خبرهای داغ:
مراسم آغاز اکران فیلم سینمایی اخت‌الرضا با جمعی از شخصیت‌های حوزوی و هنری در شهر مقدس قم برگزار و در حاشیه این مراسم مجید مجیدی خادم افتخاری حرم حضرت معصومه(س) شد.
کد خبر: ۹۵۴۶۲۳۲
|
۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آئین رونمایی از فیلم «اخت الرضا» برگرفته از سفر حضرت معصومه(س) از مدینه تا قم، امشب با حضور جمعی از چهره‌های سینمایی در تالار فرهنگ و هنر شهر قم برگزار شد.

آئین رونمایی از فیلم سینمایی اخت‌الرضا برگزار شد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد سطوح عالی حوزه در این مراسم ضمن اشاره به تاریخچه شهر قم، با بیان اینکه قم هم‌زمان با سالروز ولادت امام صادق(ع) در سال ۸۳ هجری قمری تأسیس شد، اظهار داشت: در دوران امامت امام صادق(ع) بعضی از اهالی قم، برای شرف‌یابی خدمت امام علیه‌السلام وارد شهر مدینه می‌شدند و حضرت نیز در میزبانی از آن‌ها، قم را عش آل محمد و مأمن آل فاطمه ذکر می‌کنند.

 وی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد احادیث اصول کافی به نقل از علما و محدثان قمی ذکر شده است، اظهار کرد: حضور چنین علما و عاشقانی در شهر مقدس قم، یکی از دلایل انتخاب حضرت فاطمه معصومه(س) برای حضور در این دیار بود.

آئین رونمایی از فیلم سینمایی اخت‌الرضا برگزار شد

 این استاد حوزه در ادامه ضمن اشاره به بازدید خود از فرایند تولید فیلم اخت الرضا، از تمام دست‌اندرکاران و سازندگان این فیلم تقدیر و تشکر نمود و اظهار کرد: حضرت معصومه(س) ولی‌نعمت ساکنان قم است و به برکت این وجود نازنین شهر قم شهر معنوی است؛ امیدواریم این فیلم در ارتقای بنیه فرهنگی دینی و معنویت‌بخشی به جامعه و جهان اسلام اثرات ارزشمندی داشته باشد.

مجید مجیدی ضمن تأکید بر لزوم پاسداشت شخصیت حضرت فاطمه معصومه(س)، توضیحاتی دررابطه‌با شهرک سینمایی نور، به‌عنوان شهرک نمونه سینمایی جهان اسلام به‌منظور ساخت آثار زندگی اهل‌بیت(ع) ارائه نمود.

آئین رونمایی از فیلم سینمایی اخت‌الرضا برگزار شد

 وی ضمن انتقاد از عدم بهره‌گیری بایسته از ظرفیت‌های شهرک سینمایی نور تصریح کرد: شهرک سینمایی نور از منحصربه‌فردترین شهرک‌های سینمایی جهان اسلام به شمار می‌رود و با وجود تمام ظرفیت‌هایی که دارد، باتوجه‌به ضعف مدیریت‌ها در حوزه فرهنگ، آن گونه که بایدوشاید از شایستگی‌های این شهرک سینمایی استفاده نمی‌شود.

 این کارگردان سینما و تلویزیون تولیدات سینمایی تاریخی به‌ویژه زندگی اهل‌بیت(ع) را سخت، تخصصی و طاقت‌فرسا ولی لذت‌بخش توصیف نمود و اظهار داشت: مدت‌زمان ۵ سالی که برای ساخت فیلم محمد صرف شد، از برکات عمر و حاصل دعای خیر مادرم است؛ ساخت فیلم محمد توفیقی الهی بود که امیدواریم عاقبت‌به‌خیری را برایم به ارمغان داشته باشد.

 وی بر اهمیت تولید ادامه فیلم محمد و فرازهای دیگری از زندگی پیامبر اعظم(ص) تصریح نمود و با بیان این که جفای بزرگی در حق اهل‌بیت(ع) به‌ویژه پیامبر اسلام صورت‌گرفته است، اظهار داشت: در خصوص زندگی حضرت عیسی بالغ بر ۱۲۰ فیلم، برای حضرت موسی بالغ بر ۷۰ فیلم و در خصوص بودا بالغ بر ۴۰ فیلم تولید شده است؛ درحالی‌که دررابطه‌با زندگی پیامبر اعظم محمد مصطفی(ص) تنها ۲ فیلم ساخته شده است؛ این موضوع نشان‌دهنده جفای جهان اسلام در حق پیامبر مهربانی و رحمت للعالمین است.

 مجید مجیدی ضمن تقدیر از دست‌اندرکاران فیلم اخت الرضا، بر لزوم گسترش تولیداتی دررابطه‌با سیره و زندگی اهل‌بیت(ع) تأکید نمود.

آئین رونمایی از فیلم سینمایی اخت‌الرضا برگزار شد

در بخشی از این مراسم، ضمن تجلیل از عوامل فیلم اخت الرضا نشان خادم افتخاری حرم مطهر فاطمه معصومه(س) بر سینه مجید مجیدی نقش‌بست.

در ادامه این مراسم سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی اخت‌الرضا، در سخنانی از مجاهدت و تلاش تمام دست‌اندرکاران تولید این فیلم تشکر نمود.

آئین رونمایی از فیلم سینمایی اخت‌الرضا برگزار شد

 وی در ادامه ضمن تقدیر از اعتماد مدیران آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) به نسل جوان و همیاری‌شان در تولید آثار سینمای فاخر، اظهار داشت: قطعاً با نظارت بزرگان سینما و اعتماد به نسل جوان، تولید کارهای فاخر سینمایی کیفیت و سرعت قابل‌توجهی خواهد یافت.

همچنین صفر فلاحی مدیر حرم بانوی کرامت، ضمن اشاره به فعالیت‌های گوناگون حرم مطهر حضرت معصومه(س) در عرصه‌های مختلف فرهنگی اظهار داشت: اهتمام حرم حضرت معصومه(س) این است که از ابزار هنر و رسانه در راستای فعالیت‌های فرهنگی و هنری بهره‌گیری‌های لازم را داشته باشد.

وی در ادامه با بیان این که مسئله ساختن فیلم مستند و سریال برای معرفی حضرت معصومه(س) و سیره ایشان از سال‌های گذشته مطرح بوده است، خاطرنشان کرد: فیلم اخت الرضا با تلاش‌های بسیار هنرمندان و اهتمام آستان مقدس حضرت معصومه(س) ساخته شده است.

مدیر حرم مطهر بانوی رامت با اشاره به خصوصیات حضرت معصومه(س)، بیان داشت: فاطمه معصومه(س) در عرصه معنویت، عرفان و اخلاق از جایگاه بسیار والایی برخوردار بودند و تأثیرات شگرفی بر نفوس محبان اهل‌بیت(ع) داشتند؛ در عصرهای گذشته این مسئله کاملاً مبین و روشن است و علمای بسیاری در شهر قم رشد کرده و از سر سفره کریمه اهل‌بیت ارتزاق کرده‌اند.

آئین رونمایی از فیلم سینمایی اخت‌الرضا برگزار شد

این اثر سینمایی که سفر حضرت معصومه (س) از مدینه به قم را روایت می‌کند، با مشارکت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و مجموعه شبکه‌های کربلا (عتبه حسینی) توسط سازمان سینمایی سوره تولید شده است.

 این فیلم اولین محصول مشترک فرهنگی بین عتبه امام حسین علیه‌السلام و عتبه حضرت معصومه (س) است که با مشارکت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و شرکت سینمایی نور تابان وابسته به بنیاد مستضعفان در اطراف شهر قم در شهرک سینمایی نور تابان تهیه شده است.

 سبک فیلم «اخت الرضا» «داستانی سینمایی» است و با یک شیب اندک به سمت «مستند داستانی» متمایل شده است ازاین‌جهت مستند است که سعی شده در این فیلم از عنصر تخیل کمتر استفاده شود و فضاسازی و شخصیت‌پردازی با محوریت مستندات تاریخی و اتفاقاتی که به وقوع پیوسته، صورت گیرد.

فیلم‌نامه «اخت الرضا» با بیش از ۴ سال پژوهش و با نظارت آیت‌الله احمد عابدی و عبدالرحیم حجتی و تحت اشراف محققان تاریخ اسلام و مشاوران متخصص این امر نوشته شده است و بعد از تحقیقات اولیه فیلم‌نامه تحت‌نظر آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و با مشارکت عتبه حسینی به رشته نگارش درآمده است.

 فیلم سینمایی اخت الرضا در ۵ موقعیت مختلف از جمله شهرک سینمایی نور تابان، بافق یزد، دستجرد قم، شهرک سینمایی غزالی تهران و شهر مقدس قم فیلم‌برداری شد که اکنون توسط پخش بهمن سبز در گروه آزاد اکران می‌شود.

 گفتنی است ساخت فیلم سینمایی «اخت الرضا» به تهیه‌کنندگی سید مجتبی طباطبایی و جعفر ادیب از سال ۱۳۹۸ آغاز شد و به دلیل شیوع کرونا با دو سال وقفه در زمستان ۱۴۰۱ به اتمام رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات