خبرهای داغ:
سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه از برگزاری آیین سنتی خیمه سوزان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در سرخه خبر داد.
کد خبر: ۹۵۲۹۳۲۶
|
۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از سرخه، همزمان با فرارسیدن ماه محرم و برپایی مراسم های عزاداری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع)، مراسم خیمه سوزان در شهرستان سرخه برگزار می شود.

حسن عربی سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه در این باره در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: از مراسمات معنوی که همه ساله با فرا رسیدن ماه محرم به صورت ویژه و خاص در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در سرخه برگزار می‌شود.

او افزود: مراسم خیمه سوزان (برپایی خیمه‌های کاروان امام حسین (ع)، آتش زدن خیمه ها و حرکت کاروان اسرا به صورت نمادین همزمان با حرکت کاروان اسرای صحرای کربلا) انجام خواهد شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان سرخه خاطرنشان کرد: در حال حاضر خيمه سوزان روز نهم محرم (بانی خیمه سوزان روز تاسوعا هیات قمر بنی هاشم یا تکیه آقا علی چال) بوده و براساس حمله و آغاز درگيري در صحرای کربلا صورت مي‌پذيرد و خيمه سوزان روز دهم محرم (بانی خیمه سوزان روز عاشورا هیئت ابوالفضل العباس یا تکیه پشت خندق) بوده و  براساس غارت و اسارت خاندان امام حسین انجام می گیرد.

عربی ادامه داد: دسته عزاداری عرب نیز در این مراسم به عنوان یکی از آیین‌های محرمی ویژه شهر سرخه در روزهای نهم محرم (تاسوعای حسینی) و دهم محرم (عاشورای حسینی) برگزار می‌شود. در این دو روز افرادی با لباس عرب در قالب دسته‌ سینه زنی به طرف قتلگاه یا آیین خیمه سوزان در شهر سرخه می‌روند.

او بیان داشت: براساس مستندات موجود دسته عزاداری عرب با اشعار مخصوص، لباس منحصر به فرد با سينه زني چندین دهه پيش در سرخه آغاز شده و كماكان ادامه دارد. دسته عزاداری عرب در روز تاسوعا توسط هیئت قمر بنی هاشم (تکیه آقا علی چال) و در روز عاشورا توسط هیئت ابوالفضل العباس (ع) (تکیه پشت خندق) برگزار می شود.

گفتنی است آیین خیمه سوزان اوج قساوت و وحشی‌گری سپاه عمربن سعد و ابن زیاد را در واقعه عاشورا به تصویر می کشد.

همچنین این مراسم معنوی به شماره ۲۳۴۱ در سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها