رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان مطرح کرد؛

رشد دو برابری فشار خون و افزایش وزن در زنان روستایی لرستانی بالای ۳۰ سال

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان گفت: براساس آمار‌ها، فشارخون و افزایش وزن در جمعیت زنان روستایی بالای ۳۰ سال استان لرستان، دو برابر شده و میزان ابتلا به دیابت نوع دو در این استان حدود ۷ تا ۱۰ درصد تخمین زده شده است.
کد خبر: ۸۶۷۶۳۱۷
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر کوروش ساکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان در لرستان گفت: طبق آمارهای به‌ دست آمده در سال ۹۴ و در مقایسه با سال ۹۳، میزان شیوع دیابت، فشار خون و افزایش وزن در جمعیت زنان بالای ۳۰ سال و در مقایسه با مردان بالای ۳۰ سال روستایی در استان لرستان، با افزایش تقریبی دو برابری روبرو بوده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان با اشاره به جامعه آماری که مربوط به جمعیت بالای ۳۰ سال روستایی بوده است، افزود: حوزه بهداشت باید در نوع فعالیت‌های خود بازنگری کند و طرح تحول نظام سلامت برای حاشیه شهر‌ها فرصتی است که می‌تواند نوع نگرش‌ها را تغییر دهد.

 

وی با اشاره به اینکه هر انسان سالم، محور توسعه است و بدون سلامتی هیچ خیری در زندگی مشاهده نمی‌کند، عنوان کرد: دیابت یک بیماری هم‌ ردیف قاتلان خاموش بوده و بیماری‌هایی مانند فشار خون بستری برای ابتلا به سایر بیماری‌ها است.

 

ساکی، ادامه داد: میزان ابتلا به دیابت نوع دو در استان لرستان حدود هفت تا ۱۰ درصد برآورد شده و در حوزه روستایی نیز حدود شش درصد افراد بالای ۳۰ سال مبتلا به دیابت بوده‌اند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان با بیان اینکه برای مقابله با دیابت باید در سبک زندگی خودمان تجدیدنظر کنیم، تصریح کرد: زندگی ماشینی امروز بشر، بیماری‌های واگیر گذشته را به سمت بیماری‌های غیرواگیر مانند ناراحتی‌های قلبی- عروقی سوق داده است.

 

وی گفت: در بررسی‌های انجام‌شده در رابطه با ۱۰ علت اصلی مرگ‌ و میر در کشور، بیماری‌های قلبی و عروقی رتبه‌های اول را دارند که مستلزم تغییر در نوع تغذیه و رفتار فیزیکی مردم است.


ارسال نظرات
آخرین اخبار