دانشمندان هشدار دادند

مصرف نوشیدنی‌های گازدار در دوران بارداری، کودکان را مبتلا به اضافه وزن می‌کند

بر اساس مطالعات اخیر دانشمندان، مصرف نوشابه‌های گازدار در دوران بارداری منجر به اضافه وزن کودکان می‌شود.
کد خبر: ۸۶۷۴۶۹۳
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

به گزارش سرویس بسیج جامعه پزشکی خبرگزای بسیج، ایندیپندنت نوشت: مطالعات اخیر دانشمندان، حاکی از این است که مصرف نوشابه‌های گازدار در دوران بارداری منجر به اضافه وزن کودکان می‌شود.

 

از آنجا که قندهای افزودنی به مواد خوراکی یکی از علت‌های چاقی است و بسیاری از مردم نیز تمایل به خرید نوشیدنی‌هایی با «شیرین کننده‌های غیرمغذی» دارند، شاهد افزایش معضل چاقی در مردم جهان هستیم اما خطر ابتلا به چاقی و بیماری‌های متابولیک در کودکانی که مادران آنها در دوران بارداری، مکرراً مصرف نوشیدنی‌های گازداری که به صورت مصنوعی شیرین شده‌اند را داشتند، بسیار بیشتر است.

 

بر اساس این مطالعه جدید، دانشمندان ریشه چاقی را در اوایل زندگی می‌دانند و می‌گویند بیش از ۲۰ درصد از کودکان و نوجوانانی دارای اضافه وزن، از تغذیه نامناسب مادران خود در دوران بارداری رنج برده‌اند.

 

در این مطالعه، سه هزار و سی و سه مادر و کودک مورد مطالعه قرار گرفتند و از رژیم غذایی این مادران در دوران بارداری سوال شد؛ سپس محققان شاخص توده بدنی (BMI) کودکان را از زمانی که کمتر از یک سال داشتند، بررسی کردند.

 

نتیجه مطالعات نشان داد، کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری هر روز مصرف نوشیدنی‌های گازدار داشته‌اند، دئ برابر بیشتر محتمل ابتلا به اضافه وزن در سن زیر یک سالگی هستند؛ البته دانشمندان سایر فاکتور‌ها را نیز در نظر می‌گیرند اما به طور قاطع به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباطی بین مواد قندی گازدار و اضافه وزن در کودکان وجود دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار