خبرهای داغ:
تحلیلی بر آسیب شناسی عفاف و حجاب

فمنیست، به اسم حقوق زن بر علیه زن/حجاب، چتر حمایتی خداوند بر سرزنان

دگردیسی که اتفاق افتاده علیه زنان به اسم حقوق زنان بوده و بزرگترین ظلمی که به جامعه زنان شد، طیف فمنیست با اسم حقوق زنان که یک بخش آن حجاب زنان بود علیه زنان انجام دادند.
کد خبر: ۹۳۵۸۶۶۷
|
۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱

حکم شرعی حجاب و عفاف به معنای رعایت پوشش ظاهر و کنترل و پاسداشت درون انسان از گناه و حرام است که در قرآن مورد تأکید قرار گرفته است. این در حالی است که در جوامع معاصر، عریانی و بی حیایی، تعبیر پیشرفت و توسعه است و هویت انسانی به هویت بدنی تبدیل شده است. نیاز به حفظ حرمت ها، بسیاری از اندیشمندان و نخبگان را بر آن داشته تا در پی نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف روند و راه حل هایی را جهت حل نابسامانی های ناشی از عدم پايبندی به آن ارایه
کنند.

حجاب و عفاف سابقه ای طولانی در زندگی بشر دارد و این پیشینه از آن روست که خاستگاه آن فطرت آدمی است. در اکثر قریب به اتفاق اقوام و ملل، پیش از اسلام، حجاب در میان زنان معمول بوده، هر چند با فراز و نشیب هایی نیز همراه بوده است.
در آیین زرتشت برای ایجاد آزادی دیگران و عدم تهییج شهوت دیگران، حجاب را رعایت می کردند. آشو زرتشت با تقریر و تنفیذ
خود، برحدود و کیفیت عفاف و حجاب رایج آن دوران و نیز درونی شدن آن صحه گذاشته و در تفسیر اندیشه و کردار نیک می گوید که یک زرتشتی مؤمن باید از نگاه ناپاک به زنان دیگر دوری
جوید و تمام زنان زرتشتی سرپوشی که تا روی مقداری از لباس را هم می پوشاند، برسر داشتند.

رواج حجاب در میان بانوان یهودی در طول تاریخ مورد تأیید همۀ مورخان است. برپایۀ قوانین یهود عدم رعایت حجاب و عفت عمومی دارای مجازات و از ضروریات خصوصا افراد متأهل بوده است.
در «تلمود» که از جمله منابع احکام یهود است، بر وجوب پوشش سر، در بیرون از خانه، نهی از تشبه زن به مرد و عکس آن، منع لمس و تماس و اختلاط با زن بیگانه، پرهیز از ناز و غمزه و به صدا در آوردن خلخال های پا، که موجب نزول قهر و عذاب الهی می شود، تأکید شده است.

در مسیحیت تجرد امری مقدس بوده، لذا برای از میان بردن تحریک جنسی، زنان به رعایت عفت کامل و دوری از هرگونه آرایش دعوت شده بودند. انجیل نیز در برخی موارد علاوه بر وجوب حجاب و پوشش، به منزه ساختن درون، از تمایل به اعمال شهوانی تأکید دارد.

در همین خصوص فاطمه محمدی طلبه و فعال حوزه حجاب در نشست آسیب شناسی حوزه عفاف و حجاب با اشاره به آیات قرآن در این زمینه بیان کرد: با توجه به آماری که وجود دارد، اغلب بانوان نسبت به بحث عفاف و حجاب شبهاتی هستند که به آنها پرداخته نشده و در این زمینه شخصیت های همچون شهید مطهری به آن پرداخته اند و ما فقط توصیه کرده ایم که کتاب را بخوانید غافل از اینکه فقط طیف خاصی خواننده کتاب ها و نوشته های از این دست می باشند.

حفظ حجاب و پوشش چشم در آیات قرآن ابتدا به مرد دستور داده شده است

وی گفت: لذا وظیفه ما ایجاد گفتمان در زمینه مباحثی است که با شبهه افکنی در خصوص آن موضوعات، حق را باطل و ارزش را ضدارزش جلوه داده اند و ایجاد این گفتمان سازی، یک وظیفه همگانی بوده که متاسفانه مغفول مانده است. جریان سازی موجود در جامعه به اینگونه است که حفظ حجاب، تنها ویژه بانوان است و این در حالی است که در آیات قرآن کریم می خوانیم که «قل للمومنین» ابتدا به مرد دستور داده می شود که حجاب داشته باش و فلسفه این آیات دستور به مردم برای حفظ و پوشش «چشم» است و سپس به زن دستور داده شده که خود را کامل بپوشاند.

این طلبه حوزه اظهار کرد: پوشش بانوان در هر یکی از ادیان الهی به نوعی بیان شده و می توان گفت این دستور الهی، نوعی علم جامعه شناسی و روانشناسی در تمام ساحت های جهان است. اینکه به مردم فرمان پوشش چشم و به زن فرمان پوشش چشم و تمام بدن داده شده، موضوعی است که به فطرت آفرینش این دو موجود باز می گردد که هر به یک از ابعادی که محرک هستند، دستور پوشش داده شده است. و یکی از شبهات مهم بانوان این است چرا خداوند نخواسته آزادی عمل در پوشش، به بانوان داده شود.

حجاب، گستراندن چتر حمایتی خداوند بر سر زنان

محمدی در ادامه افزود: اما با تبیین فلسفه حجاب برای بانوان باید این نکته برای بانوان بیان شود که خداوند به زن به عنوان موجودی ارزشمند توجه داشته و لذا حجاب را همچون یک چتر حمایتی برای ناموس الهی گسترانده و از زن خواسته تا این حد پوششی را رعایت کند.

وی در ادامه با مقایسه حجاب در ادیان الهی اضافه کرد: در دین یهود، نسبت به پوشش زنان بسیار سختگیر بوده و حتی امروز با گذشته قرن ها از قدمت این دین، با نگاهی به تفکر صهیونیسم، موضوع حجاب زنان، شامل یک پوشش کاملا مشکی بدون هیچ رنگ دیگری است که این زنان جبروت خاصی در دیدگاه آنان دارد و جالب است بدانیم که تمام تحریفات دین و حوزه حجاب از جانب همین صهیونیسم است. در حالی که حجاب برای صهیونیسم، دارای خط و مرزهای محکم و حساب و کتاب شده و بدون هیچ گونه نفوذ است، جامعه اسلامی را به سمت واگرایی و پذیرش بی فرهنگی تشویق می کنند.

نفوذ و استحاله، موجب از بین رفتن فرهنگ حجاب در جامعه مسیحیت شد

این فعال حوزه حجاب با مقایسه حجاب در دین یهود و مسیحیت تصریح کرد: تفاوت عمده این دو دین در حوزه حجاب، نفوذی عمیق است که در دین مسیحیت وارد شد در حالی که در دین یهود اجازه این اتفاق داده نشد. ساده ترین مثال در این زمینه، ساخت انیمیشن هایی با پوشش کامل زنان مسیحی در دهه های گذشته است که پوشش کامل از گردن تا پا و گشاد بوده و این صرفا یک انیمیشن نبوده بلکه بازتاب فرهنگی بوده که در بین جامعه مسیحیت وجود داشته و این فرهنگ آهسته آهسته با کمک کومون ها استحاله شده است.

به اسم حقوق زن، علیه زن

وی با اشاره به شبهات امروز جامعه ایرانی مبنی بر اینکه اسلام نوعی حجاب اجباری را به جامعه تلقین کرد یادآور شد: با نگاهی به تاریخ گذشته ایران پیش از اسلام، می بینیم که زن آریایی، از حجاب و پوشش جدا نبوده و آنچه توسط تاریخ نگاران بیان شده، زن آریایی، دارای هیبتی خاص با لباس چند لایه پُرچین بوده است. فرهنگ اصیل ایرانی از حجاب مجزا نبوده است و باید گفت اگر چیزی را استحاله کنند دلیل بر این نیست که چنین چیزی وجود نداشته است و دگردیسی که اتفاق افتاده علیه زنان به اسم حقوق زنان بوده و بزرگترین ظلمی که به جامعه زنان شد، طیف فمنیست با اسم حقوق زنان که یک بخش آن حجاب زنان بود علیه زنان انجام دادند و بی شک در تمام عالم خیانتی به این بزرگی اتفاق نیفتاده است.

محمدی با اشاره به اینکه چرا حجاب به ادیان ابلاغ شد و چرا امروز این امر تحریف شده عنوان کرد: یکی از اصلی ترین موارد در زمینه نفوذ بر کرامت زنان، منافع اقتصادی بوده و اقتصاد جهانی به نیرویی سهل الوصول و سهل الهزینه نیاز داشت. لذا برای دستیابی به این امر نیاز به فضاهایی بود که زنان حضور داشتند و متاسفانه یکی از این فضاها، خانواده بود که تمام ابعاد خانواده را در بر گرفت و با منفعت طلبی اقتصادی آهسته آهسته، ریشه خانواده هدف قرار گرفت.

حجاب، مصونیت است

اسلام به دنبال حفظ جایگاه و کرامت خانواده و جلوگیری از بهره کشی بی قید مردان از زینت های زنان است. امروز واقیعت محض جامعه ما، تن به ازدواج ندادن مردان است چرا که بهره کشی رایگان وجود دارد. حجاب، پوشش و مصونیت است که خداوند به هستی عطا کرده است. اسلام فلسفه وجودی زن را طوری طراحی کرده که مثبت بماند و انرژی مثبت ایجاد نماید که حجاب بخشی از این فلسفه است.

به گزارش بسیج، امروز جامعه، دچار نوعی خلأ و بی هویتی شده که لزوم تبیین فلسفه حجاب و فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را از سوی متولیان امر عفاف و حجاب دوچندان می کند. رنگ ها و طرح ها که زیبایی بی هویتی لباس ها را دوچندان می کند، چیزی نیست که مخاطب جوان بخواهد از آن به راحتی بگذرد.

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار