گذری بر زندگینامه شهدای انقلاب در استان مرکزی؛

ماجرای اولین شهید انقلاب شهرستان فراهان/ ۱۸ بهمن، کمیجان رنگ خون گرفت

شهید صفرعلی دستجانی، اولین شهید انقلاب شهرستان فراهان بود که در ۱۸ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ در شهر کمیجان به دست مأموران رژیم شاهنشاهی به شهادت رسید.
کد خبر: ۹۴۸۶۱۹۹
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ در انقلاب اسلامی ایران تنها پایتخت نشینان و مردم شهرهای بزرگی چون تبریز و اصفهان و مشهد تاریخ‌ساز نشدند بلکه مردم شهرهای کوچکی نظیر فراهان نیز پا به پای سایر هم وطنانشان در روزهای مهم سال ۱۳۵۷ نقش آفرین بودند.

شهید صفرعلی دستجانی در یکم تیرماه سال ۱۳۳۰ در روستای دستجان از توابع فراهان به دنیا آمد. وی دوران کودکی را در دستجان گذراند و ضمن تحصیل در مکتب، به پدرش در کار کشاورزی هم کمک می کرد.
در سال 1350 با دختری از اهل روستای دستجان ازدواج کرد و ثمره این ازدواج سه فرزند شد.

شهید دستجانی در جریان انقلاب و مبارزات علیه رژیم شاهنشاهی حضور پررنگ داشت. در روز ۱۶ بهمن سال ۱۳۵۷ در تظاهرات مردم کمیجان یکی از ماموران رژیم شاهنشاهی توسط پیرزنی از اهالی این شهرستان خلع سلاح می شود و ماموران رژیم که به دنبال بهانه‌ای برای سرکوب تظاهرات مردم بودند از تاریخ ۱۷ تا ۱۹ بهمن‌ماه با تمامی امکانات و توان نظامی و تجهیزاتی وارد شهر می‌شوند.
۱۸ بهمن ماه مصادف با چهلم شهدای مشهد، مردم کمیجان بی اعتنا به هشدارهای ماموران رژیم، مراسم گرامیداشت این شهدا را برگزار می کنند.

شهید صفرعلی دستجانی هم همراه اهالی روستا در مراسم حضور پیدا می کند، پس از پایان مراسم ناگهان صدای تیراندازی بلند شود و ماموران به سمت مسجد برگزاری مراسم یورش بردند؛ جمعیت به سرعت متفرق شد، و صفرعلی و عده ای از مبارزین برای فرار از دست ماموران رژیم به داخل یکی از منازل اطراف مسجد پناه بردند.
چون انتظار درگیری از قبل می‌رفت همسایه‌های اطراف مسجد درب منازل خود را باز گذاشته بودند تا در صورت درگیری مردم به منازل پناه ببرند، زمانی که شهید صفرعلی با مبارزین وارد یکی از حیاط ها شدند، صفر علی بعد از پناه آوردن مبارزین به جلوی در برگشت تا در را ببندد و مانع ورود ماموران رژیم شود اما با اصابت گلوله ماموران به آسمان عروج می کند.

یاد امام راحل، امام خمینی(ره) را گرامی می‌داریم و شادی روح پرفتوح و سراسر برکت، راسخ، پربصیرت و بی‌مانند ایشان، درود و صلوات می‌فرستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار