خبرهای داغ:
آیت الله شعبانی:

امروز آمریکا نقش اصلی را در اسرائیل بازی می‌کند

همدان- امام جمعه همدان با اشاره به اینکه امروز آمریکا نقش اصلی را در اسرائیل بازی می‌کند، گفت: بهترین کار برای آرامش دنیا این است که ساختارهای بین المللی باید برای صلح جهانی و امنیت کشورها اصلاح شود.
کد خبر: ۹۵۵۲۹۲۴
|
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، آیت‌الله حبیب‌الله شعبانی‌موثقی در خطبه‌های آیین عبادی و سیاسی نماز جمعه همدان اظهار کرد: هر کشوری که با آمریکای جنایتکار در ارتباط باشد حق جنایت علیه حقوق بشر را دارد و این نشان می‌دهد که منافع سیاسی قدرت‌های بزرگ در عملکرد شورای امنیت سازمان ملل متحد موثر است.

وی افزود: باید پرسید سازمان و نهادهای بین‌المللی چه میزان در حفظ امنیت دنیا توان دارند؟ حفظ امنیت و ایجاد صلح اصلی ترین وظیفه شورای امنیت سازمان ملل با اعضای دائم و انتخابی آن است.

امام جمعه همدان اظهار کرد: در شرایط جنایت جنگی، نسل کشی و مواردی که حقوق بشر در یک کشوری مورد نقض قرار می‌گیرد شورای امنیت سازمان ملل متحد باید ورود پیدا کند و اجازه ندهد امنیت، صلح و عدالت در دنیا بر هم بریزد.

وی تصریح کرد: همه کشورهای دنیا به قطعنامه‌های شورای امنیت اشرافیت دارند، این شورا می‌تواند با ابزارهایی که دارد تحریم‌های سختگیرانه اعمال کند و دستور نظامی و حمله به یک کشور را اعلام کند و جلوی جنگ را بگیرد.

شعبانی موثقی ادامه داد: در تجربه تاریخی دنیا نمونه‌های زیادی داریم که در برخی از جنگ‌های اروپا شورای امنیت ۶۰ قطعنامه صادر کرد و همه تلاش خود را برای آتش بس به کار گرفت و در خیلی از موارد موفق شد جنگ را پایان دهد.

وی ادامه داد: اما این شورا در تحولات منطقه خاور میانه هیچگونه دخالتی نکرده است، در تحولات بحرین این شورا ورود نکرد، در حمله عربستان به یمن و کشتار کودکان بی گناه یمنی این شورا واکنشی نشان نداد.

امام جمعه همدان افزود: در همین جریان اخیر حمله رژیم صهیونیستی بشر امروز به وضوح نسل کشی را می‌بیند اما هیچ اقدام موثری از جانب شورای امنیت دیده نمی‌شود.

وی اظهار داشت: اتفاقی که در غزه می‌افتد جنایت علیه بشریت است و هیچ حضور جدی و اقدام اثربخش از شورای امنیت سازمان ملل متحد نمی‌بینیم.

شعبانی موثقی گفت: کشورهایی که با قدرت‌های بزرگ ارتباط مطلوب دارند همچون عربستان، اسرائیل و حکومت بحرین می‌توانند نسل کشی و حقوق بشر را نقض کنند، این‌ها اگر جنایت جنگی انجام دهند دفاع مشروع قلمداد می‌شود.

وی بیان کرد: شورای امنیتی که متولی حفظ امنیت است در اختیار کشورهای بزرگ است و آن‌ها تصمیم می‌گیرند این شورا چه زمانی محکوم و برای آتش بس تلاش و بیانیه صادر کند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: همه کشورهای دنیا اتفاقات امروز غزه و نسل کشی را محکوم می‌کنند اما شورای امنیت کجاست؟ و چرا تلاشی برای ایجاد آتش بس ندارد.

وی ادامه داد: ۷۰ سال جنایت علیه مردم فلسطین اعمال شده اما سازمان‌های جهانی با قوانین بین‌المللی مستضعفان را ذبح می‌کنند.

شعبانی موثقی افزود: این موضوع فقط برای کشورهای خاورمیانه، مردم غزه، بحرین صدق نمی‌کند و همه کشورهای دنیا را شامل می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر دنیا می‌خواهد به امنیت پایدار برسد باید ساختارهای نهادهای امنیتی اصلاح شود وگرنه صحبت از امنیت یک طنز تاریخی خواهد بود.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه امروز آمریکا نقش اصلی را در اسرائیل بازی می‌کند، ادامه داد: بهترین کار برای آرامش دنیا این است که ساختارهای بین المللی باید برای صلح جهانی و امنیت کشورها اصلاح شود.

وی عنوان کرد: کسی که در مکتب بلند انبیاء الهی رشد پیدا می‌کند، نمی‌تواند نسبت به کشته شدن مستضعفان بی تفاوت باشد حتی اگر آن انسان مسلمان نباشد.

شعبانی موثقی افزود: مکتب الهی انسان را موظف می‌کند در برابر ظلم بایستد و کسانی که می‌گویند به ما ربطی ندارد باید انسانیت خود را بازنگری کنند.

وی در ادامه با اشاره به کاهش آمار ازدواج گفت: آمار ازدواج در استان همدان در طول هفت ماه گذشته ۱۳.۵ درصد کاهش یافته است که دلایل مختلفی دارد که باید بررسی شود.

نماینده ولی فقیه در استان همدان گفت: آسیب‌های اجتماعی و مساله اعتیاد در استان در مساله کاهش رشد جمعیت تاثیر گذار است و یکی از شوراهای که به جد می‌تواند در این مساله ورود پیدا و برنامه‌ریزی کند، شورای فرهنگ عمومی است.

وی با بیان اینکه این شورا به عنوان یک قرارگاه فرهنگی آسیب‌ها را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی می‌کند، گفت: ابلاغ آیین‌نامه جدید شورای فرهنگ عمومی استان، سه سال به تعویق افتاده است و متولیان امر نباید این کار را به عقب بیاندازند و باید جایگاه آن ارتقا یابد.

شعبانی موثقی افزود: سند فرهنگی استان در راستای حمایت از جوانان، رشد آمار ازدواج و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی در سفر سال گذشته رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان رونمایی شد اما باید پرسید چه حمایتی از این سند صورت گرفته است؟

وی ادامه داد: در این شهر برای پروژه‌هایی که اولویت ندارند میلیاردها تومان هزینه می‌شود اما از سند قرآنی استان کمتر حمایت شده است.

امام جمعه همدان اظهار کرد: ما انتظار داریم دولت‌ها به فرهنگ عمومی، مشکل جمعیت و کاهش آمار ازدواج در سطح ملی توجه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار