حجت‌الاسلام افتخاری تأکید کرد

ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

همدان-امام جمعه صالح آباد بابیان اینکه در جامعه ما به دلایل متعددی امر به معروف و نهی از منکر مغفول واقع شده است، گفت: در ابتدا نیز باید امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه احیا کنیم و بعد به آن بپردازیم.
کد خبر: ۹۵۱۸۸۰۱
|
۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶
ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت‌الاسلام حمید افتخاری در نشست شورای امر به معروف و نهی از منکر که با حضور  اعضای تذکر لسانی حوزه و پایگاه‌های مقاومت (سفیران مهر) و مسئولان اجتماعی پایگاه‌های مقاومت در حوزه حضرت معصومه(س) صالح آباد برگزار شد، اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک بحث بسیار دامنه دار و عمیق و اثرگذار است، امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات الهی است که باتوجه به روایات در رأس همه واجبات قرارگرفته است.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) گفت: در جامعه اسلامی همه افراد نسبت به جامعه و دیگران مسئول هستند بنابراین پیامبر گرامی اسلام (ص) همه مسلمانان را در مقابل همديگر و جامعه مسئول می‌داند و در منطق اسلامی برای هر انسان مومن و متدینی امر به معروف و نهی از منکر کردن با وجود شرایط واجب است.

امام جمعه بخش صالح آباد شهرستان بهار افزود: کسی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر انجام دهد باید بداند آنچه که شخص به جا نمی‌آورد واجب است و آنچه که به جا می‌آورد باید ترک کند و کسانی که می‌خواهند امر به معروف و نهی از منکر کنند نیازمند آموزش هستند و آشنایی با احکام نیز در این راستا حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: کسی که مورد امر به معروف و نهی از منکر واقع می‌شود باید قبول کند و حق اعتراض از نظر شرعی ندارد؛ در جامعه ما به دلایل متعددی امر به معروف و نهی از منکر مقدار زیادی مغفول واقع شده و در سال‌های گذشته ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر را داشتیم که در ابتدا نیز باید امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه احیا کنیم و بعد به آن بپردازیم.

افتخاری بیان کرد: معروف هرچیزی است که عقل خوب بودن آن را درک می‌کند و مورد تایید عقل است و منکر، کار زشت و آن چیزی است که عقل آن را رد می‌کند.

وی با بیان اینکه ما با مقوله امر به معروف و نهی از منکر مواجه هستیم، گفت: بهترین راه شناخت مصادیق منکر و معروف و تشخیص منکر و معروف رجوع به شرع و دین مقدس است و برخی از مصادیق معروف و منکر را در قرآن کریم از جمله ایمان، تقوا، صبر، اطاعت از خدا و رسول، توبه، جهاد، عدالت ورزيدن معروف هایی هستند که در روایات ذکر کرده است و کفر، عصیان، جهل، نفاق، ظلم، اطاعت کفر، دروغگویی و خیانت نیز برخی از مصادیق منکر است که در کتاب الهی اشاره شده است‌ .

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار