خبرهای داغ:
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با بیان اینکه گالری تار و پود همزمان با هفته دولت مجددا بازگشایی می‌شود، گفت: این گالری آماده برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری است.
کد خبر: ۹۵۳۶۵۵۷
|
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، روح اله منوچهری مدیر سازمان اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور ضمن گرامی داشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: با بازگشایی مجدد گالری تار و پود همزمان با هفته دولت ، این مدیریت آماده برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری و میزبان هنرمندان و علاقه مندان به رویدادهای فرهنگی و هنری است. همچنین کافـه کتاب به منظور ایجاد فضای مناسب دانشجویی جهت مطالعه همزمان کتاب و بهره مندی از امکانات و فضای جذا ب آن از اول تیر ماه بازگشایی شده است و در حال ارائه خدمات به مراجعین می باشد.
منوچهری افزود : راه اندازی سینما فرهنگ در مراحل پایانی خود است و با رفع نواقص در آینده ای نزدیک تقدیمِ علاقه مندان به هنر هفتم خواهد شد.
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور افزود: واحد اسـناد مدیریت منطقه جنوب کشور با موجودی 20 میلیون برگ سند و همکاری با 90 دستگاه اجرایی و شناسايي پرونده هاي راكد دستگاههای اجرایی و سازمان هاي دولتي و وابسته به دولت، ارزشيابي و تعيين تكليف اوراق بمنظور انتقال اسناد با ارزش نگه داري دائم به آرشيو ملي و امحاي اوراق زائد براساس مجوزهاي مصوب شوراي اسناد ملي به ارائه خدمات ميپردازد.

به گفته وی، در این مدت 32 دستگاه بررسی شده که ارزشیابی اسناد ملی در دستگاه های دولتی و تنظیم صورتجلسات آن ها و انتقال 473 کارتن، 4123 پرونده و 463431برگ اسناد دولتی ارزشمند به مخازن انجام شده است.

منوجهری ادامه داد: امسال 1165 مترمربع آزادسازی فضای اداری دستگاه های دولتی در استان ها صورت گرفته است. 170 برگ اسناد و عکس باارزش تاریخی، قدیمی و خاندانی از مجموعه داران و صاحبان اسناد شناسایی و گردآوری شد. 917 پرونده تنظیم و توصیف و همچنین 43835 برگ سند به پژوهشگران استانی ارائه شد.
مدیر اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور تصریح کرد: همچنین واحد کتابخانه؛ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور با موجودی 64 هزار نسخه کتاب، 5111 نسخه پیایند، 624 نسخه منابع خطی و نادر، 1516 نسخه کتب سنگی و سربی ، 7430 نسخه پایان نامه و کتاب های موجود در تالار تخصصی فارس شناسی با حدود 5 هزار جلد کتاب آماده ارائه خدمات به 30 هزار عضو دائم و پژوهشگر است.
وی گفت: به منظور ثبت و نگاهداشت اقدامات خیرخواهانه و استفاده از تجربیات ارزنده و گرانبهای خیرین برای نسل حال و به خصوص آینده ، با 10 نفر از خیرین مجمع عالی استان فارس مصاحبه انجام شده است که بیش از 1500 دقیقه مصاحبه تاریخ شفاهی در شش ماه نخست سال 1402 انجام گرفته است.
از دیگر برنامه های مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور؛ برگزاری کارگاه های تخصصی حافظ خوانی، مثنوی خوانی، کتاب شناسی، سند شناسی و برگزاری سلسله کارگاه های تخصصی فیلم و عکس و برگزاری نمایشگاه های مناسبتی شامل مجموعه تصاویر قرآن ‌های خطی منتخب از قرآن نگاران ایرانی در کتابخانه ها و موز‌ه های ایران و جهان، نمایشگاه نسخ خطی سعدی، نمایشگاه دهه کرامت ، نمایشگاه خلیج فارس، عفاف و حجاب و ... است که مدیرکل این سازمان به آن اشاره کرد.
منوچهری تصریح کرد: در یک سال گذشته تعداد 274 سند به مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور اهداء شده است.

وی با بیان اینکه مدیریت منطقه جنوب کشور به عنوان یک سازمان علمی و فرهنگی آمادگی دارد اسناد دارای ارزش تاریخی در دست مردم فارس و کهگیلویه و بویر احمد را در قالب اهدایی، فروش سند یا امانت پذیرش و نگهداری کند، افزود: لازم به ذکر است منابع بعد از دریافت در این سازمان پس از کارشناسی، آفت زدایی می گردد و بعد از فهرست نویسی و ثبت در اختیار پژوهشگران یا در معرض نمایش قرار می گیرد. اضافه می نماید منابع یاد شده در شرایط مطلوب با رعایت استانداردهای فنی حفاظت و نگهداری می شود.
مدیرکل اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور در ادامه، آمادگی خود را جهت انعقاد تفاهم نامه با مراکز فرهنگی و پزوهشی اعلام می دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها