مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی:

شمار کارگران دارای حقوق معوق استان مرکزی 40 درصد کاهش یافت/هیچ واحد تولیدی در دولت سیزدهم تعطیل نشده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: تعداد کارگران دارای حقوق معوق این استان در 7 ماهه ابتدایی سال گذشته 702 نفر بود که این آمار در پایان مهرماه امسال به 49 نفر کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۴۷۶۱۴۳
|
۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴

جمشید امیدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی در بازدید از خبرگزاری بسیج استان مرکزی به گفتگو با خبرنگاران این رسانه نشست و به شرح عملکرد این اداره کل در بخش های مختلف پرداخت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با تاکید بر بهبود وضعیت اشتغال استان گفت: وضعیت اشتغال در سطح استان از سال 99 دارای یک روند صعودی است؛ در بحث وضعیت اشتغال در استان مرکزی از سال 96 تا 99 آمار شاغلین در استان روند نزولی داشت اما از 99 تا 1400 این آمار روند صعودی پیدا کرده است.

ایجاد 11 هزار فرصت شغلی جدید

وی نرخ اشتغال در استان را 2.1 درصد عنوان کرد و افزود: سال 96 آمار شاغلین استان 425 هزار نفر بوده که با روند کاهشی سه ساله در سال 99 این آمار به 374 هزار نفر رسید؛ خوشبختانه در سال 1400 این رقم به 385 هزار نفر رسید که افزایش حدود 11 هزار نفری را از سال 99 تا 400 نشان می‌دهد.

امیدی به کاهش نرخ بیکاری در استان اشاره و تصریح کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی در تابستان امسال نسبت به سال گذشته 1.3 دهم درصد کاهش یافته و به 6.4 درصد رسیده است.

کاهش 50 درصدی آمار مقرری‌بگیران «بیمه بیکاری»

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ اشتغال در استان رو به بهبود است، گفت: تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در مرداد سال 1400 حدود شش هزار و 911 نفر بوده که این رقم در پایان مرداد ماه امسال به سه هزار و 445 نفر رسیده که از کاهش 50 درصد مقرری بگیران بیمه بیکاری و ورود این افراد به بازار کار حکایت دارد.

وی ادامه داد: پایان تیرماه سال 99 تعداد افرادی که بیمه شده تامین اجتماعی بودند 306 هزار و426 نفر بوده و این رقم در تیر ماه سال جاری به 32 هزار و 363 نفر رسیده است و می توان ا قطعیت گفت که برای این تعداد لیست بیمه رد می شود.

امیدی به شاخص دیگری در بهبود وضعیت اشتغال استان اشاره کرد و گفت: پایان آبان ماه سال گذشته 702 نفر حقوق معوقه داشتند امسال این رقم به 419 نفر رسید که 40 درصد کاهش را نشان می دهد؛ همچنین تعداد کارگاه هایی که حقوق معوقه داشتند آبان ماه سال 1400 تعداد 15 کارگاه بوده که با 33 درصد کاهش به 10 کارگاه رسیده است.

شمار کارگران دارای حقوق معوق استان مرکزی 40 درصد کاهش یافت/هیچ واحد تولیدی در دولت سیزدهم تعطیل نشده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون در راستای ارائه خدمات بیشتر به جامعه کارگری و کارفرمایی و کاهش اختلافات این قشر واحد مشاوره‌ای در اراک ایجاد شده است.

امیدی شهرستان محلات را دارای کمترین پرونده های اختلافی مطرح و بیان کرد: بیشترین دادخواست‌های واصله استان مرکزی مربوط به شهرستان اراک است و به همین دلیل مرکز مشاوره در این منطقه ایجاد شده و تاکنون با توفیقات خوبی همراه بوده است به طوری که از ابتدای امسال تاکنون سه هزار و ۱۱۶ دادخواست در هیات تشخیص استان مرکزی وارد و رسیدگی شده که 30 درصد آنها به سازش رسیده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته، هیات‌های حل اختلاف استان مرکزی روزانه برگزار می‌شد اما هم‌اکنون یک روز در میان برگزار می‌شود که این موضوع بیانگر آن است که به نوعی تعداد پرونده‌های واصله کاهش یافته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی به آمار 7 ماهه امسال در مقایسه با همین مدت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: 7 ماهه امسال سه هزار و 169 مورد پرونده در هیات تشخیص رسیدگی شده در حالیکه سال گذشته در همین بازه زمانی پنج هزار و 132 مورد بوده است و این یعنی کاهش 38 درصدی و این روند خوبی است.

امیدی از کارگران خواست تا به هیئت ها و شورکای اجتماعی اعتماد داشته باشند، افزود: دغدغه ما این است که کارگران و کارفرمایان برای حل اختلافاتشان به همکاران و اعضای هیئت های ما که بی طرفانه قضاوت می کنند اعتماد داشته باشند؛ هر آنچه حق و حقوق شان باشد توسط هئیت های ما رأی صادر خواهد شد.

اختصاص ۶۹۶ میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل خانگی در استان مرکزی

وی به تسهیلات تخصیص یافته در ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: در سال جاری در بحث مشاغل خانگی 696 میلیارد تومان به استان مرکزی اعتبار داده‌اند که از این میزان 45 درصد منابع جذب شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: افراد برای دریافت تسهیلات مشاغل خانگی یا تسهیلات خرد می‌توانند با مراجعه به سایت مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://mashaghelkhanegi.mcls.gov.ir/ بر اساس تجربه خود و بدون هیچ هزینه‌ای یک رشته انتخاب و اطلاعات را وارد کند.

وی با بیان اینکه در سامانه مشاغل خانگی 622 رشته تعریف شده است، گفت: 593 رشته مشاغل خانگی ثبت محور است که بلافاصله متقاضیان می‌توانند مجوز خود را به صورت آنلاین دریافت کنند و از وام این مشاغل با نرخ چهار درصد بهره‌مند شوند.

امیدی با تاکید بر اینکه 29 مورد دیگر سخت محور و نیاز به تائید دستگاه‌های تخصصی ذی‌ربط دارد، افزود: پروسه طولانی که قبلا برای دریافت مجوز باید طی می‌شد حذف شده و چنانچه تائید دستگاه‌های تخصصی در این 29 مورد نیز بایستی ظرف مدت سه روز کار تائید را انجام بدهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی به دیگر منابع تخصیص یافته در این بخش گفت: منابع جدیدی که باز در این بخش تخصیص داده شده جز 2 بند 2 تبصره 16 است که مبلغ یک هزار و 433 میلیارد تومان با عاملیت 18 بانک و با سود 4 درصد است.

وی به اقدامات صورت گرفته برای رفع موانع واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال با تشکل های شورای اسلامی در واحدهای صنعتی جلسات مستمری داشتیم و آنان خواسته های جامعه کارگری را با ما مطرح می کنند و مشکلاتی را که بین کارگر و کارفرما وجود دارد را با تعامل و به صورت مشارکتی حل کرده ایم.

امیدی ادامه داد: اگر واحدی رونق تولید داشته باشد بی شک رونق اشتغال و توسعه هم خواهد داشت و بخش عمده ای از مشکلات رفع خواهد شد. در اراک چنانچه واحدهای تولیدی و صنعتی با ظرفیت کامل فعالیت کنند مشکل عرضه و تقاضای کار به تعادل خواهد رسید.

هیچ واحد تولیدی در دولت سیزدهم تعطیل نشده است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تاکید کرد: در دولت سیزدهم هیچ واحد تولیدی جدیدی نداشته ایم که تعطیل شده یا تعدیل نیرو کرده باشد.

وی بر لزوم جذب سرمایه گذار در استان تاکید کرد و افزود: هرقدر بتوانیم در استان سرمایه گذاری کنیم در کنارش اشتغال خواهیم داشت و تا زمانی که این زمینه فراهم نشود، مشکل اشتغال خواهیم داشت.

امیدی گفت: ایجاد و توسعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری، ایجاد و گسترش تشکل‌های تعاونی، توسعه و تشکیل تعاونی‌ها، توسعه تعاونی‌های فراگیر ملی، سهامی عام، حمل و نقل و تعاونی‌های خدماتی، ایجاد نوسازی و استانداردسازی تعاونی‌های تولیدی، ایجاد نوسازی و استانداردسازی تعاونی‌ها، راهبری و نظارت بر راه‌اندازی و توسعه مراکز نوآوری و توسعه تعاون، ایجاد و گسترش تشکل‌های تعاونی خدماتی و نوع جدید، در یک سال گذشته با جدیت دنبال شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار