خبرهای داغ:
زنان مسلمان ما باید بدانند عظمت حضرت زینب(س) در چشم ملت‌های اسلامی به خاطر دختر علی(ع) بودن، خواهر امام حسین(ع) بودن نیست، بلکه ارزش و ‌عظمت عقیله بنی‌هاشم، به خاطر موضع و حرکت عظیم انسانی و اسلامی او بر اساس تکلیف الهی است. کار او، تصمیم او، نوع حرکت او، به او اینطور عظمت بخشید.
کد خبر: ۹۵۷۳۲۷۶
|
۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، در این یادداشت آمده است:

 

از جمله ویژگی‌های بانو زینب کبری(س) طهارت و تقوا، اهمیت دادن به ارزش‌های اصیل بیش از هر چیز دیگری در زندگی، توجه به علم و معرفت، انجام ‌فعالیت‌های سیاسی و امدادرسانی به انسان‌ها و کیفیت دادن به محیط خانه و خانواده است. دختر و زن مسلمان، از درون خانواده تا درون اجتماع و تا مسایل علمی و سیاسی و ارزش‌های اخلاقی و نیز نشان منش‌های بزرگ انقلابی می‌تواند به ‌زندگی آن حضرت تأسی جوید.

سه نکته قابل تأمل برای ما و به خصوص دختران و زنان جامعه اسلامی و بشریت قابل بررسی است: حجاب، عبادت و صبر ایشان؛ چنانکه در تاریخ نقل شده است سه ویژگی بارز که حضرت زینب (س) در زندگی خود کاملا آن را پیاده کرده بود و تا روزی که چشم از جهان فرو بست این سه ویژگی در جسم و روح ایشان عجین شده بود.

از اسرار پيروزي حضرت زينب(س) مديريت اوست. که در ايجاد تاريخ اسلام نقش فوق العاده اي را ايفا کرده و در بسياري از صفحات تاريخ عاشورا حضور يافته و حتي در مواردي بسيار خود آن را رقم زده است و هدف وسيع سالار شهيدان را با تمام و کمال اجرا نموده است و جريان عاشورا و شهادت امام حسين(ع) و يارانش بدون حضور حضرت زينب(س) تداوم نمي يافت و اين پيروزي از جنبه بعد مديريت حضرت زينب(س) شامل مديريت برخود با مسلط بدون بر خويشتن به صورتي که مالک خشم و غضب و مهار کننده عواطف خود باشد و داشتن روحيه اي عظيم. مديريت بر ديگران با دلداري و پرستاري از زنان داغدار و کودکان صغير و امام سجاد(ع) در هنگام کسالت. مديريت بر عالم هستي با معجزه اي که از خود در ساکت کردن همهمه ها و هجوم ها نشان داد به گونه اي که نفس ها در سينه حبس شد و زنگ شتران از صدا باز ايستاد و اين نفوذي در جهان وجود و طبيعت بود که از سوي حضرت زينب(س) انجام شد.

بصیرت و معرفت بالای آن حضرت نشان می‌دهد که اگر آن حضرت در دوران پس از شهادت امام حسین(ع) و در جریان سفر اسارت به کوفه و شام و با حضور در مجالس حکام ستمگر بنی‌امیه یعنی یزید و ابن‌زیاد با سخنرانی‌ها ی کوبنده خود، مشروعیت نظام سلطه و حکومت اموی و نظام طاغوت را زیرسؤال می‌برند و به رسوا و مفتضح کردن چهره مکار و منافق حکومت اموی می‌پردازند و نقاب از چهره دسیسه‌گر آنان برمی‌دارند تا حق و حقیقت و پیام راستین قیام عاشورا و نهضت کربلا و حقانیت امام حسین(ع) و قیام ایشان برای همه آحاد جامعه اسلامی آن دوران و حتی تا همیشه تاریخ بشریت، مشخص و مبرهن شود، همه این‌ها به برکت بصیرت و معرفت والا، کامل و بی‌نظیر حضرت زینب کبری(س) است.

بنابراین وقتی به موضوع بصیرت و معرفت آن حضرت اشاره می‌کنیم، در بررسی ابعاد مختلف زندگانی فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و... ایشان به بانویی می‌رسیم که علاوه بر نقش عواملی همچون ایمان، زهد، تقوا و تربیت شدن در دامن حضرت فاطمه زهرا(س) و مکتب امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب(ع)، بهره‌مندی از آموزه‌های برادران بزرگوارش یعنی حسنین(ع)، عبادت و اخلاص، ایثار و از خودگذشتگی، درک و فهم و علم و دانش و... که در شخصیت این بانوی بزرگ وجود داشته، به‌طور واضح مشاهده می‌کنیم حضرت زینب(س) در اوج قله عقل نظری است و براساس همین اوج عقلانیتش، دست به انتخاب و برگزیدن می‌زند، سپس به‌واسطه این انتخاب، از تنها امام معصوم و ولی و حجت خدا در زمانه زندگی خود اطاعت و امام معصوم را همراهی می‌کند، همپای او و در راه دفاع از امام معصوم و زنده نگه داشتن دین خدا مجاهدت می‌کند، در برابر سختی‌ها و مصیبت‌ها صبر و مقاومت دارد، با دشمنان به مبارزه برمی‌خیزد، دست به روشنگری و افشاگری می‌زند، حکومت ظلم و جور و دشمنان اهل بیت(ع) را رسوا و مفتضح می‌کند و... همه این موارد به‌خاطر بصیرت آن بانوی بزرگ است. البته نباید از نقش تربیت شدن در دامن پاک فاطمی و مکتب راستین علوی و رشد یافتن در کنار حجت‌های الهی یعنی وجود مقدس حسنین(ع) غافل بود، اما حقیقت این است وجود چنین شخصیت‌هایی که تربیت‌شدگان مکتب راستین خاندان رسالت و امامت و ولایت هستند، موضوع تازه و تعجب‌آوری نیست. 

بنابراین امروزه به‌طور ویژه الگوبرداری بانوان جامعه اسلامی از حضرت زینب(س) تنها در زمینه عبادت زنان در منزل، امور خانه‌داری و همسرداری و فرزندپروری، صبر بر مصائب و گرفتاری‌ها و... نیست بلکه افزایش بصیرت و بینش و فهم درست از شرایط حاکم بر جامعه اسلامی، شناخت حقایق و واقعیات، تربیت صحیح فرزندان و... از جمله مواردی هستند که بانوان در پیروی از حضرت زینب(س) باید به آن‌ها توجه کنند.

سیده‌فاطمه سیدمدلل‌کار

ارسال نظرات
آخرین اخبار