در گفت‌وگوی بسیج با مسئول صندوق قرض‌الحسنه نینوای نیشابور مطرح شد؛

فیروزه‌تراشی در نیشابور، صنعتی با قدمت ۶ هزار سال

خرمکی بااشاره به قدمت ۶ هزار ساله فیروزه تراشی در شهرستان نیشابور گفت: در سه سال گذشته یکی از اولویت های صندوق حمایت از مشاغل خانگی به ویژه فیروزه تراشی و توسعه آن در صنعت بوده است.
کد خبر: ۹۴۷۷۰۰۸
|
۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴

با ایجاد مشاغل خانگی به دنبال توسعه در صنعت هستیم/فیروزه نیشابور، قدمتی 6 هزار ساله دارد

معصومـه خرمکـی، مسـئول صنـدوق قرض الحسـنه نینـوا نیشابور در گفت و گو با خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، اظهار کرد: نام این شهرستان با نام فیروزه که قدمتی ۶ هزار ساله دارد گره خرده است و اهالـی ایـن شهرسـتان عمدتـاً در کار فیروزه تراشـی مشـغول اند بـه همیـن دلیـل صندوق هـای قرض الحسـنه ای کـه در ایـن شهرسـتان واقع شده اند نیز عملاً به دنبال توسعه این صنعت هستند.

وی با اشاره به گذشت ۳ سـال از فعالیـت این صندوق قرض الحسـنه در شهرستان بـا ۸٠ نفـر عضـو در سـال ۹۷ و بـا حـق عضویـت ۲٠ هـزار تومـان ادامه داد: بیشـتر وام هایـی کـه اعضـای صنـدوق دریافـت کرده انـد بـه منظـور اشـتغالزایی با ارقامی بیـن ۱ تـا ۳ میلیـون تومـان اسـت کـه بـا ایـن ارقـام می تـوان یـک کارگاه کوچـک خانگـی راه اندازی و چرخه فیروزه تراشـی را فعال تر کرد.

مسـئول صنـدوق قرض الحسـنه نینـوا نیشابور تصریـح کرد: در کارگاه هـای فیروزه تراشـی عمدتـاً دو نفـر مشغول به فعالیت هستند که با توجه به میزان وام هایی که تاکنون برای فعالیت در فیروزه تراشی اختصاص یافت به طور میانگین ۲٠ نفر در این صنعت مشغول به فعالیت شدند.

خرمکی با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت هایی که این صندوق رونـق کارگاه های خیاطـی و دوخـت لباس هـای محلـی اسـت کـه بعـد از فیروزه تراشـی بـه عنوان شـغل دوم اهالی شهرسـتان نیشابور محسوب می شود خاطرنشان کرد: در کارگاه های خیاطـی نیـز بـه طـور میانگیـن ۳ نفـر مشـغول بـه فعالیـت هسـتند کـه بـا احتسـاب شـاغلین در حـوزه فیروزه تراشـی حـدود ۱٠٠ نفـر اشـتغالزایی داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه انتظار داریم خیرین نیشابوری پای کار بیایند تا بتوانیم میزان موجـودی صنـدوق را برای اشتغالزایی افزایـش دهیـم، اضافه کرد: در سال تحصیلی گذشته بسته های بهداشتی همراه با لوازم التحریـر بـه نیازمنـدان اعطـا شـد کـه انتظـار داریم ایـن فعالیت با قدرت و با حمایت بیشتر خیرین در سال جدید نیز صورت پذیرد.

مسـئول صنـدوق قرض الحسـنه نینـوا نیشابور، کلاس هـای تولیـدی ماننـد زنبـورداری، نقاشـی، گلیم بافـی، قـرآن و نهج البلاغـه، خیاطی، خوشنویسی و خطاطی از دیگر فعالیت های این صندوق برشمرد که استقبال خوبی از این کلاس ها انجام شده است.

ب۲۶۲۳
 انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار