خبرهای داغ:
شم‌آبادی تأکید کرد

لزوم احیای جهاد سازندگی / امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری به الگوی مدیریت جهادی نیاز دارد

همدان-رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگرسازان بی‌سنگر با بیان اینکه امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری به الگوی مدیریت جهادی نیاز دارد، بر  لزوم احیای جهاد سازندگی تاکید کرد و گفت: امروز جامعه ما به این الگو نیاز دارد.
کد خبر: ۹۵۳۲۶۸۸
|
۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدعلی شم آبادی در یادواره ۱۰۰ شهید سنگرساز بی‌سنگر مجموعه جهاد کشاورزی استان همدان که در راستای کنگره بزرگداشت ۸ هزار شهید استان در حسینیه امام خمینی (ره) همدان برگزار شد، برگزاری یادواره شهدا را اقدامی ارزشمند در راستای زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت دانست و اظهار کرد: امروز به برکت خون شهدا و هدایت امامنین انقلاب از فراز و فرود‌ها و پیچ و خم‌های پر فتنه ۴۴ سال اخیر به خوبی عبور کردیم و دشمنان را ناکام گذاشتیم.

وی با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران با داشتن مجموعه‌ای از توانمندی‌ها، اقتدار و ظرفیت‌های عظیم، جهان را متحیر کرده است، گفت: امروز ایران اسلامی نه تنها منطقه بلکه فراتر از منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگرسازان بی‌سنگر با اشاره به اینکه در کنار عزت، عظمت، اقتدار و بالندگی کشور، مردم و جامعه به مشکلاتی مبتلا هستند، بیان کرد: امیدواریم خداوند به عزت و عظمت شهدا و نگاه و برکت و دعای پر خیر آن‌ها این مشکلات را حل و تداوم قدرتمند و با صلابت نظام جمهوری اسلامی را همراه داشته باشیم.

وی با اشاره به وجود ۱۰۰ شهید جهاد سازندگی در استان همدان، به نقش اثربخش جهاد سازندگی در دوران تشکیل اشاره و تصریح کرد: جهاد سازندگی و سنگرسازان بی‌سنگر دو مقوله مهم در کنار هم بودند که در نهاد انقلاب اسلامی شکل گرفتند و اقدامات اثربخشی داشتند.

شم‌آبادی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی بنا بر ضرورت نهاد‌هایی متولد شد که مستقیما در خدمت اهداف ویژه انقلاب اسلامی بود، عنوان کرد: یکی از نهاد‌هایی که در این راستا تشکیل شد، جهاد سازندگی بود.

وی با بیان اینکه جهادسازندگی در مدت کوتاهی پس از شکل‌گیری انقلاب، در ۲۷ خرداد سال ۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد، اضافه کرد: جهاد سازندگی نهادی از پیکره کلی نظام بود و طی دو دهه فعالیت کرد که عمدتا دهه اول آن اوج‌گیری، اقتدار و اعتلای جهاد سازندگی و دهه دوم زمینه‌هایی برای تنزل و تضعیف آن ایجاد شد و تبدیل شدن آن به وزرات جهاد سازندگی و تداوم آن در دهه دوم هم منشاء خدمات بسیاری و تحولات بزرگی شد.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگرسازان بی‌سنگر با تاکید بر اینکه جهاد سازندگی بلافاصله بعد از تشکیل به سمت رسیدگی به نیاز‌های روستا‌ها حرکت کرد، یادآور شد: در آن زمان جهاد از درون شروع به کار کرد و در فرآیند بسیار سریع و پیچیده فکری، فرهنگی و اجتماعی به ۷۰ درصد از سرزمین و جمعیت کشور که عمدتا مناطق روستایی بود خدمات ارزشمند و بزرگی در حوزه بهداشتی، عمرانی، کشاورزی، اجتماعی و... ارئه داد.

وی با بیان اینکه نقش جهاد سازندگی در دفاع مقدس نقش مهم و بی‌بدیلی بود، عنوان کرد: جنگ که شروع شد، بدون اینکه جهاد سازندگی دستوری از جایی بگیرد، وارد عرصه و میدان شد و با  تأمین پشتیبانی رزمندگان در خط مقدم نقش مهمی در  جنگ و عملیات‌ها ایفا کرد.

شم آبادی با اشاره به اینکه جهاد سازندگی در جنگ اقدامات پیچیده، فنی و مبتکرانه انجام می‌داد که بدون انجام این اقدمات انجام برخی عملیات‌ها امکانپذیر نبود، گفت:  جهاد سازندگی در جنگ انواع پل‌ها را در پیچیده‌ترین آب‌ها، رودخانه‌ها، کوهستان‌ها و شرایط سخت ایجاد کرد که بدون آن امکان انجام برخی عملیات‌ها نبود و مهندسی رزمی جنگ را شکل داد و موشک‌هایی را با سوخت جامد ساخت و کار‌های بزرگی انجام داد.

وی اضافه کرد: برای انجام عملیات والفجر ۸ در منطقه فاو برای عبور از اروند و انتقال تجهیزات پدافندی و پشتیبانی رزمندگان مشکلاتی بود و این کار عملا غیر ممکن بود، اما جهاد سازندگی با طراحی و ساخت پل در بدترین نقطه اروندرود نقش بسزایی در این عملیات داشت.

رئیس هیئت‌مدیره کانون سنگرسازان بی‌سنگر با تاکید بر اینکه جهاد سازندگی در دوران جنگ اقدامات اثربخشی انجام داد که شاید بدون آن در جنگ به پیروی نمی‌رسیدیم، اضافه کرد: جهاد در عرصه دفاع مقدس در کنار سپاه و ارتش به عنوان رکن سوم به گونه‌ای جانمایی و مستحکم کرد که  با مهندسی رزمی که انجام داد بسیاری از عملیات‌ها شکل گرفت و علاوه بر آن امکانات، تجهیزات و شرایط، مهمات و نیاز‌ها را برای رزمندگان آماده می‌کرد که دشمن را متحیر کرده بود.

وی با اظهار تاسف از اینکه جهاد سازندگی با وجود اقدامات بسیار و کار‌های بزرگ بعد از دو دهه با دو بال عظیم به انحلال کشیده شد، بیان کرد: جهاد سازندگی نهادی از پیکره کلی نظام بود که متاسفانه در سال ۷۹ به دلیل برخی تفکرات و مشکلات به فراموشی سپرده شد و با ادغام دو نهاد به وزرات جهاد کشاورزی تبدیل شد.

شم آبادی با بیان اینکه امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری به الگوی مدیریت جهادی نیاز دارد، بر  لزوم احیای جهاد سازندگی تاکید و اظهار کرد: امروز جامعه ما به این الگو نیاز دارد و باید جهاد سازندگی را به عنوان الگویی که در نظام سازی مبانی فکری امام خمینی (ره) بود مورد توجه قرار دهیم؛ الگوی بسیار مهمی که شکل گرفت، خروجی و ثمره داد، اما بعد از دو دهه آن را خاموش کردند.

وی به اقدامات صورت گرفته در راستای احیای جهاد سازندگی در کشور اشاره و عنوان کرد: در این راستا شورای عالی جهاد سازندگی ایجاد شده، اما در بحث جهاد سازندگی و فرهنگ سنگرسازان بی سنگر باید بر مبنای مستندات و بر مبنای آنچه که از تاریخ، تاریخ دفاع مقدس و تاریخ جهاد سازندگی در دستمان است به عنوان الگوی جهاد سازندگی معرفی کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار