خبرهای داغ:
شاهرود_رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: عمل جراحی پیوند (بای پس) عروق کرونر قلب در بیماری با نقص مادرزادی که قلبش در سمت راست قرار داشت (دکستروکاردی) در بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود با موفقیت انجام شد.
کد خبر: ۹۵۲۰۴۱۰
|
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲

انجام عمل جراحی بای پس عروق کرونر قلب در شاهرودبه گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر حسین شیبانی با اشاره به اینکه کمتر از یک درصد افراد ممکن است هنگام تولد دچار دکستروکاردی باشند، اظهار کرد: در این افراد برخلاف افراد طبیعی که قسمت عمده قلب در طرف چپ قفسه سینه قرار دارد، قلب‌شان در سمت راست قفسه سینه و در شرایطی معکوس نسبت به افراد طبیعی قرار می‌گیرد.
او با بیان اینکه دکستروکاردی یا قرارگیری قلب در سمت راست قفسه سینه یک وضعیت نادر قلبی است، افزود: برای نخستین بار عمل جراحی پیوند (بای پس) عروق کرونر قلب به آئورت (عمل جراحی قلب باز) در مردی ٥٧ ساله با نقص مادرزادی دکستروکاردی در اتاق عمل جراحی قلب بیمارستان امام حسین (ع) دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با موفقیت کامل انجام شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ادامه داد: در این نوع بیماری قلب به جای این که در جای معمول خود در سمت چپ قفسه سینه باشد در سمت راست قرار می‌گیرد و به‌علت چرخش قلب به‌طرف راست، تناسب و جایگاه عروق کرونر و آئورت نیز تغییر یافته و در بیشتر موارد دسترسی به آن‌ها دشوار می‌شود و به همین دلیل عمل پیوند این بیماران با سختی و احتمال بالای بروز عوارض همراه است.
شیبانی با بیان اینکه این عمل توسط گروه جراحی قلب بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود به ریاست پروفسور هرموز مه‌منش با موفقیت کامل انجام شد، افزود: بخش جراحی قلب این بیمارستان به امکانات و تجهیزات به‌روز مجهز است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تصریح کرد: قلب انسان به‌صورت طبیعی در قفسه سینه و یک‌سوم آن در میان‌سینه (مدیاستن) و دو سوم آن در طرف چپ قفسه سینه قرار گرفته است.
شیبانی افزود: این عمل حدود سه ساعت طول کشید و روند بهبودی بیمار پس از عمل به طور کامل طبیعی است.
او با اشاره به اینکه بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود دارای گروه تخصصی بخش قلب است، ابراز کرد: شرایط برای راه‌اندازی بخش عمل پیوند قلب نیز در این بیمارستان در حال فراهم شدن است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار