خبرهای داغ:
مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران:

یک سوم گاز صادراتی کشور از منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران است

مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران با بیان اینکه 13 درصد از گاز تولیدی کل کشور به منطقه هفت اختصاص یافته است که این میزان گاز تولیدی یا مصرف یا انتقال و یا صادرات می‌شود، گفت: یک سوم گاز صادراتی کشور از منطقه هفت است.
کد خبر: ۹۰۴۰۸۱۰
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳

یک سوم گاز صادراتی کشور از منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، امین عبادی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهداف و برنامه‌های مناطق عملیات انتقال گاز ایران اظهار داشت: شرکت انتقال گاز ایران حلقه واسط انتقال گاز از مبادی تولید به مبادی مصرف است.

وی با بیان اینکه حوزه چاه‌های گاز، استخراج، تصفیه اولیه و در نهایت تصفیه در پالایشگاه‌های گاز کشور به عنوان مبادی تولید هستند، گفت: مبادی مصرف گاز نیز در شهرها و روستاها و عمده مصارف نیز خانگی و تجاری است و نیروگاه‌های ما به عنوان مصرف کننده گاز طبیعی و گازهای صادراتی هستند.

مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران گفت: شرکت‌های انتقال گاز ایران به عنوان حلقه واسط بین مبادی تولید و مصرف بوده که در جامعه نسبت به آن شناختی وجود ندارد.

وی به وجود 10منطقه عملیات انتقال گاز در ایران اشاره و عنوان کرد: منطقه هفت عملیات انتقال گاز به عنوان یکی از مناطق دهگانه، انتقال مستمر گاز به استان‌های غرب کشور را در دستور کار خود قرار داده و از اهمیت و ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

عبادی با بیان اینکه ستاد منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران در شهر همدان واقع است، تصریح کرد: حوزه استحفاضی منطقه هفت استان‌های مرکزی، لرستان، همدان، کردستان، کرمانشاه و ایلام و بخشی از استان‌های قزوین و زنجان است.

وی به وجود 36 هزار و 500 کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز فشار قوی در کشور اشاره و عنوان کرد: از این میزان 4 هزار و 300 کلیومتر در منطقه هفت واقع شده که بیش از 10 درصد فشار قوی موجود در سطح کشور است.

مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران با تاکید بر اینکه عمده تجهیرات در ارتباط با انتقال گاز و لوله انتقال گاز زیر زمینی است، افزود: در ردیف بعدی ایستگاه‌های تقویت فشار است که در کل کشور 80 ایستگاه تقویت فشار وجود دارد.

وی با بیان اینکه خطوط انتقال گاز از 4 هزار و 300 کیلومتر به 5 هزار و 500 کیلومتر رسیده است، خاطرنشان کرد: با این توسعه، یکی از کمترین اهدافی که دنبال می‌شود، اتمام 6 درصد باقیمانده از گازرسانی به نقاط مختلف است.

عبادی با اشاره به اینکه به جز ادارات ستادی 10 منطقه عملیات انتقال گاز، 50 مرکز بهره‌برداری خطوط لوله در کل شرکت انتقال گاز ایران وجود دارد، اضافه کرد: 8 مرکز بهره‌برداری در حوزه استحفاضی منطقه 7 واقع شده که درصد مراکز بهره‌بردرای در این منطقه نیز بالاتر از 10 درصد است.

وی به تشریح اهیمت و ویژگی‌های منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران پرداخت و افزود: نکته‌ای که منطقه هفت عملیاتی را نسبت به 9 منطقه دیگر متمایز می‌کند تعداد استان‌ها، شهرها و روستاهایی و تعداد سرانه‌ای است که در این هشت استان گازرسانی می‌شود.

* وجود 250 ایستگاه CGS در منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران

مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران با بیان اینکه در اصطلاح شرکت گاز تعداد شهرها و روستاهایی که گازرسانی می‌شود با اصطلاح ایستگاه CGS شناخته می‌شوند به وجود 250 ایستگاه CGS در منطقه هفت اشاره و بیان کرد: گاز به این ایستگاه‌ها تحویل و قابلیت مصرف پیدا می‌کند که از یک هزار و 900 ایستگاه CGS ، 250 ایستگاه در منطقه هفت وجود دارد که بالای 10 درصد کشوری است.

وی با اشاره به اینکه رشد روز افزون منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران آن را از 9 منطقه دیگر متمایز می‌کند، گفت: نرخ رشد منطقه هفت در ردیف‌های نخست کشوری قرار دارد.

عبادی با بیان اینکه منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران در سال 88 تاسیس شد، بیان داشت: نرخ رشدی که برای این منطقه درنظر گرفته شده طی پنج سال آینده این منطقه را به ردیف نخست مناطق 10گانه می‌رساند.

وی افزود: منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران جزء سه منطقه از مناطق دهگانه است که مسئولیت صادرات گاز به کشورهای همسایه را بر عهده دارد.

مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران خاطرنشان کرد: 13 درصد از گاز تولیدی کل کشور به منطقه هفت اختصاص یافته که این میزان گاز تولیدی یا مصرف یا انتقال و یا صادرات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه از مجموع 155 شهر در حوزه استحفاضی منطقه هفت به 145 شهر گازرسانی می‌شود، اضافه کرد: 94 درصد از مناطق حوزه استحفاظی منطقه هفت گازرسانی شده که در تلاش هستیم این رقم را به 100 درصد برسانیم.

عبادی با بیان اینکه در بحث تولید لوله‌های انتقال گاز خودکفا هستیم به برنامه‌های اجرایی در تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه هفت شرکت انتقال گاز ایران اشاره و عنوان کرد: نصب و اجرای تأسیسات انتقال گاز توسط نیروهای داخل و بومی انجام می‌شود و کمیته خودکفایی انتقال گاز توانسته موارد بسیار زیادی را از داخل تأمین کند و 50 درصد تأسیسات داخلی است.

وی در تشریح برنامه‌های انتقال گاز منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران با کشورهای خارجی با بیان اینکه یک سوم گاز صادراتی کشور از منطقه هفت است، تاکید کرد: یک سوم از 45 میلیون مترمکعب گاز تولیدی کشور از منطقه هفت عملیات گاز عمده صادر می‌شود که عمدتاً به کشور عراق صورت می‌گیرد.

* افزایش3 درصدی مصرف گاز در سه ماهه اول امسال

مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران با بیان اینکه از سه سال پیش عبور دو خط لوله‌ سراسری کشور را از غرب کشور داریم، گفت: تا قبل از عبور خطوط 6 و 9 سراسری، خط سراسری نداشتیم که از غرب عبور کند و از دو سال پیش این شروع شده که فازهای بعدی آن نیز تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یک پدافند غیرعامل در منطقه وجود دارد، افزود: یکی از مصادیق پدافند غیرعامل ما بحث نشت‌یابی است که به عنوان یک فرایند دوره‌ای هرساله انجام می‌دهیم و از مجموع 4 هزار و 300 کیلومتر خط لوله منطقه هفت تاکنون بالغ بر یک هزار کیلومتر نشت‌یابی انجام شده است.

عبادی اضافه کرد: در سال جاری انفجار در خطوط لوله گاز نداشتیم اما فرسودگی امر طبیعی است و در حال حاضر در منطقه هفت کمتر از سه درصد از خطوط لوله با عمر بالا وجود دارد که برنامه‌های تعمیراتی برای افزایش طول عمر در دست اقدام داریم.

وی با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف گاز 3 درصد افزایش یافته است، گفت: این به دلیل این است که هوای ماه‌های اول فصل بهار زمستانی بود.

مدیر منطقه هفت عملیات انتقال گاز ایران بیشترین انتقال گاز از منطقه هفت را به استان مرکزی دانست و یادآور شد: این امر به دلیل صنعتی بودن استان مرکزی است.

وی با اشاره به اینکه در منطقه هفت به میزان 4 هزار و 300 کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز وجود دارد که تأسیسات آن دارای حریم است، افزود: متاسفانه شاهد این هستیم که خواسته و نخواسته به حریم تجهیرات و تأسیسات ما تجاوز می‌شود در صورتی که حریم باید حفظ شود.

عبادی با بیان اینکه واحدهای کنترل حریم در راستای مقابله با تجاوز به حریم وجود دارد به ضرورت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در راستای حفظ حریم تاکید و تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی باید آنچنان باشد که مردم بدانند نزدیک شدن به حریم خطوط گاز موجب آتش سوزی، انفجار و اتفاقات جبران ناپذیر می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار