خبرهای داغ:
تاثیر تمدید کاهش تولید نفت در بازار؛

پیش بینی باقی ماندن قیمت نفت در کانال 40 دلاری

عصر روز گذشته یکصد و هفتادو نهمین نشست اوپک از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد.
کد خبر: ۹۲۴۷۱۴۴
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶

 به گزارش خبرگزاری بسیج، عصر روز گذشته یکصد و هفتادو نهمین نشست اوپک از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد که بعد از این نشست اعضا تصمیم گرفتند تا کاهش تولید 9.6 میلیون بشکه ای نفت را با همین شرایط فعلی یک ماه دیگر تمدید کنند. به این ترتیب تا آخر ماه جولای همان پارامترهایی که برای تولید نفت در ماههای می و ژوئن وجود داشت، حفظ خواهد شد.

در این نشست مقرر شد نشست بعدی وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک موسوم به اوپک پلاس نیز در تاریخ یکم دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۱ آذرماه) در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

٢٣ تولیدکننده عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست ۱۷ خردادماه با قول مساعد عراق، نیجریه و آنگولا و قزاقستان مبنی بر تعهد ۱۰۰ درصدی در ماه‌های آینده و جبران تعهد کاهش تولید در ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر کاهش تولید ٩ میلیون و ۶٠٠ هزار بشکه‌ای را برای یک ماه تمدید کردند؛ ایران، لیبی و ونزوئلا همچنان از کاهش تولید معاف هستند.

*نواک: متعهد به اجرای این توافقیم

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه نیز بعد از این جلسه گفت این کشور تولید نفت خود را در ۲۰۲۰ تا ۵۲۰-۵۱۰ میلیون تن پایین می آورد. روسیه ۵۶۱ میلیون تن نفت در ۲۰۱۹ تولید کرده بود.

نواک بلافاصله پس از اجلاس اوپک پلاس که طی آن روسیه و سایر کشورهای شرکت کننده توافق کردند قرارداد کاهش تولید را تا پایان جولای ادامه دهند، گفت: آمریکا تولید خود را ۱.۹ میلیون بشکه در روز پایین آورده است.

وی در مسکو به خبرنگاران گفت روسیه در این ماه کاملا از این قرارداد جدید تبعیت می‌کند.

 

*خطیبی: تقاضای نفت رو به بهبود است

محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در همین رابطه در گفت وگویی تلویزیونی گفت: در حال حاضر سازمان اوپک پلاس برای کاهش تولید 9.6 دهم میلیون بشکه در روز برای ماه‌های می و ژوئن به توافق رسیده است و لازم است این موضوع برای یک ماه بیشتر تمدید شود.

وی افزود: حاضران در جلسه‌های اوپک بعد از اتمام مباحثه، موضوع را با اعضای غیر اوپک – همکار اوپک – مطرح می‌کنند و در صورت توافق همه اعضا، موضوع کاهش سه ماهه اجرایی می شود.

نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در اوپک با اشاره به این که ما شاهد بهبودی نسبی وضعیت تقاضای نفت هستم، عنوان کرد: به اعتقاد من بعد از ماه ژوئن اوپک می‌تواند ظرفیت افزایشی داشته باشد، چرا که تقاضای نفت به ویژه در چین افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به این که کرونا تمام فعالیت‌های اقتصادی و مسافرت‌ها را تعطیل کرده بود، اضافه کرد: در آینده‌ای نزدیک ما شاهد رونق نسبی اقتصاد نفتی خواهیم بود.

محمدعلی خطیبی با اشاره به این که قیمت‌های نفت در ماه های گذشته روند بسیار نگران‌کننده‌ای را تجربه می‌کردند، عنوان کرد: در حال حاضر روند نرخ‌های نگران‌کننده‌ی نفت متوقف شده و نرخ‌ها اخیرا از مرز ۴۰ دلار نیز عبور کرده‌اند.

وی با اشاره به این که سیاست کاهش تولید سیاست نسبتا موفقی است، تصریح کرد: این سیاست باعث شد تا ما از سقوط بسیار زیاد قیمت نفت جلوگیری کنیم.

 

*بازار نفت دچار کمبود عرضه می شود

پس از این جلسه بیورن تورنهاگن، مدیر بازارهای نفت در شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی در گفت وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفت: با فرض این که بهبود تقاضای جهانی برای نفت در ماههای آینده ادامه پیدا خواهد کرد، بازار نفت حتی پس از این که محدودیت عرضه اوپک طبق برنامه این گروه دچار کمبود عرضه خواهد شد.

این موضوع مطمئنا از قیمتهای نفت حمایت خواهد کرد و باعث فعال شدن سریعتر چاههای نفتی تعطیل شده در آمریکا خواهد شد و احتمالا صنعت نفت شیل آمریکا زودتر از موعد به استراحتش پایان می‌دهد.

شواهد حاکی از آن است که بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز تولید آمریکا که تعطیل شده بود از ژوئن در نتیجه رشد قیمتها، دوباره فعال می‌شود.

برخی از تولیدکنندگان آمریکایی در واکنش به روند افزایشی قیمتها در هفته‌های اخیر و نیازشان به درآمدزایی، بخشی از فعالیت تولید متوقف شده را از سرگرفته‌اند.

به گفته تورنهاگن، با این حال کمبود عرضه که در تابستان امسال روی می‌دهد، به معنای کمبود عرضه جهانی نفت نخواهد بود زیرا ذخایر و مخازن شناور همچنان پر بوده و هنوز کاهش ذخایرشان شروع نشده است. بنابراین حتی اگر برای مدتی میزان تقاضا از عرضه بالاتر رود، به معنای آن نخواهد بود که ما مشکل تامین نفت داریم زیرا که نفت زیادی وجود دارد و منتظر برداشت از مخازن است.

بانک گلدمن ساکس هم پیش‌تر اعلام کرده بود که بهبود تقاضای جهانی برای نفت و محدودیت سریع‌تر از حد انتظار تولید خارج از گروه اوپک پلاس، بازار نفت را در ژوئن دچار کمبود عرضه می‌کند. این بانک آمریکایی اواسط ماه مه در یادداشتی تحقیقاتی نوشته بود: با این حال به دلیل میزان عظیم مازاد عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی، فضای چندانی برای رشد قیمتهای نفت در کوتاه مدت وجود ندارد.

این گزارش حاکیست تمدید یک ماهه توافق کاهش تولید نفت اوپک نشان می دهد که اعضای این سازمان نیز امیدوارند در ماه های اتی شاهد بهبود تقاضا شود که در نهایت منجر به بالار فتن قیمت نفت خواهد شد. در حال حاضر قسمت نفت خام WTI به حدود 39 دلار و قیمت نفت خام برنت نیز نزدیک به 42 دلار رسیده است. کارشناسان بازار نفت پیش بینی کرده اند قیمت نفت در ماه های آتی در همین کانال 40 دلار باقی خواهد ماند و دیگر خبری از کاهش شدید قیمت نفت نخواهد بود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار