خبرهای داغ:
انعکاس همدلی مردم ایران با هم در اخبار کرونایی

روایت مردم روستایی که بسته های حمایت تحصیلی دانش آموزان را خیرات اموات خود کردند

برخی از صاحبان عزا هزینه مراسم بعد از دفن متوفا را صرف مبارزه با بیماری کرونا کردند برخی دیگر کودکان وخانواده های آسیب دیده از کرونا و نیازمند را تحت پوشش حمایتی قرار داردند و بودند کسانی که از دانش آموزان خانواده های کم درآمد یا زوج های نیازمند را با فراهم کردن شرایط تحصیل یا ازدواج شان دست گیری کردند.
کد خبر: ۹۲۷۲۷۷۰
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
 به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،- مریم مهربان خو: کرونا که آمد خیلی از چیزها تغییرکرد. برخی از خرده فرهنگ ها چنان دچار تحول شد که گاهی باعث این سؤال می شود که بعد ازرفتن کرونا و ریشه کن شدن این ویروس منحوس آیا باز هم می توان مطابق سابق زندگی کرد؟ یا خرده فرهنگ هایی که ماه ها و شاید هم سال ها جایگزین هایی مناسب شرایط کرونا داشته اند بار دیگر به جای خود برگردند؟
این روزها شاهد تغییرهای ناخواسته ای در مراسمات عزاداری، جشن ها و حتی آداب و معاشرت های اجتماعی هستیم. بسیاری از جوانان که تا چندی پیش تمام آمال و آرزوهای خود را درگرفتن جشن های بزرگ عروسی داشتند و در رویا و بیداری باشکوه ترین مراسم عروسی را آرزو می کردند حال با مهمانی ساده خانوادگی زندگی مشترک خود را آغاز می کنند و مبلغ آن را صرف مبارزه با کرونا یا تهیه لوازم اولیه تشکیل زندگی زوج جوان دیگری می کنند که شاید سال هاست به خاطر فراهم نبودن جهیزیه و حتی پیش پرداخت اجازه مسکن ازدواج شان عقب افتاده است!
چه محرم متفاوتی را امسال گذراندیم، کوچه ها و محلات جای جای کشورمان، امسال حسنیه شد و خانه ها تکیه عزای امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش! امسال بسته های معیشتی در زیباترین صورت ممکن در صف انتظار نشستند تا دست به دست از خیرین به نیازمندان برسد و چه باشکوه تر از گذشته این خیرات حسینی به دست عاشقان امام حسین علیه السلام رسید.
مدتی است که کرونا اموات را غریبانه به خانه ابدی شان بدرقه می کند! شرایط کرونا اجازه برگزاری مراسمات مختلف برای متوفا را نمی دهد! در این زمینه هم ما شاهد این هستیم که فرهنگ غنی ایرانیان برای این مشکل بزرگ نیز راه های جبران باز کرده است. هر کدام از صاحبان عزا خیرات و مبرات امواتش را در راه خیری که در شرایط آن زمان بهترین انتخاب بوده است صرف کرده است.
برخی از صاحبان عزا هزینه مراسم بعد از دفن متوفا را صرف مبارزه با بیماری کرونا کردند برخی دیگر کودکان وخانواده های آسیب دیده از کرونا و نیازمند را تحت پوشش حمایتی قرار داردند و بودند کسانی که دست گیری از دانش آموزان خانواده های کم درآمد یا زوج های نیازمند را با فراهم کردن شرایط تحصیل یا ازدواج شان یاری کردند.
اما در این میان بی شک کار خیرین بسترساز علم و دانش از اهمیت بالاتری برخوردار است! این کار خیر می تواند از مدرسه سازی تا گستردن چترحمایتی طولانی مدت برای کودکان نیازمند باشد تا فراهم کردن لوازم التحریر برای آنها که کاری بسیاری پسندیده و باعث شادی دل کودکان خواهد شد. مسئله ای که از دو بعد روانی و فیزیکی می تواند بر روی دانش آموزان تأثیرگذار باشد.

در این زمینه مدتی است که بانوان بسیجی دست به کار شده اند و در راستای لبیک به دستور مقام معظم رهبری در خصوص رزمایش « کمک های مؤمنانه » قسمی از بسته های حمایتی خود را به فراهم کردن لوازم مورد نیاز دانش آموزان نیازمند قرار داده اند. در مشارکت های مردمی « کمک های مؤمنانه » چیزی که بیش از همه جلب توجه می کند و جای تقدیرفراوان دارد حضور هموطنان روستانشین ما است که برخی در عین تنگ دستی باز هم به شیوه های مختلف و در اندازه بضاعت خود از گرفتن دست هموطن کوتاهی نمی کنند .

فرمانده پایگاه یکی از روستاهای سمنان در این زمینه طرح و ابتکار جالبی داشته و تا کنون توانسته است با جمع آوری کمک های مردمی هم در زمینه تهیه بسته های معیشتی و هم در زمینه لوازم التحریر اقدامات خوبی را انجام دهد.
خانم کاری فرمانده پایگاه روستایی حضرت مریم خیرآباد سمنان است، روستایی که ساکنان آن خود از قشرهای متوسط و حتی کم درآمد محسوب می شوند. وی در زمینه فعالیت خیرخواهانه خود به خبرنگار ما می گوید:« مردم روستا آداب و رسوم و احترامات خاص خود را برای متوفی دارند اما شرایط کرونایی ایجاب کرده است که صاحبان اموات؛ چه افرادی که سال ها از فوت شان می گذرد وچه افرادی که به تازگی مرحوم شده اند، نتوانند برای زیارت اهل قبور به وادی السلام روستا بروند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ، این موضوع باعث شده که من به این ایده برسم که برای خیرات اموات چه کارهایی را می توان جایگزین کارهای قبلی کرد، می افزاید: با نزدیک شدن به ماه محرم و بازگشایی مدارس به این نتیجه رسیدم که بهترین خیر برای اموات باقیات الصاحیاتی چون قرائت ادعیه و رفع نیاز کودکانی است که برای رفتن به مدرسه ساده ترین لوازم و مایحتاج درسی چون کیف وکفش و نوشت افزار و ..ندارند.

این فرمانده پایگاه بسیج می گوید از این رو طرح "چله زیارت عاشورا" با عنوان "چله همدلی" را راه اندازی کردم با این روش که زنان اهالی روستا گروه های چهل نفره راه می اندازند برای چله گیری قرائت "زیارت عاشورا" به نیت امواتشان و شهدای روستا و برای شرکت در این چله علاوه برخواندن زیارت عاشورا مبلغ حداقل ده هزار تومان را نیز برای تهیه سبد معیشتی و سبد لوازم التحریر ویژه دانش آموزان محروم در این منطقه هزینه می کنند.
خانم کاری با بیان اینکه تا کنون ۸ گروه چهل نفره در این عمل خداپسندانه مشارکت کرده اند، می گوید: با هماهنگی مدیران مدرسه های روستا تا کنون موفق به تهیه ۱۰ بسته لوازم التحریر برای دانش آموزان مدرسه پسرانه وحدت متوسطه اول ؛ ۱۰بسته به مدرسه پسرانه ابتدایی برکت ؛ ۲۰بسته به مدرسه ابتدایی دخترانه شهید طنانی ؛ ۱۰بسته نیز به مدرسه دخترانه معراج متوسطه اول ؛ شده ایم که ارزش ریالی بسته ها حداقل ۵۰ هزار تومان است و مابقی کمک های مردمی صرف تهیه بسته معیشتی شده است.

وی نکته قابل توجه در تهیه این بسته های حمایتی لوازم التحریر را صد در صد ایرانی بودن می داند و می افزاید: این کار را با هدف حمایت از تولید داخلی انجام داده ایم که مورد استقبال خوب اهالی روستا واقع شده است.
فرمانده پایگاه روستایی حضرت مریم خیرآباد سمنان در پایان می گوید برکت گام برداشتن در کار خیر چندین سویه است هم خیراتی برای اموات انجام شده است و آنها از ثوابش بهره مند می شوند ، هم شرکت در کار خیر شادی معنوی برای خیرین به همراه خواهد داشت که در این برهه از زمان در تقویت روحیه افراد به ویژه کسانی که عزیزی را از دست داده اند مؤثر است و هم باعث می شود کودکان با دلی شاد و دستی پر وارد مدرسه شده و از آموزش های علمی برخوردار شوند .
انتهای پیام/*
پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس
ارسال نظرات