خبرهای داغ:
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آغاز اجرای طرح آبرسانی فدک یا طرح جامع تامین آب شهرهای شمال شرق خوزستان از سد کارون سه گفت: انتقال آب به این اراضی موجب رونق کشاورزی و کسب و کار، ایجاد عدالت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت در این مناطق است.
کد خبر: ۹۵۷۷۱۳۶
|
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲

 به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان ، عباس صدریان فر روز چهارشنبه بیان کرد: مناطق شمال شرقی استان خوزستان هرچند به واسطه قرار داشتن در کوهپایه‌های زاگرس دارای شرایط آب و هوایی ملایمتر و بارش بیشتر است ولی به علت مشکل تامین آب، توسعه کشاورزی در منطقه مناسب نبوده و کشاورزی به صورت دیم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه انتقال آب به این اراضی موجب رونق کشاورزی و کسب و کار، ایجاد عدالت اجتماعی و جلوگیری از مهاجرت در این مناطق می‌شود اظهار کرد: با اجرای طرح فدک، آب شهرهای ایذه، باغلک، قلعه‌تل، می‌داود، هفتکل، رامهرمز و صیدون تامین می‌شود.

مدیرعامل آب و برق خوزستان گفت: تامین آب کشاورزی شهرهای ایذه، باغملک و قلعه‌تل به مساحت ۱۶ هزار هکتار از طریق سامانه انتقال آب از سد کارون در تلفیق با تامین آب شرب انجام خواهد شد.

صدریان فر ادامه داد: این سامانه مشتمل بر آبگیر از سد کارون سه و ‌ایستگاه پمپاژ خطوط لوله و تونل است که عملیات اجرایی این سامانه هنوز شروع نشده است.

مدیرعامل شرکت آب و برق خوزستان به تامین آب اراضی کشاورزی شهر تیغن و می‌داود از طریق بند و خطوط اشاره و تصریح کرد: عملیات اجرایی این طرح حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: تامین آب اراضی کشاورزی رامهرمز به مساحت ۱۱هزار و ۹۲۸ هکتار از طریق سد انحرافی و آبگیر ثقلی تامین می‌شود که ساختمان سد، آبگیر، کانال انتقال و هفت هزار و ۷۰۰ کیلومتر شبکه اصلی آن تکمیل شده است.

صدریان فر در خصوص تامین آب اراضی کشاورزی شهرستان هفتکل نیز گفت: تامین از طریق احداث بندهای آبخیزداری و دیگری در انتهای سامانه انتقال آب از سد جریانی مسجد سلیمان انجام می‌شود؛ آبرسانی به سایر اراضی نیز در دست مطالعه و برنامه‌ریزی است.

آبرسانی فدک یا طرح جامع تامین آب شهرهای شمال شرق خوزستان از سد کارون سه، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی کنونی کشور است که عملیات اجرایی آن در دولت سیزدهم برای جمعیت زیر پوشش ۷۲۰ هزار نفری شهری و روستایی آغاز شده است.

با اجرای این طرح آب کشاورزی جهت اراضی آبی در سطحی حدود ۲۰ هزار هکتار و توسعه باغات دیم در سطح ۴۰ هزار هکتار تامین می‌شود؛ افق اولیه برای اجرای این طرح تا سال ۱۴۲۵ در نظر گرفته شده است تا آب شرب مورد نیاز مردم خوزستان تامین شود.

بر این اساس با اجرایی شدن این طرح کمبودی از نظر تامین آب شرب به میزان ۶۲ میلیون مترمکعب در سال و آب کشاورزی به میزان ۹۸ میلیون مترمکعب در سال تا افق ۱۴۲۵ وجود نخواهد داشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها