خبرهای داغ:
تاریخی که به فراموشی سپرده می شود

دباغان در طرح توسعه امام زاده حسین(ع) از یادها می رود

در طرح ساماندهی امام زاده حسین(ع) محله دباغان با تمام خاطراتش از بین می رود و اهالی اصیل قزوینی ساکن در نقاط مختلف شهر پراکنده خواهند شد.
کد خبر: ۹۳۲۷۳۳۵
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، دباغان محله تاریخی قزوین که قدمتی به اندازه تاریخ شهر دارد، زمانی که مردمان شیعه به صورت پنهانی در کنار ضریح مطهر امام زاده حسین ع منزل خویش را بنا کردند تا رزق و روزی خویش را در کنار فرزند علی ابن موسی الرضا ع بدست بیاورند. وارد محله دباغان شدم چند پیرمرد نشسته بودند که از ساکنان اصیل محله بودند، یکی از این افراد که ۸۷سال سن داشت از گذشته های دور و مهمان نوازی مردمان محله گفت، از روزهایی که زائران رضوی را در خانه های خویش مهمان می کردند. از روزهایی که یک رنگی بود و مردم محله از درد و رنج خویش با خبر بودند، چند نفر از اتباع افغان نیز در کنار درب قدیمی تکیه داده بودند. پیرمرد گفت: این خانه دست ورثه افتاده خودشان تهران ساکنند و اینجا را به افاغنه اجاره دادند.

 قسمتی از محله تخریب شده و چندین خانه پابرجا مانده است. نوعی رها شدگی و سردرگمی اهالی را به خود مشغول کرده است. از طرفی دل کندن از محله ای که سالها عمر خود و پدرانشان حیات بخش روزهای دباغان بوده است و از سویی دیگر گرانی مسکن و ترس از آوارگی رهایشان نمی کند.

۱۰۰میلیارد تومان برای تملک محله دباغان

فصیحی رامند رییس کمیسیون مالی و اقتصادی شهرداری قزوین در خصوص محله دباغان به خبرنگار بسیج می گوید: طرح ساماندهی امام زاده حسین ع شامل درمانگاه، کلانتری،مهمانسرا، حسینیه و دیگر طرح های اقتصادی می باشد که محدوده شرق و غرب تا شمال امام زاده حسین ع را در بر می گیرد. هنگام ارایه طرح برای اجرا ۱۰۰میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده بود که ۶۰میلیارد تومان راه و شهرسازی، ۳۰میلیارد تومان شهرداری و ۱۰میلیارد تومان اوقاف و میراث فرهنگی برای ساماندهی باید تامین مالی می کردند.

او تصریح کرد:مدت زمانی گذشت و منابع مالی فراهم نشد لذا شهرداری به همراه راه و شهرسازی با آورده خود بخشی از تملک را انجام دادندو با افزایش قیمت مسکن تملک با منابع مالی تعیین شده امکان پذیر نیست. سایر نهادها هم آورده خویش را بیاورند تا بتوان باقیمانده را تملک کرد.با توجه به فرسودگی بافت دباغان با تملک این بافت در جای دیگر شهر می توانند یک منزل با این شرایط بخرند.

۳۰درصد گرانتر از قیمت واقعی خریداری می شوند

مهندس فرخزاد معاون هماهنگی عمرانی استانداری در این خصوص به خبرنگار بسیج می گوید: محله دباغان در طرح ساماندهی امام زاده حسین تملک می شود، بخشی از محله خریداری و تخریب شده و ۷۳واحد مانده است که باید رضایت مالکان جذب شود. پول و بودجه کافی برای خرید این واحدها از اهالی دباغان هست و ۳۰درصد گرانتر از قیمت واقعی خریداری شود تا بتوان در طرح ساماندهی به خوبی عمل کرد.

فرخزاد که سابقه ریاست بر نظام مهندسی استان و شورای شهر قزوین را دارد می گوید: از نظر کارشناسی به دلیل فرسوده بودن بافت محله دباغان در طرح نوسازی موقعیت های شغلی فراوانی ایجاد می شود که بتوان چهره شهر را دگرگون کرد. در ساماندهی طرح امام زاده حسین اوقاف، میراث فرهنگی و شهرداری دخیل هستند، نباید تمام مشکلات را به گردن شهرداری انداخت. طرح مرمت و سبک سازی گنبد مطهر در دستور کار است تا بتوان به حفظ این بنای تاریخی و زیارتگاه کمک کرد.

ایجاد موقعیت های شغلی و رونق صنایع دستی بومی

در طرح جایگزینی برای محله دباغان پس از خرید و تملک با وجود زمین کافی که در اختیار شهرداری قرار می گیرد می توان احداث مهمانسراها، فرهنگسرا، بازارچه های صنایع دستی و بومی قزوین، رستوران، هتل،مسجد، احداث کرد که موقعیت شغلی فرلوانی برای شهروندان ایجاد می کند.

فرسودگی بافت های محله هایقدیمی شهر باید با نگاه کارشناسی همراه باشد، نمی توان به صرف قدیمی بودن هیچ تغییری ایجاد نکرد مگر معماری های منحصر بفرد داشته باشد تا برای مردم و فرهنگ شهر نماد تلقی شود. خانه هایی که در محله های قدیمی بدون رعایت معماری ساخته شده و فرسودگی انها می تواند در زلزله و سایر حوادث بحران آفرین باشد نیاز به باز طراحی دارد.

۱۰۰۲/گزارش ویژه

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار