مطالبه‌ از شهروندان، پاسخ از مسئولان؛

خطر در جاده آرامستان/ رفع گره ترافیکی چشم به راه تصمیم مسئولان/ تملک اراضی عامل اصلی کندی پروژه فراهان

بررسی جوانب لازم برای اجرای یک پروژه عمرانی و آماده‌سازی مقدمات پیش از ابلاغ و عقد قرارداد با پیمانکار می‌تواند به نفع عملکرد مدیریت شهری در جلب رضایت مردم و حفظ حقوق بیت‌المال باشد.
کد خبر: ۹۴۸۰۲۱۳
|
۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حجم مراجعات به آرامستان اراک به ویژه در روزهای آخر هفته، سبب بروز مشکلات فراوانی جهت دسترسی به آرامستان و ازدحام ترافیکی در محدوده ورودی – خروجی این سایت و در مسیرهای اتصالی قطعات مختلف شده است؛ به گونه‌ای که تردد در این محدوده‌ها بدون حضور و کنترل شدید و پر تعداد پلیس راهور دشوار می‌شود.

مهم‌تر از همه اینکه مسیر اصلی دسترسی به آرامستان در کمربندی شمالی کلانشهر اراک قرار دارد؛ مسیری که روزانه شاهد تردد وسائل نقلیه سنگین و سبکی است که می‌تواند خطرات جانی و مالی برای شهروندان و مراجعان به همراه داشته باشد.

نبود پارکینگ و گره کور ترافیکی در مسیر ورودی و خروجی آرامستان، ضمن اینکه باعث بالا رفتن احتمال تصادفات می‌‌شود؛ باعث اتلاف وقت مراجعان و حتی سایر رانندگانی است که به ناچار می‌بایست برای تردد بیرون و درون شهری از این کمربندی استفاده کنند.

متاسفانه کمربندی شمالی اراک دارای مشکلات عدیده‌ای از جمله نامناسب بودن آسفالت در چندین نقطه از مسیر، نبود حفاظ در برخی نقاط، وجود دوربرگردان‌های خطرناک و حادثه‌ساز، عدم خط‌کشی مناسب یا وجود خط‌کشی‌های بی‌دوام، روبرو است که منجر به این می‌شود که سالانه جان بسیاری از شهروندان این شهر در سوانح ترافیک با خطر مرگ مواجه شود.

تقریبا هیچ تابلو هشدار‌ دهنده‌ای وجود ندارد. در این مسیر دو شهرک بر سرراه قرار دارد که برای دسترسی به‌آن‌ها دوربرگردان‌های طراحی شده که خود بر افزایش بار ترافیک این کمربندی افزوده است، در نزدیکی مرکز آموزش علمی کاربردی و مدرسه‌ی واقع شده در این کمربندی به غیر از پل هوایی، تعدادی هم سرعت‌گیر ایجاد شده تا بدین‌ وسیله از سرعت سرسام‌آور وسایل نقلیه کاسته شود. عبور موتورسیکلت‌ها بدون رعایت نکات ایمنی، ورود و خروج خودروها از جاده‌های انحرافی به محور اصلی و عدم توجه رانندگان به حقوق دیگر رانندگان از دیگر دلایلی است که باعث بروز تصادفات در این مسیر شده است.

خطر در جاده آرامستان/ مطالبه‌ از شهروندان، پاسخ از مسئولان

جاده آرامستان ایمن نیست

یکی از کارشناسان حوزه ترافیک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی درخصوص وضعیت ترافیکی آرامستان گفت: طرح کاملی برای آرامستان دیده نشده است؛ خودروهای سنگین عبوری از این مسیر تردد می‌کنند نبود طرح ترافیکی برای این نقطه و سردرگمی ترافیک در شرایط فعلی عمده مشکل کنار گذر آرامستان است و مدیران شهری باید در این زمینه همتی کنند، ورودی‌ها و خروجی‌ها را مشخص و حرکت خودروها را کانالیزه کنند.
وی افزود: کمربندی شمالی اراک یکی از معابر پر حادثه است؛ عمده دلیل بروز تصادفات در این کنارگذر، تداخل حرکتی خودروها با یکدیگر، وجود دوربرگردان‌های غیراستاندارد در انتهای خیابان امام خمینی(ره)، مقابل موتوری شهرداری، انتهای خیابان داوران که در واقع بریدگی هستند نه دوربرگردان، حادثه ساز شده‌اند.

خطر در جاده آرامستان/ مطالبه‌ از شهروندان، پاسخ از مسئولان
مطالبه‌ از شهروندان، پاسخ از مسئولان

شهروندان شهرک‌های حاشیه کمربندی از وضعیت موجود بسیار نگران هستند. یکی از آنان در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج استان مرکزی گفت: این کمربندی اکنون بستر انواع حوادث از جمله سوانح رانندگی و ایجاد بار ترافیکی در برخی نقاط پر تردد است.

یکی از دیگر شهروندان نیز در این زمینه گفت: نبود امنیت جاده‌ای در این مسیر پر ترافیک و پر خطر سبب تصادفات زیادی شده و تنها شهروندان هستند که بهای این معضل بزرگ جاده‌ای را با جان و مال خود می‌دهند.

یکی از شهروندان دیگر نیز بیان کرد: از مسئولان راه و شهرسازی درخواست داریم در مورد این کمربندی چاره‌اندیشی کنند تا مردم شهرک‌های حاشیه کمربندی از خطرات موجود در امان بمانند. لذا تعیین تکلیف کمربندی توسط استاندار مرکزی می‌تواند راهگشایی جهت بهبود اوضاع این محور پر خطر تلقی شود.

خطر در جاده آرامستان/ مطالبه‌ از شهروندان، پاسخ از مسئولان
محور بلاتکلیف آرامستان نیازمند عزم مسئولان

جاده آرامستان برای سامان‌بخشی نه تنها نقش یک دستگاه، بلکه عزم و اراده‌ای جمعی در استان را می‌طلبد. در چنین شرایطی ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح برای كاهش بار ترافيكى معابر از اهمیت خاصی برخوردار است و می‌تواند نقش بسزایی در بهبود حوزه حمل‌و نقل شهری داشته باشند.
دوره پنجم شورای شهر اراک در آخرین سال فعالیت خود اجرای 5 پروژه عمرانی به همراه یک پروژه در حوزه حمل و نقل را مصوب کرد؛ این پروژه‌ها شامل تقاطع‌های غیرهمسطح میدان امام حسین(ع)، فرودگاه، میدان مقاومت، امام خمینی(ره)، جاده فراهان و نهایتاً آرامستان بود که از این بین تقاطع‌های غیرهمسطح میدان مقاومت و امام حسین(ع) و امام خمینی(ره) عملیاتی و آغاز می‌شود.

با آغاز به کار شورای ششم شهر اراک روند اجرای پروژه‌ها ادامه می‌یابد و دمیده شدن روحیه انقلابی در این شورا و تحقق بودجه باعث شد که طبق برنامه زمان‌بندی شده کارها تا به امروز پیش برود؛ و در ادامه‌‌ی اجرای مصوبات شورای پنجم، در سال جاری نیز اجرای پروژه جاده فراهان از سوی شهرداری به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء واگذار شد و در این راستا کارگاه تجهیز و فعالیتِ کند و کاری آغاز شد.

آخرین خبرها از اجرای پروژه فراهان

اکنون با گذشت چند ماه از شروع اجرای پروژه از سوی پیمانکار و استیضاح و برکناری شهردار از سوی اعضای شورای شهر، زمزمه‌هایی از توقف اجرای پروژه شنیده می‌شود.

با پیگیری خبرنگار خبرگزاری بسیج از برخی اعضای شورای شهر درخصوص توقف یا ادامه اجرای پروژه، برخی از اعضای شورای شهر اذعان دارند که اجرای این پروژه‌ بدون رفع معارض و تملک اراضی اطراف پروژه و تعطیلی تعدادی از فعالیت‌های اقتصادی در محدوده این پروژه، باعث ایجاد بی‌نظمی در اجرای پروژه می‌شود.
اجرای هر چه سریع‌تر پروژه‌های عمرانی به نفع مردم و شهرداری است

قربانی رئیس شورای شهر اراک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج، درخصوص توقف اجرای پروژه جاده فراهان گفت: پروژه فراهان پیوست پروژه آرامستان نیست بلکه پروژه آرامستان است که پیوست زیرگذر میدان فراهان خواهد شد، لذا به نظر می‌رسد که اگر بخواهد این پروژه انجام شود اول باید تکلیف ترافیک آرامستان حل شود، یعنی اول باید رینگ آرامستان رفع اشکال و آماده بهره‌برداری گردد.
وی ادامه داد: اعتقاد قلبی دارم هر پروژه عمرانی در هر کجای شهر، حتی یک ماه زودتر انجام شود به نفع بیت‌المال خواهد بود. به طور مثال اگر این پروژه اکنون با هزار میلیارد تومان اجرا و تکمیل شود، بهتر خواهد بود چراکه قطع به یقین سال آینده باید 50 درصد برای اجرای آن اضافه‌تر هزینه کنیم؛ لذا این پروژه‌های عمرانی سنگین هر چه زودتر با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود به نفع مردم و شهرداری است.

رئیس شورای شهر اراک با تاکید بر اینکه تمامی اقدامات شورا و شهرداری در راستای رضایت مردم است، گفت: پروژه آرامستان باید لااقل همزمان با این پروژه در دستور اجرا باشد چراکه مکمل هم هستند.

قربانی در پاسخ به این سوال که آیا در شورای ترافیک طرحی برای آرامستان تائید شده یا خیر گفت: تا به حال عضو شورای ترافیک شهر اراک نبوده‌ام ولی درخصوص تائید یا رد طرح در دست بررسی از سوی شورای ترافیک، چیزی مطرح نشده است.

تملک اراضی در پروژه‌ فراهان مشکل‌ساز شده است

قاسمی سرپرست شهرداری اراک در گفتگو با خبرنگار بسیج درخصوص وضعیت پروژه فراهان گفت: اجرای پروژه فراهان مطابق نقشه مصوب نیازمند تملک اراضی است که در مساحت حدود 36 هزار مترمربعی این پروژه قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه هزینه‌ای گزاف را به سیستم شهرداری تحمیل خواهد کرد، افزود: زمانی در اجرای پروژه‌ها پیش از انجام هر کاری، برای خرید املاک در طرح، با مالک توافق می‌شود و اراضی با قیمت منصفانه تملک و کار پروژه پیش می‌رود بدون اینکه هیچ تغییری در اجرای پروژه لحاظ گردد اما زمانی هم هست که اجرای پروژه موجب افزایش ارزش افزوده در ملک و اراضی محدوده اجرای پروژه می‌شود و خوب این کار را برای تملک اراضی سخت می‌کند.

سرپرست شهرداری اراک درخصوص تعطیلی پروژه گفت: در اجرای این پروژه هم مثل خیلی از پروژه‌ها می‌بایست ابتدا کار تملک اراضی در طرح انجام می‌شد؛ متأسفانه این اتفاق نیافتاده و کار برای اجرا به پیمانکار سپرده شده است. به همین خاطر گفتیم اجازه بدهید اول تملکات را انجام بدهیم.

قاسمی افزود: براساس طرح، بزرگراهی که منتهی به آرامستان و در نهایت کمربندی شمالی می‌شود اگر پل آرامستان اجرا نشود عملا پروژه ابتر می‌ماند منتهی اگر اولویت‌بندی کنیم به نظر می‌رسد اجرای طرح آرامستان در اولویت باشد.

وی ادامه داد: پل شهید صیدی دقیقا همین کار پل جاده فراهان را انجام می‌دهد و چنانچه رینگ و انتهای کار آرامستان هم انجام شود تسهیل کاری در ترافیک آرامستان به ویژه در روزهای پر تردد خواهیم داشت.

سرپرست شهرداری اراک تصریح کرد: جاده آرامستان یکی از نقاط مخاطره آمیز و مشکل ساز است که بایستی حل شود فقط باید زمان داشته باشیم. مقرر شد قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار پروژه طرح ارائه دهد و در مراجع مربوطه بررسی شود.

وی افزود: به دلیل شرایط کوهستانی بودن جاده آرامستان می‌طلبد که طرح از منظر زیباسازی و پیوست فرهنگی نیز مورد توجه قرار گیرد و صرف ساخت یک پل نباشد که فقط بار ترافیکی را کاهش دهد. 

قاسمی با بیان اینکه ترافیک آرامستان دغدغه فکری خودم به عنوان یک شهروند بوده و هست، تصریح کرد: شاید خیلی‌ها شهرنشینی و ترافیک آن را یک دستاویز قرار داده‌اند تا به وظایف خود عمل نکنند؛ برای داشتن مدیریت شهری موفق می‌بایست تمام دغدغه‌های شهروندان را دید و برای رفع آن‌ها چاره‌اندیشی کرد نه اینکه برای حل مسئله صورت مسئله را پاک کنیم.

سرپرست شهرداری اراک ادامه داد: بدون شک به دنبال حل این مشکل هستیم؛ تقاطع آرامستان هم بدون شک در برنامه است و اگر لازم باشد به صورت مستقل انجامش می‌دهیم و در کنار آن جاده فراهان هم انجام خواهد شد.

وی درخصوص صحت تعطیلی پروژه جاده فراهان گفت: پروژه جاده فراهان بایستی انجام شود و بی‌تردید مدیریت خواهیم کرد که با کمترین هزینه بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم. 

قاسمی در پاسخ به اینکه طرح ترافیکی برای آرامستان وجود دارد یا خیر گفت: اجرای طرح جاده آرامستان به تنهایی باعث حل مشکل ترافیک خواهد شد و ما در حال پیگیری هستیم.

شهروندان انتظار دارند که دستگاه‌های نظارتی و مجموعه‌های تصمیم‌ساز در اجرای پروژه‌های شهری نظارت جدی‌تری داشته باشند، این پذیرفته نیست که پروژه‌ای به این بزرگی بدون اینکه پیش بینی‌های لازم برای بررسی جوانب و هماهنگی انجام شود به پیمانکار ابلاغ گردد. عدم هماهنگی در ابلاغ پروژه‌های شهری به این شکل، نشان از بی‌مدیریتی و ناهماهنگی مجموعه‌های متولی دارد.
حال که پروژه‌هایی مثل فراهان  آغاز به کار کرده و چندین ماه از شروع آن می‌گذرد انتظار می‌رود که مسئولین آن را به اتمام برسانند و در ادامه برای اجرای پروژه‌های آتی چاره اندیشی و هماهنگی دقیق‌تری داشته باشند.

اعضای شورای شهر نیز باید به این موضوع واقف باشند که حضور در شورای هفتم نیازمند جلب رضایت مردم در حوزه مدیریت شهری است لذا بایستی در زمان باقی مانده از عمر این شورا با همدلی و وفاق با شهرداری اراک تکلیف گره کور پروژه آرامستان را روشن سازند چراکه زیبنده مردم اراک نیست پنجشنبه‌هایی کلافه کننده را تحمل کنند.

گزارش از عاطفه محمدی
انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار