۱۰۰ سد خاکی و مخزن بزرگ آبی در کشور ساخته می‌شود

رئیس سازمان بسیج مستضعفین کشور با اشاره به فعالیت‌های بسیج سازندگی اظهار داشت: این سازمان ساخت ۱۰۰ سد خاکی و مخزن‌های بزرگ آبی برای ارتقای بخش کشاورزی را انجام می‌دهد.
کد خبر: ۹۵۶۱۸۸۹
|
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ سردار غلامرضا سلیمانی  رئیس سازمان بسیج مستضعفین روز پنجشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح خط انتقال و شبکه آبیاری در زمین‌های پایاب سد بیدکان شهرستان شهرکرد تاکید کرد: این طرح در سراسر کشور با عنوان «از آبخیز تا جالیز» اجرا می‌شود.

وی افزود: در این طرح ۲۰۰ هزار کیلومتر لوله‌کشی و کانال‌کشی سیمانی، بازسازی و احیای ۱۰ هزار قنات برای انتقال آب انجام خواهد شد.

سردار سلیمانی تصریح کرد: کمک به بالابردن میزان بهره‌وری در تولید محصولات کشاورزی و استفاده بهتر از منابع خدادادی کشور از اهداف اجرای طرح «آبخیز تا جالیز» به‌شمار می‌رود.

وی یادآور شد: این طرح، سه سال در کشور اجرا می‌شود و اعتبار آن را دولت تامین کرده است اما از امکانات و تجهیزات بسیج کشور و سپاه‌های استانی برای اجرای این طرح بهره‌گیری می‌شود.

به گزارش بسیج، طرح خط انتقال و شبکه آبیاری در ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های پایاب سد بیدکان بخش لاران شهرستان شهرکرد اجرا می‌شود.

سد بیدکان شهرستان شهرکرد یک سد مخزنی با حجم ۱۴ میلیون مترمکعب با سرریز و ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب مخزن ثابت طراحی شده است.

در این طرح بهره‌وری، هدایت و سامان‌دهی آب‌های روان و برنامه‌ریزی برای توسعه کشت‌ها در نظر گرفته شده است.

با اجرای این طرح سالانه ۲۰ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش چهار هزار میلیارد ریال به مجموع تولیدات بخش کشاورزی افزوده می‌شود.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار