یک متخصص پاتولوژی:

نگاه نادرست جامعه درباره انجام آزمایش بیمار/ اهمیت آزمایش‌های پیشگیری از بیماری

یک متخصص پاتولوژی گفت: این ذهنیت برای بیماران وجود دارد که در صورت انجام آزمایش و پرداخت هزینه باید جواب آزمایش بیماری حاد را نشان دهد و وقتی آزمایش سلامت بیمار را تایید کرد بیمار این تجویز را بدون دلیل می‌داند.
کد خبر: ۸۵۳۸۵۷۱
|
۱۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر امیدعلی عادلی درباره تحمیل هزینه درمانی سنگین به بیمار با تجویز آزمایش‌های متعدد و اضافی پزشک و یا انجام آزمایش سی بی سی و بیوشیمی برای نوزاد اظهار داشت: به نظر نمی‌رسد که فردی متعهدتر از پزشک در تجویز آزمایش برای بیمار وجود داشته باشد در بسیاری از مواقع آزمایش اضافی برای بیمار نوشته نشده و حتی پزشکان ملاحظه هزینه‌های بیمار را می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که پزشکان آزمایش اضافی از بیمار درخواست نمی‌کنند، افزود: هر پزشک عمومی هفت سال درس می‌خواند و در این دوره بارها از پزشکان خواسته می‌شود که با شرح حال، بیماری تشخیص داده شود و به دلیل ملاحظه بیمار آزمایش اضافی از وی درخواست نشود.

ذهنیت نادرست رایج در جامعه
این متخصص پاتولوژی در ادامه گفت: این ذهنیت برای بیماران وجود دارد که در صورت انجام آزمایش و پرداخت هزینه باید جواب آزمایش بیماری حاد را نشان دهد و وقتی آزمایش سلامت بیمار را تایید کرد بیمار این تجویز را بدون دلیل می‌داند.

عادلی افزود: وقتی بیمار به رماتیسم مبتلا است احتمال دارد آزمایش اول این بیماری را نشان ندهد و نیاز به آزمایش دوم وجود داشته باشد در این حالت ممکن است که بیمار احساس کند پزشک آزمایش اضافه برای وی تجویز کرده است.

وی با اشاره به این‌که پزشک برای درمان بیمار و تجویز نوع دارو آزاد است، گفت: ممکن است یک پزشک برای درمان کمردرد به یک ام آر آی کفایت کند اما پزشک دیگر دو مرحله درمان طبی را در نظر داشته باشد.

اهمیت آزمایش‌های پیشگیری از بیماری
این متخصص پاتولوژی با بیان این‌که جامعه ما هنوز با پایه‌های استاندارد سلامت پزشکی فاصله دارد، بیان کرد: در تمام کتب پزشکی تاکید بر این است که از 20 سالگی به بعد هر سه سال یکبار باید قند خون فرد اندازه گیری شود اما چند درصد مردم کشور این کار را انجام می‌دهند هر روز شنیده می‌شود که افراد بیشتری دچار سرطان سینه می‌شوند اما چند درصد بانوان آزمایش ماموگرافی را انجام می‌دهند؟!

عادلی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته با یک آزمایش مدفوع ساده میزان خون در مدفوع بررسی می‌شود و به ضرورت این موضوع نیز پی برده‌اند که با این مسئله می توان به راحتی جان یک بیمار را حفظ کرد و هزینه زیادی را نیز برای بیمار به همراه ندارد اما فرهنگ این موضوعات هنوز برای ما جا نیافتاده و باور ما در این زمینه هنوز تغییری نکرده است.

وی درباره درخواست پزشک دوم برای تکرار آزمایشاتی که پزشک اول برای بیمار تجویز کرده است، افزود: دلیلی ندارد که پزشک دوم به دنبال تکرار آزمایشات برای بیمار باشد مگر این‌که آزمایشی را از بیمار درخواست کند که پزشک اول از بیمار درخواست نکرده و یا این‌که مدت زمان زیادی از آزمایش گذشته باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار