خبرهای داغ:
استاد دانشگاه امام صادق(ع):

معاشرت خانوادگی، رفتار عفیفانه و کسب روزی حلال تاثیر مستقیم در حیا و عفت فرزندان دارد

استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: معاشرت درون خانوادگی، رفتار عفیفانه و کسب روزی حلال تاثیر مستقیم در حفظ حیا و عفت و یا از بین رفتن حیا در فرزندان دارد.
کد خبر: ۹۲۵۷۹۶۵
|
۲۷ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶

 

فائزه عظیم زاده اردبیلی عضو شورای راهبردی بسیج حقوقدانان و استاد دانشگاه امام صادق(ع) به مناسبت هفته عفاف و حجاب در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد عفاف و حجاب بسیج جامعه زنان، با بیان اینکه یکی از کلیدهای اساسی ناهنجاریهای رفتاری در جامعه عملکرد خانواده‌ها است، اظهار داشت: ما باید خانواده‌ها را به سمت اصلاح معاشرت درون خانوادگی، رفتار عفیفانه و کسب روزی حلال سوق بدهیم چرا که این عوامل تاثیر مستقیم در حفظ حیا و عفت و یا از بین رفتن حیا در فرزندان دارد.

وی افزود: یکی از آثار وضعی لقمه حرام در وجود انسان این است که انسان میل به انجام رفتارهای دینی ندارد، لقمه حرام انسان را وادار می‌کند کارهایی انجام دهد که شریعت نمی‌پسندد.

عظیم زاده اردبیلی رمز ورود رفتار عفیفانه را تقوا عنوان کرد و گفت: رفتار عفیفانه در حوزه اقتصاد، پوشش، تعاملات اخلاقی زوجین، تعاملات عاطفی، تعاملات اجتماعی مردم با مردم، مردم با دولت، دولت با مردم نقش موثر دارد و رمز ورودی این رفتار عفیفانه تقوا است.

نویسنده و مولف حوزه زن و خانواده با بیان اینکه گام اول در رعایت تقوا صداقت است، ابراز کرد: تقوا یعنی انسان صادق باشد، لقمه حلال خورده باشد، در معاشرتهایش با انسانهای سالم تعامل کند، خود و خانواده خود را از افرادی که فکر باطل دارند دور کند، این سبک از زندگی است که در حفظ عفت فردی و اجتماعی اثرگذار است.

وی افزود: انسان به طور فطری به سمت الگو حرکت می‌کند، اگر بخواهیم جامعه را به سمت رفتار عفیفانه سوق بدهیم باید الگوهای تواضع، معاشرت شایسته، انتخاب همسر سالم و شایسته، سلوک و سازش شایسته، التزام به عفاف را در جامعه تبیین کنیم.

 عظیم زاده اردبیلی با اشاره به ضرورت معرفی الگوهای مناسب، اظهار داشت: باید افراد موفق و سالم را به مردم نشان بدهیم، با آنها مصاحبه کنیم و زندگی علمی و عملی آنها را به مردم معرفی کنیم، امام رضا(ع) می‌فرمایند "اولین ویژگی انسانهای سخاوتمند، متواضع و باتقوا عفت و پاکدامنی است".

عضو شورای راهبردی بسیج حقوقدانان ادامه داد: تواضع و تعامل صحیح ریشه در عفت و پاکدامنی دارد، یعنی آدمهایی که تعامل نادرست دارند، دوستان ناباب انتخاب می‌کنند، با خانواده‌های نادرست معاشرت می‌کنند و با گروه‌ها و دسته‌جات نادرست ادغام می‌شود آدمهای سالمی به لحاظ روحی و رفتاری نیستند.

وی با بیان اینکه سلامت جامعه در گرو رفتار عفیفانه در همه حوزه‌ها است، اظهار داشت: جامعه عفیف جامعه‌است که چهار قسم سلامت معنوی، سلامت روان، سلامت رفتار و سلامت بیولوژیک و بهداشتی دارد، اگر ما به این چهار قسم سلامت در جامعه توجه کنیم یک جامعه عفیف و سالم خواهیم داشت.

عظیم زاده اردبیلی با بیان اینکه وضعیت حجاب افراد در جامعه صرفا با گفتن اصلاح نمی‌شود، بیان کرد: امر به حجاب افراد را باحجاب نمی‌کند، این شدنی نیست مثل این است که به یک انسان بگوییم زنده باش اما مانع تنفس او بشویم، انسان زمانی می‌تواند زنده بماند که نفس بکشد، درباره عفاف نیز همینطور است عفاف زمانی در افراد شکل می‌گیرد که الزامات آن از هر جهت در دسترس باشد.

 

ارسال نظرات