ نیرو و امکانات سلسله‌مراتب ما که طبعاً از ستادکل و بالا دست دستور صادر می‌شد به ما دستور دادند که عملیات تأخیری انجام دهیم و به عقب حرکت کنیم و از معرض درگیری با دشمن خارج شویم.

در نتیجه این اقدامات ما عملاً به محاصره‌ی دشمن درآمدیم شرایط برای ما سخت شد و تلاشم کردیم تا از محاصره خارج شدیم. بنا به دستور و با اجازه‌ی رده‌های بالا برای حفظ تمامیت یگان به عقب حرکت کردیم بعدا متوجه شدیم  کلیات کار مسئله مهم‌تری وجود دارد و آن عبور منافقین از منطقه قصرشیرین و کمک عراق برای عبور دادن آن‌ها و نفوذ دادن آن‌ها  به داخل خاک ما مطرح است.

 

بسیج: نقش منافقین بعد از اتمام جنگ و پذیرش قطعنامه توسط امام(ره) چه بوده است؟

پیشکسوت دفاع مقدس، جهاد و مقاومت: چون  جنگ به اتمام رسیده بود و ما آتش‌بس و قطعنامه را پذیرفته بودیم منافقین احساس کردند امکاناتی که از ابرقدرتها گرفتند بلااستفاده مانده چون لشکرها و هوانیروز برای خودشان درست کرده بودند بنا بر این تصمیم گرفتند  با اجازه‌ی صدام عملیات نظامی برعلیه ما انجام دهند با حمایت ارتش عراق و اجازه صدام از مرز قانونی عبور کردند و ضمن اینکه یگان‌های ما را محاصره کردند به سمت کرند و از آنجا به اسلام آباد حرکت کردند.

در میانه راه اقدامات خشونت‌آمیزی برعلیه مردم و رزماندگان انجام دادند و در حالیکه داشتند به سمت کرمانشاه حرکت می کردند در ارتفاعات چاه زبر  زمین گیر شدند و به محاصره نیروهای ما درآمدند ما که از مناطق عملیاتی عقب آمده بودیم به جای ما عملاً نیروهای منافقین در محاصره ما قرار گرفتند.

با اقدام مؤثر هوانیروز و نیروهای زمینی ما، ارتش آزاده بخش منافقین که در گرده چاه زبر که بعدا به نام تنگه مرصاد ترجمه آن کمینگاه می‌شود منهدم شدند و پاسخ شرارت‌های خودشان که در دفاع مقدس به یگانهای ما در منطقه غرب و جنوب حمله می کردند و سربازان ما را به شهادت می‌رساندند دریافت کردند.

 

بسیج: عراقی ها با چه اهدافی پشتیبان منافقین در غرب بودند؟

پیشکسوت دفاع مقدس، جهاد و مقاومت: اقدامات عراق این بود که سعی کرد پیشروی هایی بعد از آتش بس در منطقه غرب انجام دهد که  کمک کند به اقدام نظامی منافقین اما عملا عراقی‌ها از این اقدامات خودشان نتیجه‌ای نگرفتند و به محض انهدام ارتش منافقین ما اقدامات خودمان را برای بیرون کردن ارتش عراق از مناطق عملیاتی غرب کشور انجام دادیم و خیز به خیز با دشمن جنگیدیم و دوباره خودمان را به سومار رساندیم و ارتش عراق را به پشت مرزهای قانونی  هدایت کردیم.  ارتش عراق بعد از اینکه نتوانست از این ترفند ، منافقین و اقدامات نظامی در غرب نتیجه ای بگیرد نهایتا آتش بس را پذیرفت و جنگ به انتها رسید.

 

بسیج: چه عواملی باعث پیروزی ما در عملیات سخت مرصاد شد؟

پیشکسوت دفاع مقدس، جهاد و مقاومت: نیروهای مسلح در غرب کشور به‌خوبی جنگیدند عملیات مؤثری بود که در کنار نیروهای ارتش دو گردان از نیروهای لشکر پنج نصر از بیرجند اعزام شده بودند در این عملیات در زمین برای انهدام منافقین وارد عمل شدند و تیپ 55 هوابرد ارتش و نیروهای باقیمانده از ارتش ارتفاعات سومار به عقب حرکت کردند از توپخانه ها و یگان‌های رزمی کمک کردند برای تکمیل محاصره منافقین.

نقش بزرگ‌ترین نفر شهید صیاد شیرازی بعد از این‌که فرمانده نیروی زمینی ارتش بودند در سالهای پایانی جنگ منتقل شدند و ایشان نماینده امام در شورای‌عالی دفاع شدند در این روز که منافقین نفوذ کردند از سوی امام با حکم کتبی عملیات را برعهده گرفتند استفاده از هوانیروز انهدام نود درصد از نیرهای منافقین انجام شد. ده‌درصد یگان‌های روی زمین پاک‌سازی از نیروهای منافقین انجام شد آنقدر اقدام و مدیریت شهید صیاد شیرازی موثر بود که  چند سال بعد توسط منافقین ترور شد با آن انگیزه ای که ایشان لطمات زیادی را به منافقین وارد کرد.

عزیزان در عملیات ها در اسلام آباد و مسیرهای برگشت به عقب زیر بمباران‌های دشمن به شهادت رسیدند و ارتش عراق در اسلام‌آباد با هواپیماهای خودش می آمد وستون موتوری و خورویی منافقین را پشتیبانی می کرد و حتی تا تنگه چهار زبر عراقی‌ها تا توانستند از منافقین حمایت کردند اما نهایتاً با اراده پولادین رزمندگان ما منهدم شدند و پاسخ ددمنشی ها و خرابکاری های خودشان را دریافت کردند.

 

بسیج: چنانچه خاطره ای یا درسی از دوران دفاع مقدس دارید بفرمایید؟

پیشکسوت دفاع مقدس، جهاد و مقاومت: خاطره‌ای دارم که در این عملیات ما دستور سلسله‌مراتب را اجرا می‌کردیم و آقای رفسنجانی به عنوان جانشین فرمانده کل قوا از طریق ستادهای مناطق عملیاتی و از سوی قرارگاه غرب ارتش به ما ابلاغ می شد برای برگشت به عقب می‌خواستند نیروها را به عقب برانند در آنجا ارتش عراق با استفاده از هلیکوپتر و هواپیما اعلامیه‌ای بر سر ما می ریختند که متن اعلامیه بود جنگ تمام‌شده و این جالب بود ترجمه فارسی بود جنگ تمام‌شده ما دوست داریم شما را به‌عنوان میهمان قبول کنیم و به زیارت عتبات عالیات می بریم و در تبادل اسرا  که از بندهای قطعنامه 598 است بتوانیم امتیاز ندهیم.

تبلیغات دشمن و از طرفی پذیرش قطعنامه باعث شده بود که  میل جنگ جویی در سربازن ما کاهش پیدا کند و اکثرا سعی می کردند از درگیری مستقیم با نیروهای دشمن پرهیز کنند و جان خودشان را حفظ کنند این ایرادی در عملیات بود.

 خاطره دیگر یک سربازی بنام کولبادی نژاد از بچه های شمال و دیدبان ما در ارتفاعات چهارصد و دو مستقر بودند فکر می‌کردیم شهید شده یا به اسارت دشمن درآمد بعدا ایشان را پیدا کردیم و خودش را توانست به یگان معرفی کند علی‌رغم این‌که مسیر طولانی با یگان فاصله داشت از راه های مخفی خودش را معرفی کرد جزو کسانی بود که بعدا احضارش کردند و اطلاعاتش خیلی برای نتیجه عملیات حائز اهمیت بود که آنجا نشان داد هیچ کوتاهی از سوی نیروها صورت نگرفته و قبل از ا ین که دشمن ما را وادار به عقب نشینی کند  ما توانسته بودیم دشمن را زمین‌گیر کنیم و همه چیز برطبق اجرای دستور در حرکت به عقب بوده است.

در عقب‌نشینی خودرویی آیفایی داشتیم کل اتاق بار پر از اسلحه و تجهیزات ما بود جالب این بود حدود چهل سرباز سوار کرده بود و در گردنه‌های صعب‌العبور روی پای خودش آمد و از دسترس نیروهای عراقی توانست خودش را به عقب کشید و در اختیار ما قرار گرفت.  جالب بود قبل از عملیات از این ماشین برای آوردن دیگ غذا آتش بار را بیاورد در مسیر چندین‌بار خراب می‌شد اما در مسیر با این حجم بالای مهمات و سربازان توانست خودش را به عقب بکشاند و یگان ما از این مهات برای تجهیز سربازان و ادامه دفاع استفاده کردیم.

 

بسیج: چه عواملی در موفقیت ایرانیان در دوران دفاع مقدس مؤثر بود و چرا؟

پیشکسوت دفاع مقدس، جهاد و مقاومت: فرمانده هانی که توانسته بودند روی ایمان و قلب سربازانشان تأثیر بگذارند همه سربازان تا آخرین لحظه کنارشان قرار گرفته بودند.

 آنجا مدیران خوب که بر قلبها حکومت کرده بودند توانسته بودند یکپارچگی یگان خودشان را حفظ کنند.

امروز که در آستانه سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی هستیم دوباره فرهنگ جهاد و دفاع مقدس را مرور کنیم و به ارزش های رشادت ها و ایثارگری های شهدا و جانبازان وفادار بمانیم. سردار سلیمانی به حق معرف مکتب اسلام و جهاد و شهادت به جهانیان است.

در هشت سال دفاع مقدس تنها جنگی هستیم که در طول تاریخ بویژه در قرن بیستم میلادی میدان‌داری در جنگ ما با آموزه های دینی، اعتقادی مذهبی و درونی مردم ما توأم بود.

 در دنیا مثلا جنگ ویتنامی ها با اشغال کشورشان جنگیدند ولی هیچ جا اعتقادات مذهبی چاشنی کارشان نبوده است و در جنگ ما اعتقادات مذهبی و رمز اعتقاد به ولایت علی ابن ابیطالب و امامان معصوم مهم‌ترین عامل است که ما با انگیزه بالاتری با دشمن می جنگیدیم.

 مهمترین عاملی که  عراق را که  36 کشور و دو ابرقدرت آمریکا و شوروی کمک کردند ولی در مقابل اراده رزمندگان ما که متکی بر ایمان و اصل ولایت‌فقیه بودند فائق نشد و نهایتا تسلیم شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها