خبرهای داغ:
تبریز- محققان معتقد هستند که سبک زندگی مناسب، تغذیه سالم و رژیم غذایی درست تاثیر بسزایی در سلامت افراد و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها دارد که توجه به آن می تواند سلامتی فرد و به تبع آن جامعه را تضمین کند.
کد خبر: ۹۵۶۵۱۶۰
|
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۵

خبرگزاری بسیج، رقیه غلامی، امروزه با توجه به تغییر شرایط و سبک، زندگی در جوامع متفاوت از گذشته بوده و با وجود پیشرفت ها، شاهد مشکلات فراوانی در زندگی انسان ها تا درمان آن ها هستیم. به طوری که محققان همه حوزه ها از حوزه اجتماعی و فرهنگی گرفته تا حوزه درمان بروز این مشکلات را ناشی از تغییر سبک زندگی انسان ها در جوامع می دانند.

در همین راستا و به مناسبت هفته پژوهش جمعی از خبرنگاران با تعدادی از محققان معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز گردهم آمدند تا در جریان آخرین یافته های این محققان فرار گیرند.

 

ارائه نتایج تحقیقات به جامعه رسالت محققان

مدیر اطلاع رسانی پزشکی و منابع علمی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ارائه تحقیقات و نتایج آن را به مردم برای بهره مندی آن ها از رسالت های محققان خواند.

دکتر حمید اللهوردی پور  رسانه ها را مهم ترین بستر برای ارایه تحقیقات و نتایج آن ها به مردم عنوان و اظهار کرد: باید اطلاعاتی به مردم داده شود که سندیت علمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۱۴ مجله علمی تخصصی دارد، گفت: ۱۱ عنوان از این مجلات در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرد که برخی به صورت فصل نامه و برخی سالنامه منتشر می شود.

دکتر اللهوردی پور ادامه داد: دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز رتبه سوم در بخش محلات تخصصی و دارای رگینک جهانی است و در رتبه بندی شانگهای نیز در ابعاد مختلف محصولات و استنادات و ... رتبه بندی می شود.

سبک زندگی مناسب تضمین سلامتی

استفاده از سلول های بنیادی در درمان ناباروری

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سلول های بنیادی در ادامه استفاده از سلول های بنیادی در درمان ناباروری را از جمله فعالیت های مهم مرکز تحقیقات سلول های بنیادی عنوان کرد.

 دکتر مهدی مهدی پور افزود: این نوع روش درمان از ابزارهای مهم در شرایط کنونی است که متاسفانه ۲۰درصد زوجین یعنی از هر پنج زوج یک زوج مشکل ناباروری دارند.

وی شرایط فیزیولوژیک، نارسایی در عملکرد تخمدان و یائسگی زودرس را از علل عمده ناباوری در بانوان برشمرد و افزود: هفت سال پیش تحقیقات خودمان را در این مرکز بر روی سلول های بنیادی آغاز کرده ایم و پس از نتیجه بر روی مدل حیوانی، روش بالینی آن نیز آغاز و در حال اجراست.

دکتر مهدی پور اظهار کرد: نتایج این تحقیقات در حوزه بالینی نیز امیدوار کننده است و امید است این روش در شرایطی که جمعیت کشور رفته رفته کمتر می شود بر روند افزایشی آن تاثیرگذار باشد.

وی میانگین سنی مراجعان را برای تشخیص و درمان ناباروری بین ۳۰ تا ۴۰ سال اعلام و بیان کرد: متاسفانه شرایط اجتماعی حاکم، تغییر سبک زندگی و افزایش سن ازدواج از علل عمده ناباروری در زوجین است که تلاش می شود با این روش کمکی به فرزندآوری و بهبود شرایط زندگی  آن ها داشته باشیم.

دکتر مهدی پور یکی دیگر از گزینه های مهم درمانی را استفاده از «اگزوزوم» یا همان فرآورده سلولی خواند و گفت: این فرآورده سلولی از سلول ها ترشح می شود و قابل مهندسی بوده و به عنوان حامل درمانی از آن استفاده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اضافه کرد: ساختار این فرآورده سلولی شبیه سلول بوده و سلول آن را به راحتی می تواند بپذیرد و غلظت دارویی کم نیز با این حامل برای درمان می تواند موثر باشد و در کمتر از نزدیک به ۱۰ سال آینده در این خصوص مطالب بسیاری خواهیم شنید.

سبک زندگی مناسب تضمین سلامتی

پیشگیری مهم ترین عامل در سلامت انسان

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در ادامه این نشست پیشگیری را مهم ترین عامل در سلامت انسان ها عنوان و بیان کرد: اگر از بروز بیماری ها به موقع پیشگیری کنیم دیگر درگیر درمان و سختی های آن نخواهیم بود.

دکتر هلدا توتونچی اصول تغذیه درست، رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی و سبک زندگی مناسب را مهم ترین عوامل در پیشگیری از بیماری ها از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک دانست.

وی به تحقیقات خود بر روی اثرات رزوراترول در کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک اشاره و بیان کرد: متاسفانه امروزه این سندرم در بانوان بخصوص افراد چاق شایع است.

دکتر توتونچی اضافه کرد: برای کنترل این اختلال طیف گسترده ای از داروهای شیمیایی مصرف می شود ولی امروزه اثربخشی داروهای گیاهی مورد توجه است.

وی ادامه داد: رژیم غذایی دارای آنتی اکسیدان همچون انگورسیاه، توت سیاه، بلوبری ، بادام زمینی، شکلات تلخ و ... نیز در کاهش و پیشگیری از این اختلال موثر است.

دکتر توتونچی اضافه کرد: ترکیب دارویی رزوراترول مورد توجه محققان بوده و طبق مطالعاتی که صورت گرفته است می تواند هورمون های جنسی زنان را تعدیل کند.

سبک زندگی مناسب تضمین سلامتی

درمان های شناختی رفتاری موثرترین رویکرد در روابط زوجین

یکی از محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست به مطالعات و تحلیل خود درباره تاثیر رویکردهای زوج درمانی بر بهبود روابط  و افزایش رضایت بین زوجین اشاره و بیان کرد:کیفیت زندگی زنان تحت تاثیر روابط زوجین است.

دکتر زینب جوادی والا ادامه داد: با توجه به تغییرات جهانی سبک زندگی، مطالعات نظام مندی بر روی روابط زوجین، منابع اطلاعاتی موجود در این خصوص را با معیار های لازم مورد بررسی قرار دادیم.

وی اضافه کرد: مطالعات انجام گرفته سه رویکرد اصلی درمان های شناختی رفتاری، غنی سازی روابط بین زوجین و آموزش مهارت های ارتباطی نتیجه این مطالعات است که روش درمان شناختی رفتاری موثرتر از بقیه بود.

دکتر جوادی والا غنی سازی روابط بین زوجین و آموزش مهارت های ارتباطی را به ترتیب دومین و سومین رتبه اثرگذار در این مطالعات اعلام کرد.

 

بیماری «ام اس» را دومین بیماری ناتوان کننده در سن جوانی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی تبریز  هم در خصوص تحقیقاتی که بر روی اثرگذاری درمان های خوراکی و تزریقی بر کیفیت زندگی بیماران دچار ام اس داشته، گفت: طبق مطالعه هرچه طول مدت درمان بیماری بیشتر باشد به همان میزان بیمار کیفیت زندگی پایینی خواهد داشت.

دکتر مهناز طالبی با اشاره به اینکه سبک زندگی و تغذیه در جامعه تغییر یافته است، اظهار کرد: این تغییرات رفته رفته بر زندگی انسان ها تاثیر گذاشته و بروز برخی اختلالات را موجب می شود که «ام اس» از آن جمله است.

وی ادامه داد: در این نوع بیماری هرچه سن بیمار بالا باشد کیفیت زندگی وی پایین خواهد بود و همچنین هرچه شدت و تعداد حملات بیشتر باشد کیفیت زندگی پایبن خواهد بود چراکه مدت و شدت و تعداد حملات بیمار را درگیر و در نتیجه بیمار بیشتر با بیماری خود درگیر خواهد بود.

دکتر طالبی خاطرنشان کرد: هرچه سطح سواد بیمار بالا باشد کیفیت زندگی بهتری خواهد داشت چراکه با بیماری خود آگاهانه کنار می آید و همین موجب بهبودی وضعیت وی خواهد بود.

وی اضافه کرد: طبق تحقیقاتی که بر روی داروهای خوراکی و تزریقی صورت گرفته داروهای خوراکی در کیفیت زندگی از نظر فیزیکی و اجتماعی تاثیر داشته است.

دکتر طالبی بیماری «ام اس» را دومین بیماری ناتوان کننده در سن جوانی عنوان و اظهار کرد: این بیماری در بانوان سه برابر بیشتر از مردان است و بیشتر نیز در افراد  بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سال دیده می شود که سیستم حرکتی را مختل می کند.

وی توجه به کیفیت زندگی را در پیشگیری از این بیماری مهم خواند و افزود: درمان این بیماری باید به محض تشخیص آغاز شود که به دو صورت تزریقی و خوراکی است.

به گفته دکتر طالبی نزدیک پنج هزار بیمار مبتلا به ام اس در آذربایجان شرقی وجود دارد.

به راستی که امروز زندگی انسان ها دستخوش بسیاری از تغییرات و شرایطی شده است که به جای آسایش انسان و سلامت وی، آرامش و سلامت را دچار بسیاری از مشکلات کرده است که اکنون بیشتر مردم گریبانگیر آن هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار