خبرهای داغ:

طرح آبخیز تا جالیز در ۲۰ شهرستان فارس اجرا می‌شود

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان فارس از اجرای طرح آبخیز تا جالیز با هدف پایداری و افزایش آبدهی حوزه آبخیزداری و قنوات در سطح استان فارس خبر داد.
کد خبر: ۹۵۰۶۲۰۲
|
۳۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶

طرح آبخیز تا جالیز در 20 شهرستان فارس اجرا می شود

به گزارش خبرگزاری بسیج از فارس، اسماعیل قزل سفلی اظهار داشت: طرح آبخیز تا جالیز به صورت مشترک توسط سازمان بسیج سازندگی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری در سطح 20 شهرستان استان فارس اجرا خواهد شد.

مسئول بسیج سازندگی استان فارس افزود: بر اساس این طرح، نیاز سنجی و مطالعات انجام گرفته از طرف جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیز داری و با استفاده از اعتبار محرومیت زدایی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، عملیات اجرایی این طرح ها به همت بسیج سازندگی استان فارس و گروه های جهادی به عنوان معین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح‌ها سبب کاهش سیلاب و تقویت آب‌های زیر زمینی و بهبود آبدهی قنوات به صورت کمّی می‌شود؛ اظهار داشت: مساله آب و توجه به منابع آبی از عمده چالش های استان فارس بشمار می رود بگونه ای که در بسیاری از مناطق با مشکل کم آبی مواجه هستند. یکی از راهکارهای پیشینیان برای مقابله با مشکل کم آبی و مهار سیل و حفظ منابع آبی سطحی و زیر زمینی احیای قنوات و اجرای طرح های آبخیز داری بوده است.

عملیات اجرایی این طرح به چند روش بند خاکی، خشکه چینی، گابیون بندی (سنگ و توری)، سنگ و سیمان و ... به منظور حفاظت از خاک، کنترل سیلاب، آبخوان داری، پخش سیلاب و حوضچه های تغذیه مصنوعی انجام می شود که پیامد آن کاهش قدرت تخریب سیل، ذخیره سازی آب و تغذیه سفره های زیر زمینی در مناطق هدف می گردد که در اجرای آن از ظرفیت های تخصصی سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری، شرکت ها و مهندسین و مجریان بومی و گروه های جهادی تخصصی استفاده خواهد شد.

قزل سفلی گفت: قنوات به عنوان یک سنت قدیمی در تامین منابع آب، در سطح روستاها با مشارکت های مردم ایجاد شده است و نگهداری آن نیز فقط با همین روحیه کار و تلاش جمعی امکانپذیر است. لذا گروه های جهادی تخصصی با کمک کشاورزان در راستای احیاء و کمک به حفظ قنات ها به این مساله ورود خواهند کرد.
انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار