یک کارشناس طب سنتی:

پرخوری باعث ابتلا به آسم و برونشیت می‌شود/ شربت سرکه‌انگبین مصلح عمومی اغلب خوراکی‌ها است

مدرس دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: پرخوری و چند غذاخوری که متأسفانه در فرهنگ امروز ما رواج پیدا کرده است، دردهای مختلفی ایجاد کرده و امراضی مانند آسم، برونشیت، تنگی‌نفس، بزرگی کبد، معده و طحال را در افراد سبب شده است.
کد خبر: ۸۵۴۶۳۱۲
|
۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر فاطمه محمدبیگی، درباره توصیه‌های طب سنتی برای حفظ سلامت گوارش اظهار داشت: اصول طب سنتی بر مبنای پیشگیری است و طبی بهداشتی و کلی‌نگر است، آموزش‌های طب سنتی در زمینه سبک زندگی، خوردن و آشامیدن افراد را در داشتن جسمی سلامت یاری می‌رساند.

اشتهای کاذب را با اشتهای واقعی اشتباه نگیریم
این کارشناس طب سنتی در ادامه درباره شروط غذا خوردن گفت: غذا باید زمانی میل شود که احساس گرسنگی و اشتها به غذا وجود داشته باشد، همچنین باید توجه داشته باشیم در صورتی که فرد صبحانه خورده و به فاصله یک ساعت بعد احساس گرسنگی کند به اشتهای کاذب دچار شده که نباید به آن پاسخی داده شود، بلکه باید علت آن بررسی و برطرف شود.

محمدبیگی تصریح کرد: باید هر غذایی را در زمان مناسب با آن میل کرد، در فصول سرد باید غذاهایی که طبع گرم دارند مانند فسنجان، کوفته و... مصرف شوند و از مصرف غذاهای سرد مانند ماهی در این فصول به طور جدی پرهیز شود.

عدم تطابق بین نوع مزاج با غذای مصرفی سبب مشکلات گوارشی می‌شود
وی افزود: اکثر مشکلات گوارشی به دلیل عدم تطابق غذا با مزاج فرد یا مزاج محیط است، در نتیجه توجه به طبع افراد در نوع خوراکی که دارند بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس طب سنتی با اشاره به خاصیت مزاج‌های سرد گفت: طبع بلغم سردی و رطوبت دارد و طبع سودا سردی و خشکی به همراه دارد، خانم‌ها اغلب بلغمی هستند و بهتر است که خوراکی کم‌حجم، گرم و لطیف مانند آبگوشت ساده یا آش شله‌قلمکار در برنامه غذای‌شان داشته باشند.

وی افزود: همچنین افراد صفراوی مزاج بیشتر باید غذاهایی مرطوب و خنک کننده مانند آش دوغ، آب‌دوغ یا آش جو میل کنند.

محمدبیگی درباره تعداد دفعات غذا خوردن بیان کرد: به توصیه ابن‌سینا بهتر است که تعداد دفعات غذا خوردن یک تا دو بار در طول روز باشد و موادی مانند سبزیجات، آبمیوه‌ها یا گروه‌های مکمل غذایی بهتر است در طول روز استفاده شوند.

این کارشناس طب سنتی به اهمیت نحوه غذا خوردن اشاره‌ای کرد و گفت: اغلب مشکلات گوارشی ریشه در نحوه غذا خوردن دارد، مثلاً غذاهایی که خوب جویده و بلعیده نمی‌شوند در نتیجه هضم و جذب خوبی نخواهند داشت و در انبار معده و کبد به خوبی قرار نمی‌گیرند.

چند غذاخوری، بزرگی کبد و معده را به همراه خواهد داشت
وی در ادامه افزود: پرخوری و چند غذاخوری که متأسفانه در فرهنگ امروز ما رواج پیدا کرده است دردهای غلیظ ایجاد کرده و امراضی مانند آسم، برونشیت، تنگی‌نفس، بزرگی کبد، معده و طحال را در افراد سبب شده است.

روی‌هم‌خواری فرهنگی غلط در غذا خوردن است
محمدبیگی با اشاره به روی‌هم‌خواری غذاها در یک وعده گفت: این شیوه غذا خوردن سبب غلبه بلغم و سودا در اکثریت جامعه شده است که علاوه بر اختلالات جسمی، ورم مفاصل باعث به وجود آمدن سردی رفتاری و اخلاقی در افراد جامعه هستیم که حتی در روابط خانوادگی این سردی‌ها را مشاهده می‌کنیم.

پرخوری در غذاهای لطیف باعث بیش‌فعالی خواهد شد
این کارشناس طب سنتی درباره مضرات پرخوری غذاهای لطیف گفت: پرخوری در این نوع از غذاها انسان را دچار طبع‌های گرم می‌کند و سبب بیش‌فعالی‌ها، جوش صورت، گرمی بدن و احساس گُر گرفتگی و در نتیجه غلبه شدید صفرا خواهد شد.

سرکه‌انگبین مصلح عمومی اغلب خوراکی‌ها است
وی درباره مصرف نوشیدنی‌ها همراه با غذا نیز توصیه کرد: بهتر است از نیم‌ ساعت قبل تا نیم ساعت بعد از غذا هیچ نوشیدنی استفاده نشود زیرا اختلالات گوارشی در هضم و جذب غذا ایجاد کرده و سبب سنگینی معده خواهد شد.

این کارشناس طب سنتی درباره بهترین نوع نوشیدنی گفت: نوشیدنی سرکه‌انگبین بهترین نوشیدنی است که ائمه اطهار نیز روی آن تأکید فراوان کرده‌اند و مصلح عمومی اغلب خوراکی‌ها است که از مخلوط سرکه سیب و عسل تهیه شده که بنا به طبع افراد با پایه‌های مختلف عرق نعناع، کاسنی، شاطره یا رازیانه همراه می‌شود.

محمدبیگی درباره خواص سرکه‌انگبین افزود: این شربت سبب هضم خوب عذا شده و از ترش کردن معده و ایجاد کبد چرب پیشگیری می‌کند و بر اثر رقت خونی که ایجاد می‌کند گردش خون را در بدن تسریع کرده در نتیجه سستی و سنگینی بعد از غذا را برطرف کرده و بیماری‌هایی مانند گرفتگی عروق و احشام را از بین می‌برد.

وی با اشاره به آداب سفره‌داری و دورهم غذا خوردن گفت: رعایت این آداب سبب می‌شود که زمان غذا خوردن طولانی‌تر شود و تحریک کننده اشتهای کودکان به غذا خوردن است؛ همچنین به جا آوردن دعای شروع غذا و شکرگذاری انتهای غذا سبب گره خوردن خواص غذا با روح معنویت می‌شود.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان خاطرنشان کرد: زیاده‌روی در خوردن غذاهای سرد باعث سستی، تنبلی، ایجاد کبد چرب و خون غلیظ در بدن می‌شوند و امراضی مانند نقرس، ناراحتی مفاصل، کبد و کلیه‌ها را سبب می‌شوند؛ در کنار چربی‌ها باید مصلح آن‌ها مانند سیر، پیاز، زنجبیل و شاه‌بلوط استفاده شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار