مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه لردگان،در جمع کارکنان اداره آموزش و پرورش لردگان به مناسبت هفته عقیدتی و معلم بیان کرد: اندیشه و کتب علامه شهید استاد مطهری برای همگان پرفایده است.
کد خبر: ۹۵۹۴۹۹۹
|
۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام کامل جمالی فرد، با گرامیداشت سالگرد شهادت آیت الله استاد شهید مرتضی مطهری و هفته آموزش عقیدتی در سپاه و بسیج و معلم گفت: تفکر و اندیشه شهید مطهری را باید برای نسل جوان تشریح شود.

وی، با بیان سیر اندیشه های عقل گرایان و نقل گرایان، بعد از رحلت جانسوز پیامبر اعظم صلوات الله علیه وآله و سلم عده ای از اندیشمندان اسلامی با گرایشات نقل گرایی به دنبال پاسخ به سوالات و شبهات بودند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه لردگان، افزود: هر چند که نقل به تنهایی پاسخگو نبود از این جهت بعد از نهضت ترجمه گرایشات عقلی از یونان باستان به اندیشه اسلامی نقل گرایی نفوذ کرد.

حجت الاسلام جمالی فرد،ادامه داد: گرایشات نقل گرایی منجر به تشکیل تفکراتی همچون اهل حدیث گردید و گرایشات عقل گرایی منجر به شکل گیری معتزله شد.

کارشناس مسایل مذهبی گفت: این رویه ادامه پیدا کرد تا ظهور ابوالحسن اشعری، ایشان با شعار اعتدال و میانه روی در صدد انتخاب راه میانه بین عقل از یک سو و نقل از سوی دیگر بود که در عمل تمایل به نقل در او بیشتر شد،این جدال و کشمکش های کلامی تا اواخر قرن هفدهم میلادی ادامه پیدا کرد.

وی، اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی ابرقدرت های جهان بر سر تقسیم ممالک اسلامی توافق کردند و جهان را به دو بلوک شرق و غرب تقسیم بندی کردند، جهان شرق شامل کشورهای بعضاً اسلامی و جهان غرب کشورهای اروپایی بودند، هر دو بلوک در صدد سرکشی به حریم یکدیگر بودند.

حجت الاسلام جمالی فرد،ادامه داد: در این سرکشی ها یه سوال و ابهام بزرگ مطرح شد و آن سوال مهم این بود که،علت پیشرفت غرب و پسرفت شرق چیست ؟ مستشرقین و مستغربین به یک مخرج مشترک در پاسخ به این سوال رسیدند.

وی گفت:اکثر اندیشمندان شرقی و غربی از دین به عنوان عامل پسرفت شرق یاد کردند و دین را افیون جوامع بشری و اسلامی قلمداد کردند، بعد از این نظریه سه تفکر متفاوت ظهور و بروز یافت، ۱_غرب پذیر۲_غرب ستیز و سوم تفکر اعتدالی و میانه، این تفکر سوم خود چند رویکرد متفاوت داشتند. برخی غرب پذیر شدند اما نکات منفی غرب را رد کردند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج سپاه لردگان،بیان کرد: عده ای از این تفکر میانه‌رو دنبال اصلاح دولت ها بودند از جمله سلفی هابرخی هم دنبال اصلاح نظام آموزشی بودند که خروجی این نوع از نگاه در تأسیس دانشگاه الازهر مصر ظهور و بروز یافت.

حجت الاسلام جمالی فرد،ادامه داد: در این بین شخصیت بزرگی همچون استاد شهید مرتضی مطهری، کلام جدید را مطرح کرده و به زیبایی با این اندیشه غلط که دین افیون جوامع بشری است مبارزه و مقابله کردند.

وی گفت: علامه شهید آیت الله مرتضی مطهری با تالیفاتی همچون اسلام و مقتضیات زمان به زیبایی به تبیین، تشریح و ترویج رویکرد اسلامی پرداخت،استاد مطهری با مطرح نمودن ثوابت و متغیرات دین به زیبایی در پاسخ به این شبهه که بعضاً دشمنان دین بیان می‌کردند برآمد.

کسانی که دین را امری کهنه و قدیمی فرض کرده که پاسخگوی نیاز امروز بشر نیست و شبهات متعدد دیگری که در وضعیت فعلی دامن‌گیر نوجوانان و جوانان ما شده است. همین امر برای فرهنگیان و معلمان یک تکلیف مضاعفی ایجاد می‌کند که بیش از پیش با اندیشه های ناب و نورانی این معلم و عالم بزرگ آشنا شوند و نقش الگویی خود را به خوبی عملی کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار