خبرهای داغ:
شاهرود_مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود از برداشت بیش از ۳۳ هزار تن انواع سیب در باغات این شهرستان خبر داد.
کد خبر: ۹۵۶۰۶۵۶
|
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶

۳۳ هزار تن سیب از باغات شهرستان شاهرود برداشت شدبه گزارش خبرگزاری بسیج، حمید آقابیکی اظهار کرد: امسال از سطح باغات بارور شهرستان شاهرود ۳۳ هزار تن محصول سیب برداشت شده است.
او افزود: ارقام سیب برداشت شده از باغات شهرستان شاهرود شامل گلاب، گلدن دلیشز، رد دلیشز، گالا، فوچی، دلبار، جانا، گلد و گرانی اسمیت است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود با بیان اینکه سیب یکی از مهم‌ترین محصولات باغی این شهرستان است عنوان کرد: سطح باغات سیب در شهرستان شاهرود یک‌هزار و ۹۵۰ هکتار شامل یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار بارور و ۳۵۰ هکتار غیر بارور است.
آقا بیکی با بیان اینکه ۳۰ درصد محصول تولیدی سیب در شهرستان شاهرود معادل ۹ هزار و ۹۰۰ کیلوگرم از این محصول، سیب‌های درجه یک و با کیفیت صادراتی است افزود: ۴۰ درصد سیب تولیدی در شهرستان شاهرود معادل ۱۳ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم به صورت تازه خوری و انبارداری در سردخانه استفاده می‌شود.
به گفته وی، همچنین ۲۰ درصد محصول سیب معادل ۶ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم سیب تولیدی در شهرستان شاهرود را سیب‌های درجه سه تشکیل می‌دهد که برای تهیه کنسانتر استفاده می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود اضافه کرد: همچنین ۱۰ درصد نیز به صورت فراوری از جمله مربا، لواشک، برگه، رب سیب و سرکه سیب است که در کارگاه‌های کوچک خانگی تولید می‌شود.
آقا بیکی عنوان کرد: برداشت سیب از سطح باغات شهرستان از اوایل تیر ماه با ارقام زودرس آغاز و تا اواخر مهر ماه با ارقام دیررس ادامه داشت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود افزود: سیب سرشار از کلسیم، ویتامین C، فیبر، آنتی اکسیدان بوده و دارای خواص بسیار زیادی از جمله درمان سرماخوردگی، گرفتگی صدا، تقویت کننده معده و کبد و دفع کننده سودا و سموم بدن اشتهاآور و از بین بردن حرارت بدن است.
آقابیکی گفت: باغات سیب پایه رویشی «پایه مالینگ» ۴۵ هکتار با اجرای سیستم داربستی است.
او با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترویجی برای بهره‌بردارن این بخش گفت: رعایت توصیه‌های تغذیه مناسب برای ماندگاری بالای میوه و بازارپسندی مناسب، اصلاح روش‌های آبیاری و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در باغات از جمله مهم‌ترین اقدامات که می‌تواند در افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب تأثیرگذار باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار