مراسم سوگواری ایام فاطمیه دوم و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها همراه با اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد جامع شهرکرد برگزار می شود.
کد خبر: ۹۵۶۳۶۲۸
|
۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مسعود معصومی، در دومین شب از این مراسم با تسلیت ایام گفت: پیامبر اعظم صلّی الله علیه وآله وسلم اولين روز عروسى از امیرالمؤمنین، حضرت علی بن ابیطالب علیه السّلام درباره صدیقه طاهر حضرت فاطمه زهرا علیها سلام پرسیدند، كيف وجدت اهلك؟ همسرت را چگونه يافتى؟ حضرت علی علیه السّلام در پاسخ "نعم العون علی طاعة الله" گفتند"حضرت فاطمه علیها السلام خوب یاوری در راه اطاعت و بندگی خداست".

کارشناس مسایل مذهبی ادامه داد: امير ولایت حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام در آغاز زندگى مشترک خود با کوثر زلال قرآن، حضرت زهرا عليهاالسلام را به عنوان بهترين همسرى كه با كمك او مى توان خداى سبحان را اطاعت نمود معرفى كرد،  جمله "نعم العون على طاعة اللَّه" جمله اى كوتاه ولى بسيار پر محتوا است. در اين جمله هدف ازدواج را بيان كرد كه كمك گرفتن از همسر براى اطاعت از خدا باشد و همسرش حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام را به عنوان بهترين مصداق براى توفيق در اين امر مهم دانست.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: با توجه به شخصيت فوق العاده حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام و موقعيت اخلاقى، سياسى، اجتماعى آن امام همام، شخصيت ممتاز همسرش زهرا عليهاالسلام نيز روشن مى شود که جز آن حضرت هيچ زن ديگرى لياقت همسرى با امیر ولایت را نداشت، تنها او بود كه مى توانست درباره اش بفرمایند" نعم العون على طاعة اللَّه".

حجت الاسلام والمسلمین دکتر معصومی،به محور بودن کوثر قرآن اشاره کرد و با قرائت"فقال الأمین جبرائیل: یا ربّ من تحت الكساء؟ فقال تعالى: هم أهل بیت النبوّة و معدن الرّسالة و هم‏ فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها" گفت: ماجرای حدیث شریف کساء چند گونه و در چندین مکان تکرار شده است،یک مورد آن بعد از جریان مباهله، پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در زیر کسایی قرار گرفتند و آیه تطهیر نیز نازل شد، یک مرتبه هم در خانه حضرت زهرا سلام الله علیها آیه تطهیر تکرار شد. هنگامی که امیر ولایت حضرت علی و حسنین علیهم السلام و صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام زیر کسا قرار گرفتند، پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دو طرف کساء را گرفت و به سمت آسمان اشاره کرد و فرمودند:" این ها اهل بیت من هستند، گوشت و خون آنها، گوشت و خون من است  ..." خداوند فرمود: ای ملائکه من ماسوای الله را نیافریدم مگر به خاطر محبت این پنج نفر، جبرئیل پرسید: آنها چه کسانی هستند. خداوند فرمود: "هم فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها. اینان فاطمه و پدر و شوهر و فرزندان فاطمه هستند" در اینجا مشخص است که خداوند تعالی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را قطب و محور قرار داده است و دیگر اصحاب کساء را با صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها معرفی می کند.

کارشناس مسایل مذهبی ادامه داد: وقتی که جبرئیل امین اجازه گرفت و او  وارد کساء شد و گفت: خداوند: می فرماید." إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تطهیرا،

کارشناس مسایل مذهبی ادامه داد: در ادامه سخنانش به حدیث "حُبِّبَ إلی مِن دُنیاکُم ثَلاثٌ: تِلاوَةٌ کِتابِ‌اللهِ، وَالنَّظَرُ فی وَجهِ رَسولِ‌اللهِ، وَالإنفاقُ فی سَبیلِ‌اللهِ" اشاره کرد و گفت: حضرت فاطمه زهرا علیها السلام فرمودند: سه چیز از دنیای شما محبوب من است: اوّل خواندن قرآن، دوم نگاه کردن به چهره‌ی رسول‌الله صلی الله علیه وآله وسلم و سوم انفاق در راه خدا.

مداحی و روضه خوانی یکی از مداحان اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام ،ضیافت شام از دیگر برنامه های این مراسم بود.

مراسم سوگواری ایام فاطمیه دوم و شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به مدت 5 شب، تا شام غریبان همراه با اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد جامع شهرکرد برگزار می شود.

ارسال نظرات